Ulver - Blood Inside (2005)

Noorwegen
Electronic / Rock
Label: Jester

1. Dressed in Black (7:06)
  2. For the Love of God (4:11)
  3. Christmas (6:15)
  4. Blinded by Blood (6:22)
  5. It Is Not Sound (4:37)
  6. The Truth (4:01)
  7. In the Red (3:30)
  8. Your Call (6:07)
  9. Operator (3:36)
Release datum: 6 juni 2005

Aan de samples te horen, klinkt het weer ongelofelijk goed.
Weer totaal anders dan de geweldige voorgangers A Quick Fix of Melancholy en Svidd Neger. Dit album is orchestraal, heeft heel veel sfeer en alles wordt met veel bombast gebracht en het aparte gevoel voor melancholie dat Ulver heeft hoor ik ook weer. Waren ze op Perdition city soms nog wat minimalistisch bezig (wat die plaat zeker ten goede kwam), hier is dat absoluut niet het geval, dit is eerder een post-pop-opera gezongen door een onheilspellende profeet.
Ook de zang is trouwens weer volop aanwezig. Het zal zeker niet aan iedereen besteed zijn maar dit wordt waarschijnlijk weer een originele kwaliteits-plaat.

samples: http://www.jester-records.com/...

avatar van Fianosther
Ik luister de plaat nu voor de 2e keer en hij is werkelijk briljant. Na een paar luisterbeurten zal ik er bijna zeker een 4,5* neerzetten. Zoals ik in m'n voorgaande stukje heb beschreven klopt wel ongeveer. Bombastisch, minder ambient en meer rock georienteerd.

avatar van Fianosther
Na vele malen luisteren de afgelopen weken durf ik te wedden dat dit de plaat van het jaar wordt voor mij, door deze plaat werd ik nog meer verrast dan de nieuwe mars volta. Of Opeth moet heel verassend uti de hoek komen met hun nieuwe plaat.

Ik was nog niet bekend met Ulver, maar door de luisterpaal nu eens naar dit album kunnen luisteren.
En gelijk moet ik al constateren dat dit me heel erg boeit. Alleen ben ik er nog niet helemaal uit of ik dit nu heel goed vind of eigenlijk veel te pretentieus.
Voor nu dan ook een 3,5. Maar het is zeker even wennen allemaal.

avatar van Fianosther
ja het is absoluut een groeiplaat. Ook leuk dat hij op de 3voor12 luisterpaal staat, de plaat is een beetje extra publiciteit meer dan waard.

avatar van HammerHead
Moeilijk te beoordelen plaat dit. Ik vind het zeker goed en indrukwekkend. For the Love of God, Christmas en The Truth zijn ronduit geweldig, vooral de zanglijnen aan het eind van the Truth klinken zeer eigenaardig.

Een nummer als It is not Sound echter vind ik dan weer volledig over the top; 4 sterren voor het geheel.

avatar van Fianosther
7 stemmen valt me tegen voor een wat een luisterpaal album is geweest, of ligt dat aan mij?

avatar van Sanvean
Echt briljant wil ik hem toch niet noemen helaas. De eerste vier songs zijn geweldig, daarna wordt het soms wat te chaotisch lijkt het. Of over the top, zoals iemand het noemt.

Wel aardig dat Ulver steeds iets anders probeert na die paar (bijna) zangloze EP's. En ik blijf genieten van de zang van Garm.

Blijft verder wel een interessante band om te volgen, Ulver. Vind The Marriage of Heaven and Hell wel wat grootser dan dit plaatje.

Ook voor mij is 'Ulver' een ontdekking: wat op het eerste zicht chaos lijkt blijkt af en toe bijster goed in elkaar te zitten, maar soms ook weer niet. In elk geval moet ik deze plaat wat meer luisteren.
Voorlopig 4*

avatar van Jochempie
Dit is het 5e Ulver album wat ik nu luister en ik ben extreem onder de indruk. Deze band is zo ongenaakbaar goed dat ze waarschijnlijk in no time in mijn top 10 bands gaan opduiken Dit album klinkt weer compleet anders dan alle andere maar ook zo absurd geniaal op 1 of andere manier.

avatar van Fianosther
Blijft een vreselijk goede plaat dit. Ulver is overigens ook de enige band die ik ken die zo ontzettend veel genres zo goed tot een geheel kan kneden. Hoogtepunten zat op deze plaat, maar als favoriete nummers ga ik voor het jazzy 'In the Red' en het melancholisch, met Maja Ratkje, gezongen 'Your Call'. Eigenlijk zou ik daarachteraan graag meteen het Ulver-goes-King Crimson diamantje 'Operator' willen noemen. 5*

avatar van Nakur
Dit was mijn eerste Ulver album en die heeft me geen windeieren gebracht. have, bijzondere plaat die op elk vlak uitstekend in elkaar steekt. Plaat staat dan ook al een tijdje op 4,5*

avatar van Jochempie
Zo, net verhoogt naar 5 sterren! Magnifiek album!

avatar van snarf349
op het eerste gehoor dacht ik wat een puinhoop, maar op 1 of de andere manier wil ik hier steeds weer naar luisteren.
dit groeit, i love it !

Sammael
Dit is het album waarmee ik Ulver heb leren kennen, en aanvankelijk vond ik het fantastisch. Naarmate ik echter de andere albums van Ulver begon te ontdekken, ben ik deze toch minder goed gaan vinden. Nou is Ulver per album altijd erg verschillend geweest qua stijl, maar alle releases kende wel een soort donkere sfeer die ik op Blood Inside een beetje mis. Daarnaast wordt dit album af en toe wel erg druk ook. Pluspunt is wel dat de zang van Garm weer een prominente rol heeft gekregen na een aantal voornamelijk instrumentele releases. Al met al nog steeds een goed album, maar voor mij inmiddels toch wel een van de minste van deze band.

avatar van wisselstroom
Ik sluit me wel aan bij de sleutelwoorden die hierboven genoemd worden: pretentieus, druk, chaotisch. Dit is wel de meest bombastische plaat van Ulver. Helaas wordt de geweldige duistere sferen die ze bij de andere albums oproepen wat meer naar de achtergrond gedrukt. Ook mis ik af en toe de spanning die andere Ulver-platen wel hebben.
De afsluiter is wel heel extreem bombastisch trouwens...