Matthew Halsall - Colour Yes (2009)

Jazz
Label: Gondwana

1. Colour Yes (8:39)
  2. Together (11:08)
  3. I've Found Joy (5:37)
  4. Mudita (5:22)
  5. I've Been Here Before (13:08)
  6. Me and You (6:44)
avatar van ZOLTAR
Word/is heruitgebracht op vinyl.

avatar van Mssr Renard
Ik heb deze als reissue uit 2019 op dubbel vinyl met bonus tracks ' It's What We Do' en 'Ai'. De plaat is opnieuw gemasterd en gemixt en klinkt fantastisch!

Met: Matthew Halsall (t), Nat Birchall (s), Rachael Gladwin (hrp), Adam Fairhall (p), Gavin Barras (b), Marek Dorcik (d) en Gaz Hughes (d).

De plaat ligt helemaal in het modal/spiritual jazz idioom, maar houdt zich ver van freejazz. Het is voornamelijk erg mooi, waarbij met name saxofonist Nat Birchall als solist er erg uitspringt.

De harp en piano zorgen voor veel melodie en harmonie en de solo's van Halsall zijn redelijk maar niet erg bijzonder. Het harpspel van Gladwin doet soms licht wat denken aan Andreas Vollenweider.

Als composer en bandleider is Halsall wel erg goed, want het totaal is echt adembenemend mooi. Zo een nummer als 'I've Been Here Before' welke een volledige plaatkant beslaat is simpelweg bloedmooi. Het samenspel tussen contrabas, piano, harp, saxofoon, trompet en met brushes gespeelde drums werkt verstillend.

Deze plaat is ook één van de redenen dat ik meer ben gaan zoeken en luisteren van Nat Birchall. Toch één van mijn favoriete moderne saxofonisten.