The Big 4 - Live from Sofia, Bulgaria (2010)

Alternatieve titel: Metallica, Slayer, Megadeth, Anthrax - Live from Sonisphere Festival, Sofia, Bulgaria

Label: Universal (II)

1. Anthrax - Caught in a Mosh (6:07)
  2. Anthrax - Got the Time (3:41)
  3. Anthrax - Madhouse (4:39)
  4. Anthrax - Be All, End All (7:44)
  5. Anthrax - Antisocial (6:55)
  6. Anthrax - Indians / Heaven and Hell (9:48)
  7. Anthrax - Medusa (5:54)
  8. Anthrax - Only (6:44)
  9. Anthrax - Metal Thrashing Mad (2:44)
  10. Anthrax - I Am the Law (7:13)
  11. Megadeth - Holy Wars... the Punishment Due (5:49)
  12. Megadeth - Hangar 18 (5:39)
  13. Megadeth - Wake Up Dead (3:39)
  14. Megadeth - Head Crusher (3:49)
  15. Megadeth - In My Darkest Hour (4:59)
  16. Megadeth - Skin O' My Teeth (3:14)
  17. Megadeth - A Tout le Monde (4:24)
  18. Megadeth - Hook in Mouth (4:39)
  19. Megadeth - Trust (5:09)
  20. Megadeth - Sweating Bullets (4:59)
  21. Megadeth - Symphony of Destruction (4:09)
  22. Megadeth - Peace Sells / Holy Wars Reprise (9:40)
  23. Slayer - World Painted Blood (6:27)
  24. Slayer - Jihad (4:29)
  25. Slayer - War Ensemble (5:11)
  26. Slayer - Hate Worldwide (3:09)
  27. Slayer - Seasons in the Abyss (6:24)
  28. Slayer - Angel of Death (5:29)
  29. Slayer - Beauty Through Order (5:14)
  30. Slayer - Disciple (5:04)
  31. Slayer - Mandatory Suicide (4:24)
  32. Slayer - Chemical Warfare (5:39)
  33. Slayer - South of Heaven (4:19)
  34. Slayer - Raining Blood (5:00)
  35. Metallica - Creeping Death (6:24)
  36. Metallica - For Whom the Bell Tolls (4:29)
  37. Metallica - Fuel (4:19)
  38. Metallica - Harvester of Sorrow (6:44)
  39. Metallica - Fade to Black (7:39)
  40. Metallica - That Was Just Your Life (6:46)
  41. Metallica - Cyanide (6:27)
  42. Metallica - Sad but True (7:44)
  43. Metallica - Welcome Home (Sanitarium) (6:04)
  44. Metallica - All Nightmare Long (9:04)
  45. Metallica - One (7:04)
  46. Metallica - Master of Puppets (8:37)
  47. Metallica - Blackened (7:57)
  48. Metallica - Nothing Else Matters (5:24)
  49. Metallica - Enter Sandman (6:33)
  50. Metallica - Am I Evil? (7:07)

met Anthrax en Megadeth

51. Metallica - Hit the Lights (3:28)
  52. Metallica - Seek & Destroy (7:44)
avatar van Dr.Pat
jeugdsentiment......zucht

avatar van Gloeilamp
De tracklist klopt nog niet, maar dat komt hopelijk snel goed!

Ja gloeilamp, dan is het de bedoeling dat jij dat aanpast. Nu heb ik het maar gedaan en de resterende Metallica nummers eraan toegevoegd.

Stijn_Slayer
Ik weet nog niet of ik deze ook fysiek in huis haal. Anthrax vind ik oké, maar daar heb ik wat minder mee. Metallica heb ik een hekel aan.

Slayer en Megadeth vind ik wel gaaf, maar ik heb alle bands op deze release wel eens beter gehoord.

Als je 'm fysiek in huis haalt dan ben je op Amazon Duitsland 55,- euro kwijt incl. (gratis) verzending: 5 cd's en 2 dvd's. Zelf heb ik de 2 dvd versie: die is echt geweldig!

Heb jij een hekel aan Metallica.... Je bent soms wat apart Stijn. Dat heeft zijn voordelen, maar in dit geval niet volgens mij.

Stijn_Slayer
Elke grootheid uit de geschiedenis had zijn aparte trekjes.

Kill 'em All vind ik redelijk goed, en Ride the Lightning kan er nog mee door, maar dan is het afgelopen voor mij (los van die vroege No Life 'til Leather bootleg).

avatar van jurado
Stijn_Slayer schreef:
Elke grootheid uit de geschiedenis had zijn aparte trekjes.

...oef , jij geeft Master Of Puppets gewoon een 2,0. Dat vind ik best opmerkelijk voor iemand met zo'n brede en goede muzieksmaak.

avatar van Edwynn
Wel tof dat van Anthrax Only erbij op staat. Belladonna doet dat nummer heel puik.

Slayer negeert Show No Mercy. Daar heb ik geen mercy voor.

En Metallica blijft maar vasthouden aan Nothing Else Matters en Enter Sandman. Dat kennen we nu toch wel? Waarom geen Dyer's Eve of Damage ïnc.? Dat past meer op een big 4 of thrash package.

