Vinicio Capossela - Marinai, Profeti e Balene (2011)

Italië
Folk / Pop
Label: WEA

1. Il Grande Leviatano (4:45)
  2. L'oceano Oilalà (3:08)
  3. Pryntyl (4:41)
  4. Polpo D'amor (3:43)
  5. Lord Jim (4:35)
  6. La Bianchezza Della Balena (3:58)
  7. Billy Budd (5:00)
  8. I Fuochi Fatui (4:42)
  9. Job (6:07)
  10. La Lancia del Pelide (4:30)
  11. Goliath (3:28)
  12. Vinocolo (4:02)
  13. Le Pleiadi (4:56)
  14. Aedo (5:16)
  15. La Madonna Delle Conchiglie (4:11)
  16. Calipso (5:02)
  17. Dimmi Tiresia (4:46)
  18. Nostos (3:37)
  19. Le Sirene + Ghost Track (21:07)
Na een aantal jaar nieuw werk van Vinicio Capossela: een dubbelaar nog wel en tevens een conceptalbum.
Een 'rock-opera' gesitueerd rondom de zee (Capossela staat als een kapitein/Napoleon op de hoes).
Het is een boeiende reis die we met deze Italiaan ondergaan waar regelmatig een koor te horen valt naast het kenmerkende geluid van deze artiest (een kruising tussen Tom Waits en Paolo Conte).
De mythologie van de zee staat centraal: Achilles, Odysseus, Polyphemus.... ze komen allen voorbij.

Het album opent allemaal nog redelijk licht en luchtig maar wordt steeds donkerder naarmate het vordert. Soberder ook, alhoewel het koor subtiel nog wel eens opduikt.

Een fascinerend album van een bijzondere artiest. Conceptalbums kunnen soms pompeus zijn en dat is Marinai, Profeti E Balene misschien ook wel een beetje. Het is een lange zit maar wel eentje die niet verveelt en dan kan ik er prima mee leven.

avatar van Lontanovicolo
Dit album nu een aantal maal beluisterd maar net als aERodynamIC al vermeld had doet het me aan een Italiaanse Tom Waits denken.

Echter ik vind dit persoonlijk wat meer authentieker (Italiaans) aan doen, klinkt regelmatig door mijn speakers en kreeg er daarom vandaag een halfje erbij.