Orchestra Baobab - Pirates Choice (1982)

Senegal
Wereld
Label: World Circuit

1. Utru Horas (8:39)
  2. Coumba (7:42)
  3. Ledi Ndieme M'bodj (8:54)
  4. Werente Serigne (6:44)
  5. Ray M'bele (6:57)
  6. Soldadi (8:03)
  7. Ngalam * (9:31)
  8. Toumaranke * (6:58)
  9. Foire Internationale * (7:41)
  10. La Rebellion * (7:54)
  11. Ndiaga Niaw * (7:42)
  12. Balla Daffe * (7:18)
avatar van Kos
Kos
Aha, Utru Horas draai ik best vaak, nogal briljant.

Klinkt een beetje als een soort geweldige Buena Vista Social Club variant.

avatar van Ludo
Hun comebackplaat moet men laten liggen om dit uitstekende dubbel-album aan te schaffen. Hemels gezang, relaxed gesoleer. 4 sterren.

avatar van peterb
Wat mij betreft kan men deze laten liggen en de comebackplaat aanschaffen. Misschien is deze wel authentieker dan Specialists in all styles, maar die is wel een stuk prettiger te beluisteren. Van deze dubbel-cd vind ik de gehele tweede cd vrij waardeloos. De zang staat me vaak tegen en de solo's op S.I.A.S vind ik veel meeslepender. Deze cd zou een plek in mijn top 10 krijgen als het me zou lukken hem toe te voegen.
Van cd1 van Pirate's choice luister ik nog regelmatig nummer 1, 4 en 6. Dat vind ik prima nummers. 2.5 ster dankzij deze nummers. De rest doet me weinig.

Classic titles is ook een aanrader

avatar van klaezman
Ik sluit me aan bij Ludo. Wat een geweldige zondagmiddag- en/of zomeravondplaat. Niets moet, alles kan. Hoe traag wil je het hebben? Heerlijk hoe Cissoko hier weer zijn saxofoon ter hand en de luisteraar bij de hand neemt.

Is geen plaat met een dubbele bodem ofzo, maar vreemd genoeg hoor ik elke luisterbeurt weer nieuwe dingen. Mooi hoor...

4 *

avatar van peterb
Het kwartje is hier alsnog ruimschoots gevallen. Fantastische plaat! Niet te snel wegleggen, voor mij had het wennen aan het bijzondere stem- en instrumentgebruik behoorlijk wat tijd nodig

avatar van acmusic11
Zowel dit album als Specialist in all styles zijn geweldig. Ik ben deze muziek gaan luisteren naar aanleiding van een concertrecensie in 2002. Jarenlang beide albums grijs gedraaid.
Geweldig, met de warme klanken van deze muziek waan je jezelf direct op een prachtig wit strand waar de palmen wuiven in een zwoele tropische wind onder een brandende zon; alle stress vloeit uit je lijf en je wilt eigenlijk nog maar een ding......laat deze muziek nooit afgelopen zijn !
Jammer dat je Orchestra Baobab nooit hoort in Nederland ondanks dat de concerten goed bezocht worden. In zuid-europa klinkt hun muziek regelmatig op de radio of in een winkelstraat.
Heerlijki !

avatar van freakey
Moet je Orchestra Baobab - Bamba (1993) eigenlijk ook eens proberen, vooral het laatste nummer is tamelijk briljant!

BobbieMarley
Dit is niet de originele hoes!

Welke dan wel denk jij?

BobbieMarley
Die jongeman met dat singletje in zijn handen.

avatar van freakey
Nop, die is juist van de reissue....

BobbieMarley
Pirates choice is een heruitgave van de lp Ken Dou Werente, die wel in 1982 uitkwam. In 1989 verscheen Pirates Choice en werd heruitgebracht in 2001 met zes bonustracks.

avatar van freakey
Wist ik niet, maar dan zou het dus deze hoes moeten zijn: ORCHESTRE BAOBAB : Ken Dou Werente | Flickr - Photo Sharing!

ff opgezocht, je verhaal lijkt wel te kloppen: DISCOGRAPHY OF BAOBAB - asahi-net.or.jp

avatar van Tozifra
Ik heb de cd-versie uit 1989. Hierop zijn de bonusnummers (t.o.v. de lp-versie) alternatieve versies van Utru Horas en Coumba.
Ondertitel is 'The legendary 1982 session'.

avatar van koosknook
Deze heb ik vanavond maar weer eens uit de (CD)kast getrokken. Het blijft een fantatisch album met een unieke sound. Zeer subtiel heupwiegend swingen met zowel Afrikaanse als Cubaanse textuur. 0.5 puntje erbij, omdat alle tracks sterk zijn...