Foster the People - Torches (2011)

Electronic / Pop
Label: Columbia

1. Helena Beat (4:36)
  2. Pumped Up Kicks (3:58)
  3. Call It What You Want (4:01)
  4. Don't Stop (Color on the Walls) (2:56)
  5. Waste (3:25)
  6. I Would Do Anything for You (3:35)
  7. Houdini (3:20)
  8. Life on the Nickel (3:36)
  9. Miss You (3:36)
  10. Warrant (5:22)
  11. Broken Jaw * (5:37)
  12. Love * (3:41)
  13. Chin Music for the Unsuspecting Hero * (3:25)
avatar van Obeu
SOMETIMES I WANNA DISAPPEAR.

Liefde voor Helena Beat, Pumped Up Kicks, Houdini en Warrant.

Jammer dat ze hun optreden op Lowlands cancelden.

Meer. Meer. Meer.

avatar van tribaltyn
Foster the people neemt die 80's revival van MGMT nog net een stapje verder

blaauw
Godsiedikkie wat is dit goed,
pumped up kicks, en call it what you want, en nog veel meer.
Ooit misschien een top 10 plaats.

avatar van Waterblue
Bekijk ook de doldwaze clip bij Don't Stop

bro

avatar van Sfeermaker
Ik ben hiermee bekend geraakt na het luisteren van de soundtrack van SSX 2012, een snowboard spel voor op de PS3/Xbox360 etc. Ik zag dat 'Young Blood' van 'The Naked and Famous' daarin was opgenomen, een steengoed nummer dus was wel benieuwd naar de rest. 'Houdini' sprong ver boven de rest uit op die soundtrack naar mijn mening.

Dit is een popalbum zoals ik het graag hoor. Vrolijke deuntjes en verslavende motiefjes (hooks). Een paar liedjes die er écht uit springen met wat filler. Toch, geen enkel nummer vind ik vervelend om te horen.

Het album begint sterk met Helena Beat, een lekker deuntje in de intro, wat nog vaker terugkomt in het nummer, op het einde is het natuurlijk leuk om mee te blèren met dat 'hoe-woe-hoe-hoe ...'. Pumped Up Kicks schijnt de zomerhit onder het indie volk geweest te zijn afgelopen jaar. Dat snap ik wel, maar het ontbreekt hem hier aan een pakkend riedeltje. Verder ademt het wel een relaxte sfeer uit.

De volgende twee nummers (Call it what you want & Color on the walls) zijn de minste liedjes van het album. Verderop worden de vrouwen toegezongen met het schattige 'I would do anything for you'. In tegenstelling tot het vorige blijft dit beter hangen.

Totdat we bij het spektakelstuk 'Houdini' komen. Het is dat motiefje, het hoge fluitende riedeltje, volgens mij gespeeld op de synthesizer, wat het memorabel maakt. Het laatste deel: 2:45 - 3:20 is volgens mij het leukste eind van een popliedje dat ik ooit heb gehoord, wat een goede samenklank tussen zang & synths . Dat gedeelte gaat regelmatig op repeat. Wat ik me afvraag; is dit de eenvoudige truc van de modulatie, een toonsoort hoger?. Na dit lied wordt het weer erg amusant met de afsluiter 'Warrant'.

Verrassend leuk popalbum. Behoort tot het beste van 2011. Jammer dat ik zo lang onder een steen heb gezeten.

avatar van Thiver
Sfeermaker schreef:

Wat doe je dan bij Foster the People?

Had dit album al wat langer in mijn bezit maar eigenlijk nooit echt goed beluisterd, kende ze dan ook alleen van Pumped Up Kicks wat ik echt een goed nummer vond. maar naar meerdere luisterbeurten moet ik wel zeggen dat ik Helena Beat en vooral Houdini echt de toppers vind van dit album, en zelfs de green children remix van Houdini klinkt echt geweldig. YouTube - Foster The People - Houdini [Green Children Remix]

Wil meer van ze horen!!!

avatar van pureshores
Houdini, Helena Beat, Life on the nickel en de 2 singles maar eigenlijk kan het hele album op I would do anything for you na me helemaal bekoren

avatar van Shelter
80's muziek gemixt met wat akoestiek en electronic in combinatie met catchy refreintjes.
Voor mij werkt het verrassend toch wel.
Pumped Up Kicks kende ik al wel van volgens mij een soundtrack, lekker zomers nummertje.Vervolgens vind ik nummer 3, 5, 6 en 7 ook tof.
8 en 9 wat minder en 10 en Broken Jaw ook nice de laatste 2 is teveel van hetzelfde.
Voor nu 3,5*, maar ik ben niet zo zeker van de houdbaarheid.

avatar van pureshores
halfje erbij. Ben nu ook overtuigd van I would do anything for you.
En Warrant is echt een 80's track.

Helena Beat is een perfecte opener, jammer dat het album ook in een zucht voorbij is

avatar van SilSugarSexMagik
Don't stop is zwak, voor de rest is het gewoon subliem. Ben aan het wachten op het 2e album. Binnenkort misschien.. Ze zeiden in ieder geval minder elektronische muziek te gaan maken en meer voor een gitaarsound te gaan.. Ben zeer benieuw.

avatar van sergifornia
Blijft een heerlijk album, waar ik bovendien goede herinneringen bij heb. Half sterretje omhoog

avatar van bas2204
Zomers en fris, heerlijk voor zo af en toe. Overkill ligt bij dit album echter al snel op de loer

avatar van Spitzenfinger
Dit album 2 jaren geleden op de gok gedownload, klonk lekker zomers en ontspannen.
Echt helemaal grijs gedraaid in de auto op vakantie in Zuid-Europa. Heerlijk!
Good memories.

avatar van adri1982
Vandaag weer beluisterd. Deze cd zit vol met goede nummers, waarvan velen zelfs dansbaar zijn. Mijn stem blijft 4 sterren.

avatar van dacide
Ik vond ze destijds al erg goed. Maar de laatste tijd heb ik echt veel naar FTP geluisterd. Ook veel live concerten op youtube gezien. Ik kan alleen maar concluderen dat ik ze steeds beter begin te vinden. En ik vond ze al erg goed!

Life on the Nickel, Miss You en Broken Jaw zijn voor mij de drie beste tracks.

Voor de liefhebbers van een concert:
Foster the People - Live at Lollapalooza 2012 (full concert) - YouTube

Foster The People Live @ Reading Festival 2012 [Full Set HD] - YouTube

avatar van pureshores
wat laat-merkte vanavond pas dat Houdini bijna dezelfde lijn volgt als MGMT-Electric feel

avatar van bas2204
Toch een halfje omhoog gegooid nog. Blijft een favoriet plaatje om naar terug te gaan zodra de zon weer gaat schijnen