Verder ziet de tracklist er best aardig uit

Nothing Else Matters had inderdaad niet gehoeven, maar Enter Sandman blijf ik zeker live gewoon errug lekker vinden. Ook de nummers van het laatste album blijven overeind, zeker Cyanide.

jurado schreef:

Laten we niet TE aardig worden voor onze vriend Stijn... straks gaat hij nog naast zijn schoenen lopen.

Stijn_Slayer
Ach, zolang ik niet over water heen kan lopen zal het allemaal wel meevallen.

Ben het met Edwynn eens. Ik vind het sowieso wel een afgezaagde setlist van Metallica. Megadeth heeft dat ook wel een beetje, maar dat songmateriaal bevalt me beter.

En niet alleen het songmateriaal: die jongens spelen echt een dijk van een concert. Ik vind zelfs het beste van alle (big) 4, in totaal dan. Slayer en Metallica zetten een ook paar keer wat neer zeg, Anthrax valt me tegen live.

Ik heb Anthrax nog eens geluisterd, maar die overschreeuwen zich helaas, zowel letterlijk (Joey Belladonna) als figuurlijk met alle gitaren. Ze hebben volgens mij het idee dat ze dat moeten doen om die laatste rij in de verte ook te bereiken. Ze spelen volgens mij niet vaak in grotere zalen / stadions. Misschien spelen de zenuwen ook nog wat mee. Dat gaat ten koste van de kwaliteit van het concert. Zo is Heaven and Hell echt tenenkrommend. Daarentegen is Got the Time wel geslaagd.

avatar van Edwynn
Ik heb de dvd gezien en ik ben dat niet met je eens. Anthrax is fantastisch op dreef. Het publiek pikte dat, getuige de moshpits, ook wel op. Direct met Caught In A Mosh gaat de boel al flink los.

Dat is nog eens openen.

Ik moet zeggen dat het erop dvd met die "enthousiaste" beelden inderdaad een stuk beter uitziet. Als je echter alleen de cd hoort, dan valt het me nogal tegen. Misschien zit het 'm ook in de stereo mix: die is misschien slechter dan de surround mix van de dvd? In ieder geval vind ik Anthrax als ik alleen naar de cd's luister het minste op dreef van the Big 4, ik gaf al aan waarom.

Voor iedereen die overmorgen naar The Big 4 gaan in Duitsland, er zijn wat wijzigingen in de setlist gespeeld door de 4 bands in California eerder dit jaar, in vergelijking met de tracklist hier bij dit album vermeld. Je kan ze vinden op setlist.fm onder the Big 4, hier die van Metallica:
Metallica Concert Setlist at Empire Polo Club, Indio on April 23, 2011 | setlist.fm

Bijvoorbeeld That Was Just Your Life (hier) vervangen door Ride the Lightning. En Medusa (hier) vervangen door Air. Niet verkeerd!

avatar van Gloeilamp
Zeker niet verkeerd, goed dat Orion er nu wel bij staat, die mis ik toch wel op deze box.

Gisteren een geweldige Big 4 meegemaakt in Gelsenkirchen. Opvallend dat Metallica (!) met een behoorlijk andere tracklist met veel meer echte thrash speelden dan op deze CD / DVD van the Big 4 2010. Zes van de 18 nummers zijn anders.

Anthrax was een wat rommelig begin, dankzij een volgens mij bezopen Belladonna die met al zijn gepraat en raar geschreeuw tussendoor de vaart er een beetje uithaalde. Wel speelden ze een paar nummers erg sterk, vooral Indians. Megadeth speelde errug goed en een thrash nummer meer dan hier: Rattlehead ipv A Tout Le Monde. Hun setlist:
Megadeth Concert Setlist at Veltins Arena, Gelsenkirchen on July 2, 2011 | setlist.fm

Slayer begon steengoed, totdat Araya volgens mij met een technicus sprak. Toen werd het geluid te hard, waardoor je stem, drum en gitaar niet meer goed kon horen tussen alle herrie door. Gelukkig werd dat later bijgesteld, toen ik net bier had gehaald. In ieder geval was het begin en einde van het concert superstrak, dat waren overigens ook de betere nummers, het middenstuk van de setlist was minder:
Slayer Concert Setlist at Veltins Arena, Gelsenkirchen on July 2, 2011 | setlist.fm
Geef mij maar de setlist van Slayer van deze The Big 4 uit 2010: 5 topnummers daarvan ontbraken gisteren.

