The Jayhawks - Blue Earth (1989)

Country / Rock
Label: Restless

1. Two Angels (4:09)
  2. She's Not Alone Anymore (3:26)
  3. Will I Be Married (4:03)
  4. Dead End Angel (3:41)
  5. Commonplace Streets (5:24)
  6. Ain't No End (3:48)
  7. Five Cups of Coffee (3:54)
  8. The Baltimore Sun (3:11)
  9. Red Firecracker (3:08)
  10. Sioux City (3:14)
  11. I'm Still Dreaming, Now I'm Yours (3:46)
  12. Martin's Song (3:37)
  13. Fingernail Moon (3:01)
  14. Two Minute Pop Song (2:32)
  15. Nightshade (3:49)
Zwakke 1e cd van The Jayhawks, een aantal nummers zijn voor Hollywood town Hall opnieuw opgenomen en klinken hierop een stuk frisser.

avatar van Twinpeaks
Op deze cd zijn de Hawks een beetje zoekende naar hun stijl ,die op de volgende twee albums volledig uitgewerkt naar voren komt.Al met al een aardig debuut met hier en daar een uitschieter .

avatar van IntoMusic
Volgens mij was deze toch eerst lang in eigen beheer gehouden? Ik kwam dit album pas tegen toen Hollywood town hall al een tijdje uit was.
Ik vind dit album wel interessant, want hoor je al geregeld de chemie tussen beide heren. Natuurlijk is hun opvolger veel sterker.

avatar van bertus99
Eindelijk gevonden!
Dit is toch eigenlijk wel het debuut van The Jayhawks. Nog in hun oorspronkelijke viermans bezetting. Het is vooral Mark die de zang voor zijn rekening neemt, terwijl Gary vooral prima soleert op de gitaar. Het klinkt nog steeds fris al zijn niet alle composities even sterk.
De country-inslag is nog heel sterk hier. Ik hou daar wel van, meer dan van het veel meer poppy latere werk (Smile bv)
Ik stem nog even niet, moet er nog eens een paar keer naar luisteren, maar ik ben d'r in ieder geval blij mee, want nu heb ik echt alles van ze.

avatar van bertus99
Wordt nog beter na meer draaibeurten. Helaas ontbreken 13,14 en 15 op mijn exemplaar. De meeste composities zijn van Olson. Louris tekent voor slechts twee songs, die echter wel al die typische melancholieke Louris-melodie hebben.

Moeilijk om een favoriet nummer te noemen. I'm still dreaming blijft in ieder geval al de halve dag in mijn hoofd rondzingen.
Het album toont in ieder geval goed de country-rock roots van de Jayhawks en dat ze daar sterk in waren. Een van de sterkste bands in dat genre. Minder glad dan bijvoorbeeld The Eagles, misschien meer richting the Byrds.

avatar van IntoMusic
Alternatieve titel (The Bunkhouse Album) verwijderd, aangezien dat album dit jaar opnieuw wordt uitgebracht. Zie Bunkhouse Album

Lekker wegluisterend country-rock album uit het prille begin van de samenwerking tussen Olsen en Louris. Leuk om een aantal nummers te horen die in hun definitieve vorm op latere albums terugkeren. Het album doet me denken aan de FBB en Sweethart of the Rodeo van The Byrds.