Bob Seger & The Silver Bullet Band - Like a Rock (1986)

Label: Capitol

5. Tightrope (4:31)
  6. The Aftermath (3:31)
  7. Sometimes (3:31)
  8. It's You (4:03)
  9. Somewhere Tonight (4:25)
  10. Fortunate Son (3:17)
avatar van rudiger
Geen enkel bericht bij dit album . Vreemd .
Via `n vriendin ben ik in aanraking gekomen met het nummer Like A Rock .
Geweldige song . Ik ken weinig van Seger maar dit is echt een steengoed nummer en ik ga de rest zeker ook beluisteren .

avatar van uffing
Ik zou dan wel met wat oudere albums beginnen, want hoewel Like a rock echt prachtig is, is de rest beduidend minder. De albums Stranger in Town, Night moves en Live Bullet zijn echt de moeite waard.

Hendrik68
Volgens mij was American Storm nog een bescheiden hitje. Niveau tipparade destijds. Staat me iets van bij dat ik dat een erg goed nummer vond, maar kan het niet terugvinden. Tja Bob Seger vind ik echt een artiest waarbij een Greatest Hits album volstaat. Behalve Against the wind vind ik geen enkel album het volledige beluisteren waard. Zijn greatest hits heeft volgens mij meer dan 10 jaar in de Amerikaanse charts gestaan, dus dat hij populair is lijdt geen twijfel. Ik vind echter vergelijkbare artiesten als Jackson Browne, Tom Petty en vooral Mellencamp, die in Nederland allen ook maar weinig aandacht krijgen, veel en veel beter. Maar dat is mijn bescheiden mening, ik weet dat ik vooral in mijn mening over Mellencamp nagenoeg alleen sta. Maakt niet uit verder. Bob Seger staat daar wat mij betreft een aardig stukje onder, om over Bruce Spingsteen nog maar te zwijgen.

avatar van Helicon
Best een aardige cd! Toch een geweldige stem die Seger. Vooral het titelnummer steekt er toch wel aardig boven uit. Heerlijke (slide) solo op het einde van nummer. De andere nummer zijn ook prima te verteren

avatar van vielip
Vorige week op lp gekocht. Geweldig album weer van ome Bob, kan niks anders zeggen! Het opent direkt lekker met American storm en het geweldige titelnummer. The ring en Fortunate son zijn toch op z'n minst van dezelfde schoonheid als dat titelnummer vind ik.

avatar van Brutus
Fortunate Song is een cover van CCR.

avatar van gaucho
Brutus schreef:
Fortunate Song is een cover van CCR.

Ja, en het zou eigenlijk als een bonustrack gemarkeerd moeten worden, omdat het in eerste instantie niet op de LP stond, maar als extraatje werd toegevoegd aan de CD-uitgave. Al heb ik later ook wel platen gezien waar het nummer was toegevoegd. Het is een (overigens sterke) live-uitvoering, die op de B-kant stond van de vooruitgesnelde single American storm.
Ik vind het ook een wat vreemde toevoeging aan het originele album. Een live-uitvoering aan het eind van een studioplaat vind ik sowieso niet zo'n goed idee, en Somewhere tonight had een mooie afsluiting geweest van het oorspronkelijke album. Was waarschijnlijk ook zo bedoeld.

Ik vind deze plaat een fractie minder dan het voorafgaande kwartet van Night moves tot The distance. En dat komt vooral doordat ik de productie wat klinisch vind, al sloot het destijds goed aan op het radiogeluid van midden jaren tachtig. De muziek zelf is eigenlijk dik in orde, met American storm (eerste single) als 'stormachtige' binnenkomer, en het berustende The ring als het centerpiece van het album.

Ook het titelnummer (tweede single) is zo'n fraaie Seger-ballad waarop hij sinds Turn the page het patent op heeft. Ontroerend, sterk gezongen en melodisch ijzersterk. Miami, It's you en Somewhere tonight onderstrepen dat Bob Seger als singer-songwriter op zijn sterkst is in ballads en midtempo-nummers. Rocken kan hij nog wel degelijk, zoals de overige nummers bewijzen, maar ik vind ze toch wat eendimensionaler.