Efterklang - Tripper (2004)

Denemarken
Rock / Electronic
Label: Leaf

1. Foetus (3:11)
  2. Swarming (6:32)
  3. Step Aside (4:39)
  4. Prey and Predator (6:27)
  5. Collecting Shields (5:58)
  6. Doppelgänger (6:41)
  7. Tortuous Tracks (3:40)
  8. Monopolist (6:57)
  9. Chapter 6 (6:38)
avatar van titan
titan (crew)
Efterklang is een tienkoppig Deens gezelschap dat grossiert in typische Scandinavische sfeerpop. Je weet wel; lang uitgesponnen nummers die klinken als een eindeloos en desolaat wit besneeuwd landschap waarin knisperende beats, weelderige strijkarrangementen en blazers in een spannend geheel samengaan. Denk aan Sigur ros, the album leaf (die nota bene niet eens uit Scandinavië komen), Under Byen en bovenal Múm.

Met name met die laatste groep heeft Efterklang veel overeenkomsten. Soms zelf zo erg dat je denkt dat je naar een exacte kopie van die band zit te luisteren. Dit gebrek aan originaliteit is meteen het zwakste punt van Efterklang. Als de kinderlijke stem van Kristin Anna Valtysdottir van Múm je teveel tegenstaat heb je met Efterklang daarentegen een uitstekend alternatief voorhanden. 3,5*.

geweldig album! (5*)
live zijn ze ook zeker de moeite waard

Ik kon ze live heel erg smaken, je ziet het natuurlijk ook niet iedere dag dat er zo veel volk op het podium staat. Ook het plezier waarmee ze speelden werkte heel aanstekelijk. Hun CD is ook best wel te pruimen, ze krijgen van mij een 3.5.

Sietse
toch maar eens opgezet maar ik houd niet lang vol.

Met name de af en toe langs komende stem van de zanger vind ik erg mwah tot vervelend.

Max haalbare is momenteel 3.5, maar ik vrees voor minder.

avatar van Dark Yoghurt
Efterklang heeft een hele eigen sound, ik weet niet waar jij (Titan) het vandaan haalt dat het precies op Múm lijkt Oke, ze hebben ook pruttelende electrische bliepjes, maar er zit veel meer spanning in de nummers, en de strijkers en zang vullen het perfect aan (en geven het een eigen sound.) Nummers zoals Prey and Predator zijn zo verdomd mooi. Step Aside kunnen mensen irritant vinden door de lage dreunende bas, maar het einde is ook al zo mooi. Dit is in ieder geval 1 van mijn favoriete bands, de mix van electrisch gepruttel, strijkers, en de rustige zang (man & vrouw tegelijk) vind ik ook erg lekker klinken juist. Allemaal stuk voor stuk mooie nummers, alleen het laatste nummer vind ik niet zo. Vooral het gezang aan het einde vind ik zeer deprimerend (niet omdat het zo slecht klinkt, maar het lijkt op een zingend koor in een klooster, heel eenzaam)

(Trouwens, als je luistert naar het latere werk van Efterklang, zul je horen dat het nog minder op Múm lijkt )

DwarreI
Hier moet ik maar eens heel snel achteraan gaan!

Ik kwam gisteravond stomtoevallig op een elektronisch muziekfestival in Kopenhagen terecht alwaar ik in gesprek raakte met een oekraïnse scout voor muzikaal talent. Nadat we het over en weer een beetje over onze favoriete bands hadden, kwamen we erachter dat we qua muzikale smaak wel zo ongeveer op dezelfde lijn moesten zitten. Vervolgens raadde ze mij deze band ten zeerste aan. Ik heb haar op mijn beurt weer op de geweldige muziek van Word's end Girlfriend gewezen

Hier trouwens nog een link naar het muziekfestival: http://www.stromcph.dk/

Jornaquin
DwarreI schreef:
Hier moet ik maar eens heel snel achteraan gaan!

Hier trouwens nog een link naar het muziekfestival: http://www.stromcph.dk/

Hej, daar ben ik ook geweest. Dat is toevallig

DwarreI
hihi

glimlicht
"Ze kunnen zo goed pruttelen en bliepen"

Een uitspraak van een goeie vriend van mij na het horen van Prey and Predator, een van de tracks op dit album, en inderdaad ze kunnen heel goed "pruttelen en bliepen", en nee ze lijken niet op múm... Waar je bij múm het gevoel hebt dat je langzaam wegzweeft in een plastic vliegtuigje of kopje onder gaat in je babyteiltje heb je bij Efterklang (met name dit album) meer het gevoel alsof je een wereld doorwandelt die omgeven en verpest is door electronica.

