Memories of Machines - Warm Winter (2011)

Alternatieve titel: Memories of Machines

Verenigd Koninkrijk / Italiƫ
Label: Music Theories

1. New Memories of Machines (1:31)
  2. Before We Fall (5:12)
  3. Beautiful Songs You Should Know (4:59)
  4. Warm Winter (5:34)
  5. Lucky You, Lucky Me (4:17)
  6. Change Me Once Again (5:56)
  7. Something in Our Lives (4:11)
  8. Lost and Found in the Digital World (5:14)
  9. Schoolyard Ghosts (5:32)
  10. At the Centre of It Al (7:26)
  11. Dreamless Days * (4:31)
  12. Someone Starts to Fade Away * (4:51)
nicoot
Beautiful Songs You Should Know en Schoolyard Ghosts zijn eerder verschenen no-man nummers, wat doen die hier?

avatar van tribaltyn
Memories of Machines is een samenwerking tussen 'No-Man' lid Tim Bowness en 'Nosound' lid Giancarlo Erra. (toeval?)

nicoot schreef:
Beautiful Songs You Should Know en Schoolyard Ghosts zijn eerder verschenen
no-man nummers, wat doen die hier?

Schoolyard Ghosts is naar mijn weten alleen de naam van het No-Man album uit 2008 en niet de naam van een track. maar een goede vraag, blijkbaar gaat Bowness hier recyclen?

ben iig benieuwd. op hun soundcloud kunnen al wat nummers geluisterd worden:
Memories of Machines Soundc...

avatar van vigil
Nou ja recyclen is het zeker niet.

Wat is het dan wel? Een prachtig album welke behoorlijk aansluit bij het al zo mooie No-man repertoire. Dat is op zich niet zo vreemd gezien de zeer herkenbare stem van Bowness. Voor mij tot nu toe (zie datum van geplaatst bericht) het beste album van het jaar. Voorlopig zet ik even op in op een 4 al neig ik wel naar een 4,5.

avatar van Alexepex
Heb de cd al een keer mogen beluisteren en vreemde paden worden hierop niet bewandeld maar het klinkt vrij goed.
Een beetje Sol29 van NoSound met Tim Bownes op zang.

Vooralsnog een 3.5.

avatar van ChrisX
nicoot schreef:

Dit is wat ik er over heb gelezen: Schoolyard Ghosts was geschreven voor dat album maar SW beviel de tekst niet zo. Regel bij no-man is dat beide heren (Wilson en Bowness) achter het hele nummer moeten staan en anders word het niet gebruikt en dus is het blijven liggen wat Bowness toch wel zonde vond. Daar voor in de plaats kwam een song die Bownes met Giancarlo Erra had geschreven voor hun gezamenlijk project.

Dus, Memories Of Machines covert een no-man song terwijl deze al eerder een song van Memories Of Machines hebben gecovert en uitgebracht, nog voor dat deze zelf het origineel hebben kunnen uitbrengen. Let wel: het proces van schrijven en opnemen van de MoM plaat heeft plaats gevonden van 2006 t/m 2010 en in die periode heeft no-man Schoolyard Ghosts opgenomen en uitgebracht.

avatar van tribaltyn
ik vind deze versie van 'beautiful songs you should know' een stuk minder sterk dan de no-man versie, maar dat ligt hem vooral in de productie. verder zet Bowness hier een heerlijk sfeervol cdtje neer met die heerlijke rustige sound die ik via no-man al van hem gewend ben.

avatar van Brunniepoo
Wat kort door de bocht: een album van een No-Manlid dat klinkt als een No-Manplaat. Echt meerwaarde heeft dit project (band?) voor mij dan ook niet, maar goed, het is verder best een prima album.

avatar van thedunno
1,0
Ik kan heel weinig met dit album. Het kabbelt maar voort zonder enige noemenswaardige spanning. De zang van Tim Bowness klinkt vlak en zeurderig. Ouder werk van No-man dat ik gehoord heb klinkt véél beter.

Ik ben over de streep getrokken om deze plaat aan te schaffen door het arsenaal aan grote namen dat aan deze plaat heeft meegewerkt. Nogmaals een teleurstelling. Dit bijdragen zijn onopvallend en compleet inwisselbaar. Ik heb het idee dat hier vooral commerciële doelstellingen aan ten grondslag hebben gelegen. Ik ben er in ieder geval ingetrapt. Strafpunten.

avatar van notsub
Er doen best mooie namen mee aan deze plaat, maar de dromerige zang is zo nadrukkelijk aanwezig, dat die muzikanten aan de zijlijn lijken te staan. De sfeer die neergezet wordt is goed gedaan, maar het is erg veel van dezelfde melancholie. Blackfield heeft dan mijn voorkeur, die barsten ook nog eens los op zjjn tijd, dat mis ik hier met name. Toch, als je in de juiste sfeer komt, doet deze CD het goed.

avatar van Broem
Tim Bownes zijn ingetogen zang past prima bij de sfeer die dit album uitstraalt. Heerlijk relaxed met soundscapes die steeds weer nieuwe dingen laten horen. Italiaanse prog op z'n best. Zeer de moeite waard.

avatar van ChrisX
Broem schreef:

Ben ik helemaal met je eens ... dit album heeft ook duidelijk een hogere houdbaarheid dan het materiaal van nosound (Giancarlo's eigen band). Dat zijn toch echt wel albums die gedijen bij wat mistroostiger (jaarge)tijden.

avatar van Broem
Nou ChrisX, ik waardeer sol29 zeker zozeer als dit album. Niks mis met Nosound. Goed verzorgde, sferische prog. Errug mooi.

avatar van Broem
Vanochtend deze prachtige Warm Winter van duo Tim Bowness en Giancarlo Erlra gedraaid. Erg toepasselijk op zo'n mistroostige, relatief warme winter dag. Voor liefhebbers van sfeervolle prog (beiden werken samen met Steven Wilson) een must. Prachtig.

avatar van Rainmachine
Prachtig album met inderdaad een keur aan namen uit de Porcupine Tree/No-Man catalogus maar dat geeft alleen maar een meerwaarde. Before We Fall is echt prachtig en zoals Steven Wilson weer om de hoek komt doet me ook meteen weer beseffen waarom ik nieuw werk van Porcupine Tree zo mis. Het album is verder super mooi geproduceerd en klinkt echt als een klok. Absolute aanrader!

Een heerlijk top album!!!!

avatar van Rainmachine
Niet normaal meer wat dit album met je kan doen, die gitaarsolo van Steven Wilson op Warm Winter is hemeltergend fraai... Heb de score meteen een halve punt omhoog gegooid...