Echo & The Bunnymen - Do It Clean (2011)

Rock / Pop

18. All My Colours
  19. No Dark Things
  20. Turquoise Days
  21. All I Want
Echo & the Bunnymen komen 21 januari 2012 naar Paradiso voor een bijzonder optreden: ze spelen alleen hun eerste twee albums Crocodiles en Heaven Up Here integraal.

Mijn eerste reactie was 'Jammer dat het niet de opvoering van Ocean Rain is die ze ook wel eens doen'.

Die twee albums zijn prima maar behoren niet tot mijn favoriete konijnenmannen.
Porcupine is het eerste album dat ik echt helemaal te gek vind en wat daarna komt bevalt me allemaal erg goed (ja ook de latere albums).

Ik ben toen die twee albums weer gaan draaien om te kijken of ik de twijfel te gaan wat weg kan nemen en ik moet zeggen dat het toch wel weer leuk was om die donkere wave terug te horen. Waar ik Ocean Rain helemaal uit mijn hoofd ken daar was deze hernieuwde kennismaking toch wel weer een avontuur. Ik ontdekte ook dat niet alleen Villiers Terrace erg goed is maar dat er toch wel meer heerlijke nummers te vinden zijn op deze twee albums.

En toen kwam ik er achter dat er al een cd te verkrijgen was van een soortgelijk optreden opgenomen in Liverpool eind 2010 onder de naam Do It Clean (titel van een b-kantje). Uiteraard een must om te beluisteren. Zou dit album me definitief over de streep trekken toch naar Paradiso te gaan?

Het is een donker optreden, volgens mij ook letterlijk als ik YouTube beelden en de cover van dit album bekijk. Statisch ook, maar wat wil je met dit soort muziek en de leeftijd van de heren. Daarvoor hoef je niet te gaan. Muzikaal daarentegen is het prima in orde: er wordt degelijk gespeeld en op merkwaardige wijze klinken de nummers hier wat lichter in mijn oren. Je merkt dat we verder in de tijd zijn. Je hoort dit ook terug in de laatste albums van de heren.
Het is leuk om dit optreden terug te horen. Als ik dit de komende maanden nog eens flink blijf draaien zullen de nummers vanzelf wel in mijn hoofd gestampt worden zoals dat bij Ocean Rain het geval is.
Daarbij is het extra leuk om ook deze groep eens live meegemaakt te hebben want ik heb ze nog niet eerder op het podium gezien.

Paradiso? Ik hoop een kaartje te scoren als alles doorgaat want opeens staat er niets meer aangekondigd op de site van de zaal

avatar van FrankKunst
Concert staat inmiddels weer op de agenda van Paradiso

jan za 21 Echo and the Bunnymen speelt: Crocodiles en Heaven Up Here

FrankKunst schreef:
Concert staat inmiddels weer op de agenda van Paradiso

Al heel snel na mijn opmerking weer

Kaartje is al een tijdje in bezit. Ben benieuwd.

avatar van Premonition
Ik ben er ook bij. Het is een trend aan het worden om cruciale albums uit de (wave)carriere integraal live te spelen. Op 18 februari komen Simple Minds naar Paradiso om hun eerste vijf albums te spelen. Ben ik natuurlijk ook bij.

Ik heb ze afgelopen zomer in Barcelona zien optreden met die twee albums en ik moet zeggen dat het wel een mooie ervaring was, al was Ian McCulloch stokchagrijnig.

Volgens mij is ie dat altijd wel. Ik ben er wel benieuwd naar.

avatar van dix
dix
Premonition schreef:

Hm.... het wachten is op Les Poppys

avatar van raymondkeuters
Net deze cd's gekocht en beluisterd. Ik ga ook naar Paradiso. Wordt wel gek van al het applaus enzo op met name cd 2 tussendoor. Hadden ze wel mogen weglaten. Ben ook benieuwd en heb ze nog nooit live gezien!

Ik ook niet. Dat gaat de tweede keer worden dat ik veel te laat voor de eerste keer naar een favoriete band uit de jaren '80 ga en eigenlijk naar oude kerels op het podium ga staan kijken terwijl ik dat veel eerder had moeten doen (Pixies was die andere band).

Ik ga dit album de komende weken maar eens goed draaien. Deze albums zijn niet mijn grote favorieten dus het moet er weer even goed ingeprent worden.

avatar van raymondkeuters
Hey leuk! Pixies heb ik gelukkig héél vaak live gezien. Van E&TB zijn dit mijn favoriete albums; Vooral All my colours, All I want, It was a pleasure, stars are stars uiteraard Villiers Terrace, ach eigenlijk allemaal....

Ik ben vooral Ocean Rain fan en ook die hebben ze wel eens integraal gespeeld. Maar ik wil ze een keer meegemaakt hebben dus het gaat sowieso een top avond worden en het leuke is dat ik die eerste twee albums hierdoor wel anders aan het beluisteren ben (en zelfs aan het herontdekken).

avatar van raymondkeuters
Vergeet ook vooral de nieuwe tour van Dead Can Dance niet (maar die heb je vast niet gemist, toch...?) in 2012. Volgens de Brendan Perry site worden zeer binnenkort data bekend gemaakt. Bovendien komt er een nieuwe cd. Sorry; beetje off-topic

Uiteraard wil ik daar wel bij zijn maar ik ga er helemaal van uit dat users Lin en/of reptile71 me dan voorzien van het heugelijke nieuws.

Eerst maar even Echo and the Bunnymen in Paradiso zien

ok, ik zeg niks

Wat door dit optreden wel bijzonder is is het feit dat ik Crocodiles nu 1 van de betere albums ben gaan vinden (zelfs beter dan Heaven Up Here) en dat terwijl ik het altijd als een voor mij minder interessante release beschouwde. Wat zo'n tour dus kan doen. Benieuwd of dat na Paradiso nog intenser gaat worden. Zou zomaar kunnen.
Ook op dit album is Crocodiles favoriet.

avatar van raymondkeuters
Fantastische avond gehad! Wat een heerlijk concert en fijn om alle nummers voorbij te horen komen. All my Colours, Villiers Terrace, fantastisch en eingelijk onbegrijpelijk dat ik ze niet eerder heb gezien.

Alle nummers? Dacht het niet! De laatste 3 nummers van Heaven Up Here (en dus ook Do It Clean) werden gewoon niet gespeeld. Dat blijf ik vreemd vinden: zeg dan niet dat je deze 2 albums integraal speelt. We kregen wel 4 extra nummers van andere albums dus het was geen drama maar de reden waarom zal altijd wel een mysterie blijve. De dag ervoor in Brussel hetzelfde verhaal trouwens en daarvoor Parijs gewoon weer wel keurig alle nummers.

avatar van Rainmachine
Ik ben destijds samen met twee vrienden speciaal voor dit concert in 2010 naar Liverpool afgereisd om een weekend lang in Bunnymen sferen te verkeren. Fantastisch muzikaal weekend geweest, de zaal waar dit concert werd gehouden was een oude theaterzaal. Fantastisch atmosfeer, het concert en de sfeer was goed en het was natuurlijk een thuiswedstrijd voor de heren. Later toen in ik de CD hoorde besefte ik nog meer hoe goed dit concert is geweest. Fantastische opnames en eigenlijk is dit qua sound ook mijn favoriete Bunnymen live plaat. Ik heb de Bunnymen nog een paar keer live gezien hierna maar zo goed als dit is het niet meer geworden, ook al zaten er een paar zeer memorabele Paradiso avonden bij waar het dak er ook helemaal af ging. Absolute aanrader deze CD!