Moonsorrow - Tämä Ikuinen Talvi (1999)

Finland
Label: Meat Hook

1. Taistelu Pohjolasta (12:12)
  2. Vihreällä Valtaistuimella (8:47)
  3. Talvi (8:41)
  4. Luopion Veri (9:22)
  5. Kuun Suru (3:53)
avatar van lennert
Erg toffe demo dit. Moonsorrow voldoet hier qua productie compleet aan 'trve ende kvlte' blackmetal, maar heeft door de bombastische toetsenlaag ook een flinke dosis Dimmu Borgir en Finntroll er nog in zitten, die de muziek soms een bijna vrolijk karakter geven. Talvi heeft halverwege ineens een keyboardsolo die ik eerder in een andere Finse band als Stratovarius of Sonata Arctica zou verwachten, terwijl Luopion Veri van die gruwelijk triomfantelijke orkestrale partijen en gesproken stukken heeft, die ook een heerlijke sfeer neerzetten. Het is verder wel een erg gruizige productie waarbij drum/bas/gitaar een zoemende laag vormt, maar door de toetsenpartijen is het echt een behoorlijk plezierige zit geworden.

avatar van RuudC
Echt nog even getwijfeld of we een Moonsorrow marathon met dit album moesten beginnen. Hier en daar lees ik dat dit een veredelde demo is. Sommige websites rekenen dit tot de full lengths en andere weer niet. Toch besloten om het te doen en verdomme, dit valt echt reuze mee. Ja, dit soort black metal klinkt vrij primitief, maar wel effectief. Moonsorrow laat hier al duidelijk horen dat de broertjes Sorvali talent hebben. Door Henri (aka Trollhorn) krijgt de muziek een flinke scheut Finntroll door de keyboards. Dat is ook de reden waardoor ik met deze band in aanraking ben gekomen.

Tämä Ikuinen Talvi is een vreemd album dat smerig en vuig wil klinken, maar door de keyboards ook iets Wagneriaans en dus iets beschaafds meekrijgt. Het rost behoorlijk, zelfs met een drumcomputer. Het kan allemaal wel beter hoor, maar veel black metalbands zouden in hun handjes wrijven met een plaat als deze.