Lamb - 5 (2011)

Electronic / Pop
Label: Strata

1. Another Language (4:19)
  2. Butterfly Effect (3:44)
  3. Build a Fire (3:43)
  4. Wise Enough (4:47)
  5. Existential Itch (2:23)
  6. Strong the Root (3:52)
  7. Rounds (4:13)
  8. She Walks (3:07)
  9. Last Night the Sky (3:42)
  10. The Spectacle (4:00)
  11. Dischord * (2:26)
  12. Back to Beginning (3:20)

met Damien Rice

13. Strong the Root [Instrumental] * (3:42)
  14. Last Night the Sky [Instrumental] * (3:26)
  15. Rounds [Demo] * (3:15)
  16. Butterfly Effect [Instrumental] * (3:47)
  17. Strong the Root [Acapella] * (3:30)
  18. Wise Enough [Instrumental] * (4:33)
  19. The Spectacle [Reprise] (3:14)
avatar van Chameleon Day
Ik ben ook "best blij" met dit album, maar originaliteit/vernieuwing is een factor die voor mij meeweegt bij de beoordeling van een album. Zo gek is dat toch niet.

Ponty Mython
Waarom moet een band of artiest zich blijven vernieuwen?

avatar van Chameleon Day
Niks moet. Maar is dat niet het meest interessant? Vooruitgang. Stel dat elke band maar hetzelfde bleef doen en dat ze elkaar ook nog eens allemaal zouden naäpen, dan zou het een saaie bedoening worden. Of niet?

En nogmaals, waarom zou ik blijven luisteren naar herhalingen van hetzelfde concept als de tijd schaars is en er zoveel andere muziek te beluisteren en ontdekken valt?

Neemt niet weg dat ook ik regelmatig naar bepaalde albums teruggrijp zonder dat deze albums, gelet op het eerdere werk, nog zo vernieuwend zijn. Heb ik bijvoorbeeld met Eels. Maar dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Ik zal deze vanavond nog eens draaien. Heb wel weer zin in wat lamsvlees.

avatar van Mjuman
Hoorde 'em gisteren in de platenzaak en herkende het meteen als Lamb. Vandaag tweemaal gedraaid. Een enkel nummer is wel aardig, maar eigenlijk kabbelt het gewoon voort en er onstaat geen Aha-erlebnis.

Maar goed ik heb dan ook net gewoon een entrecote gegeten met röstirondjes en geen lamsvlees.

Ponty Mython
Build a Fire, Wise Enough en Back to Beginning zijn toch prachtig? En de nieuwe nummers klinken al helemaal niet zoals voorgaande Lamb nummers/hits. Ze neigen nu veel meer af te wijken naar rock en folk. Zo'n BTB (een samenwerking met Damien Rice) is pure folkmuziek.

harmpy
Lamb deed in december 2011 een 2 Meter-sessie en die staat nu helemaal online: 2 Meter Sessies tv: Lamb (sessiedatum: 18/12/2011) - 2 Meter Sessies - 2metersessies.nl

avatar van Chameleon Day
Toch een upgrade met een halve *. Ze hebben het allemaal al eerder gedaan, weinig nieuws dus, maar wel fijne nummers en goed geproduceerd.

avatar van matthijs
Bij mij ook een halve ster erbij, na ruim 5 x luisteren worden de nummers nog steeds mooier. Voor mij een topper!

avatar van Pittaman
Vergeleken met de rest van wat ik van hen heb (en wat ik zéér goed kon smaken) vind ik deze eigenlijk de beste; Build a Fire en Wise Enough zijn in mijn persoonlijk hoofd classics geworden.

Vooral Wise enough dan, de tekst ervan spreekt me zeer hard aan ...

Inderdaad eentje die wel wat moet groeien eer je hem echt gaat appreciëren, maar ik vind dat het uiteindelijk mijn verwachtingen van Lamb nog heeft aangescherpt. En dat is een geruststelling, die break zal hen goed gedaan hebben. Ze zijn terug, maar niet zwakker dan voorheen. Ook al zitten er geen radiohitjes bij.

Stijn_Slayer
Ik had hier op basis van het gemiddelde meer van verwacht. De stemmen vind ik eigenlijk al niet zo mooi en de nummers zijn ook niet bijzonder. De arrangementen hebben dan wel weer wat, maar dat alleen is toch wat karig. Geen blijvertje.

avatar van matthijs
Deze plaat stelde mij in eerste instantie ook teleur, Stijn. Pas na 3 a 4 luisteren begon ik m echt te waarderen.

avatar van VanDeGriend
Mooie plaat. Ik geloof dat de onnavolgbare Mjuman dat ook vindt...of niet
Mjuman schreef:

Mjuman schreef:

Lamb is vanaf dit debuut al een lang gekoesterde liefde - de combinatie van de frele, breekbare Lou Rhodes met geluiden (bliepjes, knorretjes, ronkjes) van sound magician Andy Barlow; liefde werd verstevigd door de komst van Lamb - 5 (2011)

VanDeGriend schreef:
Mooie plaat. Ik geloof dat de onnavolgbare Mjuman dat ook vindt...of niet

Aha, ben jij soms eerst bij het Kruidvat geweest en heb je slimmetjes gekocht? Daardoor heb je gevonden de tweesprong van a mans mind: gaan we linksaf (citaat 1) naar de eerste fris-van-lever reactie, of rechtsaf (citaat 2) naar de langduriger ingeklonken waardering. Beste lezer, the choice is yours.

Lamb is op haar best wanneer stem en geluiden elkaar complementeren en/of wederzijds afgestemd begeleiden. Dat hoor je in hun beste nummers: die zijn ook echt top. Lees ook eens wat ik hier schrijf.

Lamb - Backspace Unwind (2014)

Te vaak vervalt Barlow in gefreak en gepiel (knorretjes, piepjes e.d.), ook live en dat zorgt er dan voor dat Lamb nooit verder dan 4* komt bij mij. Net zoals bij DCD is de inbreng van die twee mensen en balans tussen hen essentieel: de solo-albums van Lou Rhodes zijn ook een stuk saaier (net als die van Lisa).
Grappig genoeg wordt Lamb in de Rough Guide to Drum & Bass (uit 1999) gerekend tot de zgn Down Tempo and Big Beat (Part Two in het boek).

5 heeft in de loop der tijd zijn waarde bewezen

avatar van VanDeGriend
Geeft niks joh. We hebben allemaal wel eens een "Hans Brouwertje"

VanDeGriend schreef:
Geeft niks joh. We hebben allemaal wel eens een "Hans Brouwertje"

Moet ik me nou genaaid of opgelucht voelen? Lees m'n tekst nog eens.

avatar van 4addcd
Een van de albums die ik al lang heb en nog nooit heb beoordeeld op MM. Ik vond en vind m errug lekker! Na een ijzersterke start had ik het gevoel dat de scherpte er een beetje af was en bleef alleen het debuut regelmatig gedraaid. '5' klinkt weer sterk en zelfverzekerd. Staan een paar echt geweldige tracks op. Vergelijk het niet met het debuut maar luister naar een herboren Lamb. Spannend en innovatief. Genieten van zwoele stem en electronica met zeer veel gevoel voor detail. Zeer goed aan mij besteed! Live binnenkort weer te zien. Ook op dat vlak nog steeds erg sterk! Ik was en blijf groot liefhebber van Lamb...dag moge duidelijk zijn!