Amazing Blondel - Restoration (1997)

Folk

9. Sir John in Love Again
  10. Interlude
  11. Road to Sedgemore
  12. Cawdor Revisited
Amazing Blondel is een folk trio dat in de jaren 70 een aantal platen heeft gemaakt. Opvallend aan deze folk groep was het gebruik van veel oude instrumenten, de samenzang en toch een hang naar oudere tijden. Misschien wel de middeleeuwen of renaissance, maar dan niet het boerse, maar juist meer voor het adelijke deel. . In de jaren 70 waren ze zeker bij een bepaalde groep redelijk populair. Zelf zat ik een beetje te denken aan Magna Carta, maar het wat stijve, deftige van Amazing Blondel is toch wel anders. Wel heeft de samenzang en akoestische begeleiding soms raakvlakken.
Net als veel andere folk-prog groepen uit de jaren 70, die tijdens de neofolk movement herontdekt werden , is ook Amazing Blondel weer bij elkaar gekomen om een plaat te maken. Nu ken ik de oude Amazing Blondel onvoldoende om deze plaat goed te kunnen vergelijken. Dus ga ik af op wat ik beluister, op zich is dat nooit verkeerd....Maar eerst de hoes, daar zien we de drie leden in kleding uit de pruikentijd inclusief afzichtelijke pruiken. Ook de rest van het boekje staan er zulke foto's. Er is maar één enkel fotootje hoe de drie leden er 'normaal' uitzien. Waarom men hier voor kiest, misschien om duidelijk te maken dat dit folk is met een klassieke touch. Maar voor mij had het niet gehoeven.
Dan de muziek. Heerlijke muziek voor een zondagochtend. Rustig getokkel en veel (blok) fluit spel, op zich allemaal prima gedaan. Het zijn ook allemaal eigen composities. Het lijkt dus "oud, wat klassiek" aandoend, maar het zijn allemaal nieuwe songs. En dat pleit weer voor deze groep. De plaat begint met een lied met een Latijnse tekst, 'Benedictus es nome' , dat zet al gelijk de toon. Bij één van de laatste liederen is er nog een mezzo sopraan als gastvocalist en soms een drummer. Als je iets van klassiek uit de 16/17e eeuw uit Engeland weet komt de naam van John Dowland boven. Ik denk dat de groep wel goed naar hem heeft geluisterd, zeker muzikaal.
Het is moeilijk dit te beoordelen. Het is zonder meer goed gemaakt, goede muzikanten, goede stemmen. Het enige, het wordt eigenlijk nergens echt spannend. Het kleurt prima tussen de lijntjes. Het is, zeg maar het tegenovergestelde van een andere folk(prog) groep uit deze zelfde tijd, uit het zelfde land , namelijk Comus.
Maar zoals ik al schreef, heerlijke muziek op de zondagochtend. Even ont-stressen.