Old 97's - Alive & Wired (2005)

Rock / Country
Label: New West

1. Melt Show (3:35)
  2. The New Kid (3:48)
  3. Barrier Reef (4:02)
  4. W. Tx Teardrops (3:26)
  5. Lonely Holiday (4:06)
  6. The Villain (3:16)
  7. King of All the World (2:46)
  8. Salome (4:20)
  9. Rollerskate Skinny (4:01)
  10. The Other Shoe (2:44)
  11. Coahuila (2:34)
  12. Iron Road (3:48)
  13. Wish the Worst (3:39)
  14. Won't Be Home (4:15)
  15. Doreen (4:02)
  16. Jagged (3:16)
  17. Designs on You (3:42)
  18. Curtain Calls (4:10)
  19. Mama Tried (2:53)
  20. If My Heart Was a Car (3:48)
  21. Four Leaf Clover (4:01)
  22. Stoned (4:00)
  23. Oppenheimer (3:48)
  24. Can't Get a Line (2:50)
  25. Cryin' Drunk (3:36)
  26. Big Brown Eyes (5:30)
  27. Murder (Or a Heart Attack) (3:50)
  28. Smokers (4:00)
  29. Friends Forever (3:09)
  30. Time Bomb (3:52)
Mijn eindredacteuren voor mijn online artikelen hebben liever dat ik niet te veel aan name-dropping en gelijksoortige referenties doe. "Als je op een creatieve en duidelijke manier kan uitleggen hoe een band klinkt, zonder dat je daar veel verwijzingen voor nodig hebt, doe dat dan!" Gelukkig is dit een simpel discussieforum en ik ben lui vandaag, dus ik zeg; Old 97's klinken als Weezer die Uncle Tupelo covers speelt. Een combinatie van powerpop, rammelende punk en country. Deze band wordt altijd een beetje vergeten, heb ik het idee. Terwijl ze eigenlijk gewoon thuishoren in het rijtje van zwaargewichten binnen de alt-country stroming.

Op de studioalbums hoor je een duidelijke verschuiving in geluid. De eerste 3 albums hebben het rammelende punky geluid met een flinke scheut country dat de band live ook ten gehore brengt. Op latere albums laat de band zich duidelijk meer inspireren door behoorlijk gladde powerpop en verdwijnt de countrypunk inslag steeds meer naar de achtergrond. Live is dat verschil een stuk kleiner en zelfs bijna niet aanwezig. De gladde powerpop-nummers worden live gewoon gespeeld als rammelende countrypunk. Persoonlijk vind ik dat, als groot fan van hun oudere materiaal, een sterk pluspunt. De pop-inslag blijft, want het meezing-gehalte ligt hoog. Dit stoort niet en is zelfs wel fijn.

Waar ik dus duidelijk mider fan ben van hun meer pop-gerichte materiaal, werkt het hier dus wel. Rhett Miller en zijn band zijn op jonge leeftijd met de band begonnen. Combineer leeftijd en studioproductie en je merkt dat Rhett gewoon minder strak en zuiver klinkt dan in de studio. Niet erg, want dat maakt de band alleen maar spontaner. Als totaalpakket is dit album wel veel te lang. Van de beste nummers op dit album had makkelijk 1 cd gemaakt kunnen worden. Echter, wat zijn dan de beste nummers? Slechte nummers zitten er hier niet echt tussen.

Duidelijk geen goed instap-album voor de beginnende luisteraar. He album dat het dichts bij dit knallende geluid in de buurt komt is Old 97's - Too Far to Care (1997), maar eigenlijk zijn de eerste 3 albums allemaal zeer de moeite waard . Ben je op zoek naar een goede powerpop-plaat kun je ook Old 97's - Satellite Rides (2001) proberen, maar naar mijn mening is dat dus niet de beste sound voor deze band.

Ze hebben net weer een nieuwe uit, zie hier Old 97's - Most Messed Up (2014). Wat ik er van gehoord heb keert de band hier gelukkig weer terug naar het vertrouwde energieke geluid, na een lange periode van wisselvalligheid in de studio.