Gregory James Edition - Prophets of Soul (1973)

Soul / Funk
Label: Dakar

1. Brother Marcus (3:03)
  2. Ain't No Sunshine (3:49)
  3. Grandma Heavy (2:20)
  4. Shaft (5:23)
  5. Changing Things (5:33)
  6. Love and Happiness (2:48)
  7. Make It Easy on Yourself (5:29)
  8. Sunday Lady * (2:59)
avatar van Angelo
Gregory James Edition is een trio uit Chicago, Illinois, bestaande uit Gregory Bibb, James Norris en Anthony McAllister. Over de heren in kwestie dan wel over de groep gezamenlijk is op het internet niets te vinden. Dit is dan ook -helaas!- het enige album dat ze hebben uitgebracht. Deze plaat is geheel instrumentaal en bevat vier fantastische covers. Bill Withers’ Ain’t no sunshine, Al Green’s Love and happiness, Isaac Hayes’ Shaft en Bacarach’s Make it easy on yourself zijn omgetoverd tot fantastische gems, die voor wat betreft instrumentatie stiekem de originele versies op z’n minst evenaren. Toch zijn de drie eigen stukken Brother Marcus, Grandma heavy en Changing things minstens net zo geweldig en noemenswaardig als de eerder vermelde covers. De sfeer van dit album is behoorlijk spacey. De instrumentatie is bereikt naar mijn idee continu ongekende hoogtepunten. De term “all killer – no filler” is gemaakt voor een album als deze. Mede door de zweverigheid en het experimentele gehalte, zou je het album te kort doen door te spreken van een ‘soul en funk’ album: wat deze heren hier neerzetten is kunst, en dat 28 minuten lang! Eén van de beste instrumentale albums ooit. Misschien wel dé beste.