Benny Sings - Art (2011)

1. Big Brown Eyes (4:12)
  2. Can We Try (3:30)
  3. Honey Bee (3:37)
  4. Realize (3:06)
  5. All We Do for Love (3:01)
  6. This Is a Samba (2:22)
  7. Dreams (2:20)
  8. Each Other (3:53)
  9. Downstream (4:07)
  10. One II (3:40)
  11. Big Brown Eyes [Radio Edit] * (3:20)
  12. How Can I Move On * (2:58)
avatar van Reijersen
Het is lente en de zomer komt er aan, wat kan je dan beter hebben als de muziek van Benny Sings? En als er dan een nieuw album van hem wordt aangekondigd dan zijn we natuurlijk erg blij. Volgens eigen zeggen heeft Benny nu pas echt ontdekt hoe het met de composities werkt. En daarbij zijn filosofie over muziek en zijn productietechnieken kan gebruiken. En dat krijgen we dan ook wel voorgeschoteld. Benny zingt zelf ook nog, maar verwacht daarbij geen adlibs en knallende uithalen. Gewoon alles in de dienst van de muzikaliteit van het nummer.

Het album opent met het relaxte en muzikaal rijke ‘Big Brown Eyes’. De herkenbare melancholie horen we dan weer meer terug in ‘Can We Try’ en ‘Honey Bee’. Deze laatste karakteriseert zich met een sterke ritmiek en een leuke break. Grappig en aanstekelijk ook hoe die echte electronic invloeden in het nummer te horen zijn. Erg sterk gedaan. En dat je het gevoel krijgt dat Benny Sings zich nergens druk over maakt, dan is dat wel te merken op ‘Realize’. Dit nummer ademt zoveel relaxing vibes, het rustig-aan doen, uit. Benny Sings werkte ook samen met Wouter Hamel. Misschien uit die samenwerking ook de liefde voor een meer jazzy vibe blijven hangen. Dat horen we namelijk terug op ‘All We Do For Love’. Naar mijn mening één van de beste nummers van dit album. En is dezelfde vibe gaat ‘This is a Samba’ door. De weer meer electronic invloeden horen we terug op ‘Dreams’. Wat ik dan wel weer wat minder vind is dat de stem van Benny ook vervormd is. Ik heb nooit zoveel met dat vocoder en robot-achtige stemgeluid dat je dan hoort. Is ook meteen een stuk minder puur. Een stuk swingender en fijner nummer is dan ‘Each Other’. Zie hier mensen wel op bewegen in een broeierige zomernacht. Gezellig met een lekker drankje en dus dit nummer uit de speakers. Het plaatje past perfect. Even en het tempo omlaag met ‘Downstream’. Dit is gewoon een heel mooi, melancholisch liedje geworden om bij weg te dromen. Één van de beste songs van het album. Als bonustracks is er nog een radio edit van ‘Big Brown Eyes’. Dit is eigenlijk een net wat hippere versie van de albumopener. Een andere bonustrack is ‘One II’. Bij dit nummer is de productie wat meer aanwezig. Is toch ook wel een fijn nummer geworden die begrijpelijk als bonus is toegevoegd. Al met al dus een album wat we van Benny Sings kunnen verwachten. Een album waar steekwoorden als relaxed, laidback, melancholisch, muzikaal en opgewekt altijd voorbij zullen komen. Wederom een geslaagd product van Benny Sings.

tuktak
ahh verdomd, ik dacht al, deze tekst ken ik. ergens anders gelezen van je.
ik was het er al mee eens, ik vind zijn vorige albums toch net ietsje lekkerder overkomen moet ik zeggen. hoe dan ook is benny sings allemansmuziek in de positieve zin van het woord, toch wel apart dat het wat dat betreft nooit een breder publiek heeft weten te trekken.

avatar van midnight boom
Art is het vierde soloalbum van Tim van Berkenstijn (= Benny Sings). Van Berkenstijn werkte onderandere samen met Wouter Hamel en Giovanca. Zijn solowerk lijkt wel een beetje op deze twee genoemde artiesten maar is vooral ontzettend relaxt. Soms zelfs een beetje te relaxt maar, ook altijd goed voor een feel-good zomerstemming.

Opener Big Brown Eyes is meteen heel erg Benny Sings. Het nummer klikt vertrouwd, hoewel er wel een nieuw ingrediënt is toevoegt aan de muziek van Sings: Elektronica. Geen beukende bassen of loeiende synthesizers, maar gewoon wat relaxte bliebjes. Het Melancholische nummer is terecht uitgeroepen tot single. Zo vrolijk en knus blijft de muziek altijd. Zo horen we each other lekker swingen terwijl realize juist weer heel erg ontspannen is. Afsluiter One II is het meest dansbare nummer dat Tim van Berkenstijn ooit heeft gemaakt, ook meteen een van mij favorieten nummers van het album. Ik hoor zelfs een 'James Murphy Cowbell'.
Dit album is echt een zomer album, de release is ook exact op het goede moment want het is al een hele tijd heel mooi weer in Nederland, en de zomer staat voor de deur. Daar is over na gedacht, want in de winter werkt dit album waarschijnlijk minder goed.

De leuke en relaxte sfeer, is soms wel te opgewekt. Ik blijf na Art een beetje zitten met een 'rare nasmaak'. Het is allemaal een beetje gemaakt, alles moet en zal zomers en vrolijk klinken. De muziek is nergens echt origineel wel zit alles muzikaal goed in elkaar, maar dit album is geen hoogvlieger.

Relaxt, laidback, swingend, knus, gezellig, Melancholisch en altijd zomers vrolijk. Zo klinkt art.

Een even goed album als zijn voorgangers, een echt Benny Sings album! dus een geslaagd album!

van: http://daanmuziek.blogspot....