En dan toch weer Metallica. Wat een briljant concert zeg! Ik ben in heel wat stadions geweest, maar zo'n sfeer als gisteren in Gelsenkirchen met 80.000 man heb ik nog niet meegemaakt. Metallica speelde fantastisch, met veel energie en klasse en heel verrassend met een behoorlijk andere setlist dan de afgelopen jaren. Dit is 'm:
Metallica Concert Setlist at Veltins Arena, Gelsenkirchen on July 2, 2011 | setlist.fm

Een setlist vol met ouwe thrashnummer dus. Alleen the Shortest Straw was niet helemaal top, de rest wel. Seek and Detroy en een complete Master of Puppets aan het begin en heel veel andere nummers dus eindelijk, geen Nothing Else Matters bijvoorbeeld. Super dus!

avatar van king_pin
Geen Nothing Else Matters? das dan ook voor het eerst in 20 jaar ofzo:P
Anthrax was zonder Scott Ian toc? Andreas Kisser van Sepultura viel voor hem in.

avatar van Eddie
Am I Evil is toch geweldig gedaan op deze DVD. Erg leuk om Metallica en Dave Mustain weer samen op een podium te zien staan. Weet iemand waarom Kerry King niet mee doet? Was het het maximaal toelaatbare aantal tatoeages op één podium behaald

Dat moet het zijn. Anders had hij het nummer in zijn eentje moeten doen.

avatar van Dr.Pat
Ze schenen te weinig tijd gehad te hebben om het nummer in te studeren Was blijkbaar te moeilijk voor onze thrashgod.

avatar van Imental
west schreef:

Ik deel je mening volledig! Concert van het jaar was dit, of laatste jaren... Geniale setlist van Metallica en rete-strak gebracht.

avatar van gigage
Ik heb de bioscoop versie een keer van inet geplukt, dus zonder after productie. Ikke maar klagen dat Dave's stem het niet meer doet bij de hoge stukken. Later de bluray geleend van iemand die dat wel mee vond vallen. Bleek het hele concert opnieuw te zijn ingezongen hahaha.
Op het kijkkanaal big 4 in sweden is het originele geluid nog intact.

avatar van Eddie
Valt me trouwens wel op dat Metallica duidelijk de minst strakke band is. Met name het (bas)drum werk is heel erg zwak. Misschien miet eerlijk om hem te vergelijken met Dave Lombardo, maar ik doe het toch, maar Larsje is dan welk een hele matige trommelaar

avatar van glenn53
Maar ja, appels en peren. Vergeleken met Gene Hoghlan is onze Dave ook een matige trommelaar. Laat staan op het gebied van time signature . Daar is iemand als Gavin Harrison hem duidelijk de baas.

avatar van Eddie
Dat zal allemaal wel, maar bij Dave Lombardo valt niet op dat hij zeer zwak drumt. Zou je Gene Hoglan op de slayer kruk zetten dan zou je denk ik weinig verschil horen met Dave Lombardo, pas op de Fear Factory of Messhuggah trommels zou je een aardig verschil tussen Dave en Gene kunnen horen. Op deze DVD hoor je twee bands uit het zelfde genre, met nummer in ongeveer hetzelfde Tempo (zeker het oudere werk) daar valt toch duidelijk op dat Lars niet om zijn Drum kwaliteiten verkozen is tot drummer van metallica. ik denk dat het destijds een belangrijke rol speelde dat hij uit een zeer welvarend nest kwam, niet voor niks werd hij aanvankelijk afgewezen als drummert.

SpaceyKid?
Gaaf concert van alle vier de bands, heb hem zelf tweedehands voor 8 euro gehaalt

avatar van gigage
Wat is 7 jaar dan toch lang geleden als de nog niet zo grijze Araya in zijn rode shirt naast Hanneman en voor Lombardo zijn teksten uitspuwt. Dass war einmal, kunnen we nu concluderen.

avatar van B.Robertson
Heb de DVD een tijdje terug een paar keer gezien of gehoord met de rug naar het beeld, en bezig op de computer. Anthrax vind ik toch wel goed hier, al valt die cover wat uit te toon. Nieuw werk moest nog komen dus is het de oude glorie die gebracht wordt. Dus ook iets van Neil Turbin. Goed dat Belladonna weer terug is. Megadeth vind ik hier ook goed op dreef met Hook in Mouth als verrassing en het hemelse Head Crusher, er worden verder veel standaard nummers gespeeld die ze altijd al doen, maar die zijn an sich wel goed. Mustaine heb ik ook hoger zitten dan Hetfield & Co. maar eerst is daar nog Slayer. Met World Painted Blood trad er wat Slayer-moeheid bij mij op en dat weerspiegelt zich een beetje op deze DVD. Hate Worldwide spelen ze dan gelukkig wel. Metallica wordt dan wat uit het slop gehaald in die zin dat er ook andere albums gedraaid worden. Hier nog de nodige tracks van Death Magnetic, waar men mij wel een plezier deed met That Was Just Your Life.

avatar van vielip
Ja deze is geweldig! Machtig mooi dat ze die Big4 shows destijds hebben gedaan. Ben er gelukig bijgeweest in Gelsenkirchen (baal nog steeds dat ik geen event shirt heb gekocht ) en dat was fenomenaal! Slayer vond ik die dag de zwakste schakel. Metallica toch wel de sterkste. Waarschijnlijk omdat ik dat totáál niet verwachtte ofzo...

vielip schreef:

Hé, daar was ik ook. Een fantastisch event inderdaad. Het t-shirt met de 4 bands heb ik hier nog liggen

avatar van vielip
Nee lekker joh!