Theatre of Tragedy - Last Curtain Call (2011)

Noorwegen
Label: AFM

1. Hide and Seek (5:31)
  2. Bring Forth Ye Shadow (4:41)
  3. Frozen (5:21)
  4. Ashes and Dreams (4:10)
  5. A Rose for the Dead (5:15)
  6. Fragment (3:52)
  7. And When He Falleth (6:41)
  8. Venus (4:52)
  9. Hollow (6:29)
  10. Storm (3:49)
  11. Image (3:17)
  12. A Hamlet for a Slothful Vassal (4:21)
  13. Fade (6:09)
  14. Machine (4:58)
  15. Der Tanz der Schatten (5:41)
  16. Forever Is the World (5:32)
avatar van Metalhead99
Deze 2CD set is apart verkrijgbaar.
De DVD heeft ook een bonus CD, maar daar staan maar 10 tracks op, namelijk de volgende:

- Hide & Seek
- Hollow
- Storm
- Fade
- Forever is the World

Ik verwacht eigenlijk dat dit gewoon dezelfde tracks zijn als die van de DVD en de 2CD set...

avatar van wizard
Mijn versie van de 2CD mist Lorelei en Cassandra in vergelijking met de hierboven genoemde tracklijst.

avatar van wizard
Op 2 oktober 2010 speelde Theatre of Tragedy haar laatste concert, in Stavanger, waarna de band werd opgedoekt. Last Curtain Call is een verslag van dat laatste optreden. Ik heb de dubbel-cd in mijn kast staan, maar er is ook een dubbel-dvd uitgekomen waarop twee extra nummers staan.
Of dit album zich laat lezen als een best-of, weet ik niet. Ik ben niet zo’n groot Theatre of Tragedykenner. Verder dan het debuutalbum en Velvet Darkness ben ik eigenlijk nooit gekomen (ik heb nog een paar andere albums op youtube oppervlakkig beluisterd, maar die wisten me nooit zo te raken als ToT’s eerste twee). In ieder geval is elk album uit de catalogus van de band op dit album vertegenwoordigd.
Los daarvan is dit een mooi album geworden. Goed geluid, de sfeer in de zaal lijkt goed overgebracht. Wellicht is er wat gepraat met het publiek uitgeknipt, want echt veel interactie met de zaal lijkt er niet veel te zijn, voor zover ik dat kan beoordelen. De nummers van de eerste twee albums (plus A Rose for the Dead) vind ik de sterkste nummers op dit album, al hoor ik ze liever gezongen door Liv Kristine. Later materiaal als Hide and Seek, Venus, Ashes and Dreams mag er ook zijn. Fade en Forever is the World zijn voor mij de zwakke plekken op Last Curtain Call. Nog een klein minpuntje: Raymond I. Rohonyi's grunt is er met de jaren niet beter op geworden.

Al met al een mooi afscheidsdocument. Ik draai het niet zo veelvuldig meer als toen ik het net had gekocht, maar zo nu en dan komt Last Curtain Call weer eens voorbij. Het is altijd weer genieten.

4.0*