Peter Evans Quintet - Ghosts (2011)

Jazz / Electronic
Label: More Is More

1. One to Ninety-Two (14:56)
  2. 323 (9:20)
  3. Ghost (5:36)
  4. The Big Crunch (2:56)
  5. Chorales (7:30)
  6. Articulation (14:39)
  7. Stardust (2:39)
avatar van The Scientist
je was me net voor met het toevoegen van deze... geweldige plaat, nog wat beter dan de MOPDTK van dit jaar, waar hij ook trompettist is , al is die ook heel sterk.. uitgebreidere mening volgt nog!

avatar van Yann
Shamokin' heb ik gehoord van MOPDTK, maar dat vond ik een bijzonder matige plaat. Sowieso qua uitvoering, maar het voelde bovendien veel te gemaakt aan ofzo, lastig uit te leggen... Maar die nieuwe liveplaat van ze moet ik toch maar eens proberen, Scientist?

Wat Ghosts betreft: echt een dijk van een plaat! Ik was in eerste instantie nog een beetje in dubio al dan niet 'electronic' toe te voegen als tweede genre, en ik heb het zojuist als correctie toch alsnog even gedaan. Eerder deed ik het niet, omdat het allemaal vrij subtiel gebeurt (nou ja, op de glitches na dan). Bij herbeluisteren en nog eens herbeluisteren valt toch op hoeveel er eigenlijk echt gesampled en vervormd wordt. Maar zonder dat het stoort dus (sterker, het is gewoon echt heel tof).
Geweldig hoe de keiharde bop wordt afgewisseld met meer laidback stukken, die blij vlagen bijna tegen de cool jazz aanhagen (but not quite...). Geeft je een beetje tijd om op adem te komen, en dat is maar goed ook, want 57 minuten van glitchy free-jazz tracks als 323 (hoe geweldig ook) was misschien iets teveel van het goede geworden.
Een oordeel in sterren volgt binnenkort...

avatar van The Scientist
Ik vind die ander zeker de moeite waard, maar ik vond al hun platen eigenlijk wel erg fijn... Gaat er lekker fel tegenaan, wat meer nog dan deze plaat ja, hier is de balans iets beter... Maar ik mag ook dat flinke doorhakken wel.

avatar van Tha)Sven
Eerste jazz plaat sinds tijden die mij kan bekoren. Heerlijk!

avatar van AOVV
Deze plaat maar eens opgezocht, omdat ik ergens las dat jullie ze in de eindejaarstop 100 willen krijgen. Nu acht ik dat zeer onwaarschijnlijk, maar het zou zomaar eens kunnen dat ik daaraan ga bijdragen!

Net één keer beluisterd, en het is echt een mooie reis, deze plaat.

avatar van Nakur
Erg leuk, dat 'ghosts' . Jim Black doet geweldig werk, en Peter is bij vlagen briljant. Ik vind alleen niet alles wat hij doet met dubs en echoes even sterk. En de clicks 'n cuts die soms achter in de mix liggen, voegen maar zelden wat toe. Desondanks een sterke plaat, en waarschijnlijk een groeiertje.

avatar van AOVV
Ik ben het wel eens met Nakur. Dit is een erg mooie plaat, maar de echoes en dergelijke zijn niet altijd even geslaagd. Je kan het wel experimenteel noemen, en het niveau van de muzikanten ligt gewoon erg hoog. Verrassend goeie jazzplaat.

avatar van AOVV
Aan het eind van het jaar ben ik nog wat platen aan het beluisteren van 2011 die ik nog niet van een score heb voorzien, en dan zijn er altijd een paar die het je nog moeilijk maken. Dit is er zo eentje. Ik zal 'm nog een paar keer moeten beluisteren, en misschien loont zich dat wel, want een top 10 plaats ligt binnen handbereik..

avatar van AOVV
Na een aantal maanden deze plaat niet meer te hebben beluisterd, heb ik me er deze namiddag nog eens aan gewaagd. 'Ghosts' blijft een indrukwekkende plaat, heel gevarieerd ook, maar voor de volle 100% blijven boeien lukt net niet. Het totaalplaatje is wel knap; dolle freejazz wisselt af met meer gestructureerde patronen, er wordt veel gewerkt met samples en dubs, de muzikanten zijn, met Peter Evans zelf voorop, in bloedvorm. Dit zijn niet zomaar vijf mensen die wat muziek spelen, dit is een hechte band, hoor.

De eerste twee tracks van het album zijn meteen mijn favorieten. Samen met het titelnummer geven ze een duidelijk beeld van wat 'Ghosts' als plaat te bieden heeft; er is zeker plaats voor rust, maar de gekte krijgt ook een prominente rol. 'Ghosts' krijgt van mij een plaatsje in mijn voorlopig nog vrij korte lijstje "gekoesterde jazzplaten".

4 sterren

Misterfool
Een erg indrukwekkende jazzplaat. Zoals AOVV prima beschrijft, is dit jazz die orde en geordende chaos mooi afwisselt. De dubs en samples geven deze plaat bovendien een zekere soort vaart die de spanning hoog houdt. Ten slotte wil ik nog opmerken dat het erg spijtig is dat sinds 2012- klaarblijkelijk-, er maar weinigen zich aan 'ghosts' hebben gewaagd. Wie ook maar een beetje affiniteit heeft met (free)jazz moet toch zeker dit album een kans gunnen.