Deep Purple - MK III - The Final Concerts (1996)

Alternatieve titel: Archive Alive!

Label: Connoisseur

1. Burn (7:34)
  2. Stormbringer (4:37)
  3. Gypsy (5:39)
  4. Lady Double Dealer (3:53)
  5. Mistreated (12:38)
  6. Smoke on the Water (10:18)
  7. You Fool No One (13:24)
  8. Space Trucking (19:56)
  9. Going Down / Highway Star (15:14)
  10. Mistreated [Alternate Version] (14:15)
  11. You Fool No One [Alternate Version] (15:14)
avatar van c-moon
Schitterende live-registratie!

knight3
Dit is een uitgebreide versie van MADE IN EUROPE!

flebbie
Erg mooi dit, Coverdale is goed bij stem, Blackmore speelt op de juiste momenten lekker agressief, dan weer gevoelig, en we worden getrakteerd op krakers als Stormbringer, Gipsy en Lady Double Dealer die zelfs de studio uitvoeringen overtreffen. Met name het gitaarwerk aan het einde van Gipsy is smullen geblazen

De solo aan het einde van Gypsy is inderdaad prima, maar bevat ideeën die Blackmore iets later bij Rainbow nog beter zou uitwerken. Het nummer zelf draait op één riedel, dat keer op keer herhaald wordt. De samenzang van Coverdale en Hughes klopt niet, Paice drumt saai (alleen maar op elke tel van de maat), Hughes produceert nauwelijks een interessante noot op zijn bas en Jon Lord is eigenlijk overbodig.
Kortom een matig nummer in een beroerde uitvoering. Het verbaast me dan ook niet, dat Gypsy niet op Made in Europe terecht is gekomen.

avatar van B.Robertson
B.Robertson (crew)
Made in Europe is in de studio wat mooier gemaakt. Hier hoor je de nummers zoals ze echt waren. Blackmore had het zin er wat af en dat valt te horen. Zo heeft Mistreated maar een tam intro in vergelijking met Live in London ( ongeveer 9 mnd. eerder opgenomen.) Er vallen de nodige ongeïnspireerde slordigheden van Ritchie Blackmore te ontdekken zoals niet gelijktijdig met Glenn Hughes invallen ergens in Mistreated. Dat einde van Stormbringer lijkt opgepoetst te zijn op Made in Europe en Lady Double Dealer heeft op The Final Concerts lang niet zo'n flitsend begin.
Die uitvoeringen van You Fool no One kloppen hier ook niet helemaal; de één mist een drumsolo en de andere een stuk gitaarsolo. Vreemd knipwerk. Blackmore zijn solo in Highway Star is totaal niet boeiend. Het spel van Lord is nog wel een pluspunt; die zal er niet snel met de pet naar gooien. Coverdale doet het goed maar collega Hughes heeft hier weer dat irritante solostukje Georgia on My Mind zo tegen het eind van Smoke on the Water. Eigenlijk werd het album al snel als miskoop beschouwd en veroorzaakte een rem op aanschaf van nog meer livewerk van Deep Purple.

avatar van BlauweVla
Deze opnames zijn wel van dezelfde tour maar blijkbaar niet op dezelfde plek opgenomen als "Made in Europe". Hier is de band al een stuk anders als op de prima "Live in London" plaat, dat opnames bevat van het allerbegin van de MKIII line up. Op "The Final Concerts" hoor je "Burn" met extra onnodige gitaar uitstapjes tijdens de klassieke riff. "Smoke on the Water" met een Glenn Hughes in Stevie Wonder stemming en Coverdale die in "Highway Star" over "Fine Nipples" zingt... Het is allemaal best goed en vooral het geluid is dik in orde, maar dat geld ook voor "Live in London", waarop de uitvoeringen van het alles iets beter is (de tracklist is daarop uiteraard wel anders).