Mayer Hawthorne - Impressions (2011)

Alternatieve titel: The Covers EP

4. Fantasy Girl
  5. Little Person
  6. Mr. Blue Sky
avatar van Rhythm & Poetry
Gratis te downloaden via Stones Throw. En deze EP gaat het helemaal worden deze lente. Hipheid. Meer hoef ik eigenlijk niet te zeggen. Zeer vlotte soulcovers van Mayer Hawthorne. De instrumentale begeleiding is lekker vol waardoor de zanger perfect ondersteund wordt. Check het uit voor jezelf.

avatar van Timmie
Hmm stones Throw mag ik wel is het iets voor mij rob ?

avatar van MFPascal
Enorm vermakelijk dit. Erg lekker. Voorbij voor je het weet en de laatste track, Mr. Blue Sky, is echt een achterlijk catchy gecovered nummer. Achterlijk in a good way.

avatar van Reijersen
De meesten zullen bij voorbaat al wat schrikken als ze zien dat ik een recensie over Mayer Hawthorne schrijf. Over zijn vorige plaat was ik namelijk niet bijzonder positief, maar met de cover EP ‘Impressions’ zou het zomaar eens anders kunnen zijn.
Nu ben ik ook al niet zo’n fan van covers, maar Mayer heeft wel nummers uitgekozen die niet al platgereden paden zijn.

Opener ‘Work To Do’, een cover van The Isley Brothers, bevalt me al erg goed. In tegenstelling tot zijn vorige werk zingt Mayer veel meer op dit nummer. Zijn eerdere werk was toch vaak wat ingehouden gemurmel. Nu overtuigd hij gewoon met zijn stem. Voeg daar de frisse, zomerse instrumentatie aan toe en je ziet jezelf meteen dansen in de nazomerzon.
Met Chromeo’s ‘Don’t Turn the Lights On’ gaat het tempo wel een stuk naar beneden. En juist daarin viel zijn vorige werk mij zo tegen, de slowsongs. Dit nummer wordt vooral door de instrumentatie spannend gehouden. Je moet wel blijven luisteren. En de zang van Hawthorne valt me ook helemaal niet tegen. Op een bijna mysterieuze manier wordt dit nummer opgebouwd.
‘You’ve Got the Makings of a Lover’ is een cover van The Festivals. Lekker midtempo nummer met warme instrumentatie. Het zomerse gevoel komt je weer tegemoet en bevalt gewoon erg goed. Lekkere niks aan de hand soul met een frisse instrumentatie en een goede stem. Ja, want Mayer overtuigd mij op deze manier veel meer met zijn stem. Gewoon lekker voluit gezongen. Jammer dan ook dat het nummer zo kort is.

Met ‘Fantasty Girl’ horen we een cover van Shorty’s Portion. En eerlijk gezegd vind ik dit het minste nummer van het album. Mayer zingt mij te zeikerig, het goede toetsenwerk veranderd hier niks aan. Eigenlijk maar een gezapige, matige cover. Minst overtuigende nummer van het album.
Ik ben dan ook wel vrij blij dat ook dit niet zo’n lang nummer is. Op naar een nieuwe positief bevallen song! Al lijkt dat niet echt te gebeuren met Jon Brion’s ‘Little Person’. Erg saaie intro, maar het nummer ontwikkeld zich goed. Uiteindelijk is al te betitelen als dromerig. Best een aardig nummer dus.
Albumsluiter is een nummer van ELO. Het nummer is het bekende ‘Mr. Blue Sky’. En het is een bijzonder fijne song geworden. Vrolijk, uptempo, zomers, fris, uplifting. Perfecte manier om dit album met een glimlach af te kunnen sluiten. Een waardige cover, een waardige afsluiter.