My Dying Bride - Evinta (2011)

Label: Peaceville

1. In Your Dark Pavilion (10:04)
  2. You Are Not the One Who Loves Me (6:48)
  3. Of Lilies Bent with Tears (7:11)
  4. The Distance, Busy with Shadows (10:47)
  5. Of Sorry Eyes in March (10:36)
  6. Vanite Triomphante (12:23)
  7. That Dress and Summer Skin (9:40)
  8. And Then You Go (9:23)
  9. A Hand of Awful Rewards (10:22)
  10. The Music of Flesh * (7:05)
  11. Seven Times She Wept * (4:07)
  12. The Burning Coast of Regnum Italicum * (11:51)
  13. She Heard My Body Dying * (8:32)
  14. And All Their Joy Was Drowned * (10:16)
totale tijdsduur: 1:27:14 (2:09:05)
avatar van Dieter
Een nieuwe My Dying Bride

Geen nieuwe Dieter. Dit staat er op hun site:

To commemorate two decades of doom and gloom from My Dying Bride, the band embarked upon a special project to re-work familiar melodies and themes from their extensive catalogue into long, flowing symphonic compositions, incorporating new vocals and passages from Aaron Stainthorpe. Sharing vocals is professional opera singer Lucie Roche, a talented soprano from France.

Wel erg benieuwd...

De releasedatum is overigens 30 mei.

avatar van the crook

Alleen jammer dat ie in mei uitkomt, My Dying Bride is in mijn ogen altijd een herfst / winter band geweest. Zit je met 30 graden naar een van de meest depri bands of all time te luisteren.....

avatar van Darkzone
Volgens de site van MDB is de standaard-versie een 2-disc release.
Het zou oorspronkelijk een 3-cd release gaan worden, maar mogelijk komt de 3e disc in de toekomst uit:

These arrangements have been brought to life in co-operation with keyboard maestro Johnny Maudling (of Bal Sagoth fame) as well as a clutch of talented classical musicians and will be released on May 30th as 'Evinta', as a 2 disc set & also a deluxe 3-disc edition with 64 page book, inspired by My Dying Bride's illustrious recordings of the past two decades.

A deluxe edition (3 Discs) including 64 page 12” hard-back book and additional disc of Evinta recordings (Evinta 3)
A 2-CD* limited edition, in a digibook format with 24 page booklet for independent retailers
A less expensive 2-CD* edition for general retail (UK and overseas chain stores), in a jewel-case format

*2CD edition features CD 1 & 2 from the Deluxe (3 Disc) edition.

En bij Play.com gaat de set 10 euro kosten

avatar van rushanne
Ja, play.com is inmiddels bezig met veel cd's de goedkoopste te wezen! Dus ook deze maar weer besteld. Ben benieuwd wat ze er van gemaakt hebben.

PLATOMANIA / MY DYING BRIDE / EVINTA -DELUXE-

Hier kun je alvast 30 seconden van iedere track horen. En het klinkt geweldig!!!!
Plato Mania:
Dat dit doom-instituut haar eigen donkere weg gaat, is al jaren duidelijk, maar nu slaat ze wel een heel duister paadje in. Evinta is namelijk een verzameling symfonische arrangementen en soundscapes waarin ‘bekende’ melodieën van eerder werk van de band terugkomen. Uiteraard net zo uitgesponnen als het reguliere werk, het grote verschil is het ontbreken van de gitaarmuur en dreunende drums. Zanger Aaron Stainthorpe voegt er wel nieuwe zieltogende spraak- en zangstukken aan toe; machtig.

odi
Het hierbovenstaande stuk van Platomania zegt het al helemaal, wat een fanatastische plaat van een fantastische band.
Veel herkenbare melodieen, prachtige spoken-word stukken van de zanger en ook de zangeres klinkt erg fijn.

Indrukwekkend!!!!

avatar van snarf349
Bijzonder sfeervol album. Muziek voor de late nacht/vroege morgen.

avatar van the crook
Evinta heet de nieuweling van My Dying Bride. En ze flikken het weer, deze mastodonten van de doom, dit is een nieuwe mijlpaal in het toch al niet misselijke ouvre van My Dying Bride.

Evinta, woorden schieten tekort, maar luguber, prachtig, angstaanjagend, plechtig en meeslepend zijn een paar woorden die terplekke bij me komen opborrelen.

Evinta moet je ondergaan, liefst hard en in het donker.

Amen.

avatar van Sith Lord
Echt ongelofelijk saai en uiteindelijk zelfs irritant.

avatar van Darkzone
Heb gisteren de 3-disc versie gedownload (maar waar je die kan kopen, geen idee), maar de 2-disc is vrijdag al verzonden.

Erg sfeervol, maar nog niet echt spannend. Het vergt een andere manier van luisteren dan je gewend bent bij MDB. En op pc-speakertjes klinkt het weer anders dan op de stereo in de woonkamer. Ben benieuwd welk nummer ze telkens gebruikt en herbewerkt hebben. Hopelijk staat er genoeg info in het bijbehorende cd-boekje.

De eerste cd is iig ook voor mijn vrouw om aan te horen denk ik. Ze heeft niks met metal en weinig met rock (hooguit Queen, U2 en The Script), maar dit is misschien een stapje de juiste richting op

avatar van Joy4ever
Lekker zomers plaatje

avatar van rushanne
Leuk tussendoortje van de heren van My Dying Bride. Leuk om te horen wat met oorspronkelijke nummers is gedaan om dit meer Symfonisch of Klassiek te laten klinken. Af en toe een blik van herkenning, dit is toch dit en dit nummer?