Maar over het album zelf,
De sfeer en de sound van het album is uniek en voelt erg fris aan. Ik was erg verrast door het album en kon er maar niet stoppen met luisteren, vooral de eerste 4 nummers zijn echt geniaal. De latere nummers zijn wel wat minder krachtig, Monopolist is nog wel een krachtige track, de rest zorgt meer voor rust in het album. Die rust is natuurlijk nodig geweest voor een mooie opbouw van het album maar gaat wel vervelen als je het album in z'n geheel vaak beluistert.
Oftewel hij zwakt een beetje af na een origineel en fris begin en dat zorgt ervoor dat ik dit album toch wat minder geef dan ik in eerste instantie wilde geven, het is niet het droomalbum wat ik al heel lang zoek maar gewoon een steengoeie compilatie van vernieuwende en bijzondere muziek.

avatar van luc011190
Jammer dat het zulke slechte kwaliteit is, maar Prey & Predator heeft echt een prachtige clip: http://www.youtube.com/watch?v=YMdcJJJ3NNE

avatar van Dark Yoghurt
Ik heb dit album een hele tijd niet meer geluisterd. Nadat Parades uitkwam heb ik deze een beetje verwaarloosd. Een vriend zat 's avonds achter mijn pc, en zette Tripper op, en wat was ik verbaasd! Ik was helemaal vergeten hoe geweldig dit album eigenlijk is, dit album was dan ook de eerste (en nog steeds de enige) waar ik een officiele CD van kreeg/had. De electronica heerst hier veel meer, terwijl op Parades blazers en bombastheid een grotere rol spelen. De bombastheid die ik eerst heel vet vond bij Parades, mis ik nu eigenlijk totaal niet in Tripper, in tegendeel zelfs. Het 'trippende' van dit album, de pruttelende electronica en het snelle tikken is juist zo heerlijk hypnotiserend, en juist zo mooi gemengd met de zachte violen en stemmen van Efterklang. Ik weet nu dat ik dat eigenlijk best wel erg mis bij Parades. Dus mensen die dit lezen en Parades wel hebben gehoord, probeer gerust dit album uit! Het is wat donkerder en meer electronisch gericht, maar oh zo mooi

avatar van jorro
(Eerder verschenen op jorros-muziekkeuze.nl)

Één van de toppers als het gaat om melodieuze electronic. Dit album heeft veel moois te bieden en over elk detail is nagedacht. Muziek om voor te gaan zitten en intens te beluisteren.

Efterklang is een Deens project dat gestart is in 2000. Ik noem het een project ondanks het feit dat de band 'maar' uit 5 man bestaat. Op een album van Efterklang doet zowat een heel orkest mee. Op dit album bijv. 2 cello’s, een double-bass, Flugelhorn, Fluit, 3 Trombones, 2 Trompetten, 3 violen, 2 zangeressen en 2 koren.

Maar de basis vormt de electronic van de 5 bandleden. Het album begint met Foetus, ingeleid door de computer. Maar dan nemen de strijkers het heft in handen. En daarna het koor. Sprookjesachtig. In Swamming wordt een mooi contrast tussen de harde elektronica en de harmonie van de instrumenten en stemmen opgebouwd. Het wordt even heel intiem, raakt weer in de versnelling en bouwt langzaam af.

In Step Aside weer een zware elektronische bas, en ook nu overwinnen de instrumenten in een fraaie melodie.
Van Prey And Predator is het koortje halverwege wel erg fraai, net als het strijkje en de blazers. De zang leidt Collecting Shields in. Hoewel ook hier het koor een prominente rol heeft spreekt het nummer me wat minder aan.

Doppelgänger. We hebben er allemaal eentje hoor je soms. Vooral het laatste deel van dit nummer is weer kippenvel. Het is jammer dat het nummer wat moeizaam op gang lijkt te komen. Datzelfde is bij Tortuous Tracks het geval. Wat mij betreft het minst geslaagde nummer van dit album.

Het niveau krabbelt weer omhoog in Monopolist, maar blijft toch iets achter bij de start van het album. Dat geldt ook voor Chapter 6 waarvan het slot overigens wel erg mooi is.