Clarence Wheeler & the Enforcers - Doin' What We Wanna (1970)

Jazz / Funk
Label: Atlantic

1. Hey Jude (7:55)
  2. Sham Time (4:39)
  3. Theme from Electric Surfboard (7:29)
  4. Right On (4:39)
  5. Dream Bossa Nova (3:29)
  6. Doin' What I Wanna (4:04)
  7. C.W. (4:51)
avatar van Angelo
Strakke instrumentale funk en jazz grooves van dit kwartet uit Chicago. De drie covers van The Beatles (Hey Jude), Eddie Harris (Sham Time) en Jack McDuff (Theme from the Electric Surfbord) worden tot het maximale uitgerekt, en de arrangementen alsmede de instrumentatie worden nog veel complexer gemaakt dan dat de originele uitvoeringen al zijn. Voor een jaar als 1970 een vrij bijzonder album; het geëxperimenteer en het creëren van fusion was toen nog een zeldzaam verschijnsel. Daarmee is dit album toch wel een soort van mijlpaal, al krijgt hij die credits daarvoor - geloof ik - niet. Right On is het enige nummer dat voorzien is van vocalen, en de twee zangeressen die die vocalen voor hun rekening nemen zijn niet de minste: Judy Clay en Cissy Houston (de moeder van). Als het aan mij had gelegen hadden ze voor meerdere selecties vocalen mogen leveren, al is hun bijdrage op Right On miniem; de vocalen hebben hierin 'slechts' een bijrol. Hoewel dit niet het soort album is dat ik met regelmaat zou opzetten, daar is hij me net niet interessant genoeg voor, is ‘ie uiterst geschikt onder het genot van 'n drankje en bij het schijnen van de zon. Doin’ What We Wanna heeft van begin tot eind 'n zomerse feel.