Voorlopig een geslaagd experiment, ik begin voorzichtig met een 3,5 *

avatar van Darkzone
Jammer dat het project een stereomix heeft en geen quadrophonic mix of zelfs 5.1. Want dat mis ik als ik de cd's in de woonkamer afspeel via mijn bluray-speler.
Het klinkt alsof het over 4 centerboxen hoort te komen, alleen achter je blijft het stil...

Met de opkomst van de homecinema sets, zouden ook muzikanten/muziekproducers zich hier op mogen richten. Het aanbod SACD is nogsteeds erg klein helaas. Zoiets atmosferisch als dit project leent zich hier denk ik uitstekend voor.

Deze cd van my dying bride is kippenvel ik heb de speciale versie gekocht

thenightrider28 schreef:
Deze cd van my dying bride is kippenvel ik heb de speciale versie gekocht

Ik zit nog te twijfelen of ik die ga aanschaffen. Luister nu veel naar de gewone dubbelcd, en het bevalt prima. Maar voegt de speciale versie echt veel toe? Het is wel veel geld, wat heb je er voor betaald?

odi
De limited edition voegt zeker genoeg toe, er zit namelijk een extra schijfje in met 5 nummers.
Die zijn allemaal in dezelfde sfeer als de 2-cd. Op peaceville.com kan je hem nog bestellen voor 35 pond, dat is zo'n 45 euro.

Er zijn er 3000 gemaakt en hij is al een tijdje te koop...

avatar van the crook
11 stemmen tot nu toe voor dit album???
Ik heb altijd gedacht dat MDB best een aardige fanschare in Nederland had....

the crook schreef:
11 stemmen tot nu toe voor dit album???
Ik heb altijd gedacht dat MDB best een aardige fanschare in Nederland had....

Tja, het is lastig om dit als een volwaardige My Dying Bride cd te zien. Ik vind het zeker niet slecht, maar zonder gitaren en drums is dit uiteraard geen Metal of iets dergelijks. Dus ik denk dat veel MDB fans deze links laten liggen. Ook gezien de matige (en deels onterechte) recensie in de Aardschok van deze maand

avatar van Metalhead99
Mooi, melancholisch en erg sfeervol album. Één van de betere albums van dit jaar (tot nu toe dan).

avatar van Raspoetin
Ik moet deze plaat misschien nog een kans geven, maar zijn ze die gasten van hun sound afgestapt? De EP The Barghest O' Whitby bewijst van niet, die klinkt nog als van oud.

avatar van Spock2011
Schitterend album! De beste manier om een twintigjarig bestaan te vieren. Geen zinloze compilatie uitbrengen, maar alle interessante riffs en passages opnieuw samenstellen en volledig orchestraal uitbrengen. Het resultaat is een fantastisch emotioneel en melancholisch klanktapijt, zoals we dat van MDB vereisen. Er is nog hoop voor 2011!

avatar van apusapus
wonderlijk album,...

was een beetje laat met de aanschaf, want volgde ze niet meer heel up to date - maar eenmaal binnen: geen spijt!

avatar van DargorDT
Betoverend mooi. Duistere, sprookjesachtige klassieke sympho-doom in een erg sfeervol jasje. Flarden van oude MDB-nummers waaien soms langs, knap gedaan. Een cd om stilletjes van te genieten. In bed, op de bank, maar hoe dan ook in het donker. Het heeft natuurlijk niets met metal te maken. Waardoor ook niet MDB-fans hiervan kunnen genieten.

avatar van Rinus
Erg mooi, zo totaal anders.

avatar van Alicia
In mijn zoektocht naar melodische rock en metal kom je ineens zo'n prachtig album tegen en het is geeneens rock, laat staan metal!
Echter, dit vind ik zeer zeker de moeite van het beluisteren waard. Heel mooi!

Icon E
Op Metal Archives wordt dit ding helemaal naar de tyfus geschreven. Het langharige addergebroed in vale spijkerjasjes vol met spikes en patches raakt daar danig van slag door dit gekke, en langgerekte zijspoor van het doorgaans consistent opererende My Dying Bride.

Hier kan het op meer waardering rekenen. Ook ik ben erg gecharmeerd van deze welhaast verstilde ode aan My Dying Bride's eigen oeuvre. Ideeën die de basis vormen voor nummers op de reguliere albums krijgen hier een heel ander gezicht én andere teksten.

Aaron Stainthorpe heeft een prachtige gelaten voordracht en we wisten al dat dat heel goed werkt in een ambient getinte setting waarin de fundamenten van bekende en minder bekende My Dying Bride-cantaten een heel ander gezicht krijgen.

Eigenlijk ligt Evinta helemaal in het verlengde van For My Fallen Angel waar het album Like Gods Of The Sun zo mooi mee afsloot. Anders als in geen metal maar toch helemaal My Dying Bride. Wat een heerlijk eigenwijs ding is dit. Zwelgen in neerslachtigheid was nooit zo prettig.

avatar van Darkzone
En toen kwam daar ineens de 2-lp release van Evinta MMXX op zwart en bloedrood vinyl, met de nooit eerder uitgebrachte versie van The Cry Of Mankind.

Lachende derde
De enige mispeer van My Dying Bride.
Ze willen klassiek klinken maar ze kennen de muzikale kneepjes die daar voor nodig zijn niet. Resultaat? Platte, "sfeervolle" strijkers en bombastisch geram op orgelklaviatuur en pauken.
Nepklassiek. Terwijl ze onovertroffen zijn in death-doom. En dát idioom beheerst bijna geen band.
Moet ik er écht nog een spreekwoord tegenaan gooien? Laat ik het niet doen.
Maar laat ze bij hun leest blijven.