The Dead Texan - The Dead Texan (2004)

Electronic / Neoklassiek
Label: Kranky

1. The 6 Million Dollar Sandwich (3:03)
  2. Glen's Goo (4:07)
  3. A Chronicle of Early Failures Pt. 1 (5:44)
  4. A Chronicle of Early Failures Pt. 2 (5:48)
  5. Taco Me Manque (2:37)
  6. Aegina Airlines (2:49)
  7. When I See Scissors, I Cannot Help But Think of You (4:00)
  8. Girth Rides A (Horse) (2:34)
  9. La Ballade D'alain Georges (6:23)
  10. Beatrice Pt. 2 (4:04)
  11. The Struggle (5:28)

met Chantal Acda

Ambientachtige drones, veelal bijna filmisch maar ook erg minimaal. Het filmische aspect van de muziek leent zich dan ook prima voor de, misschien ietwat geforceerde, dvd.

5*.

avatar van eviljoke
En heeft bob al genoten van dit album? Zag dat hij dit gekocht had. Bij mijn weten toch één van de allerbeste releases op Kranky. Samen met Stars of the lid, Brian Mcbride (deze dead texan, maar solo, niet?) en de early pan american, is dit een toplabel. En in tegenstelling tot mijn vroeger o zo beminde warp label, laat Kranky veel minder steken vallen. Al mijn vroegere labels zitten ongeveer in een middelgrote tot zeer grote dip.

avatar van eviljoke
heeft deze week weer enkele keren opgestaan. Het is toch - voor mij - de allerbeste release op kranky !!!!

laat ik er dan maar gewoon 5* tegenaan gooien

avatar van MJ_DA_MAN
Ik ga hier naar opzoek, evil .

Sorry voor mijn late reactie evil, het heeft even geduurd voordat ik aan dit album ben toegekomen. Vervolgens heb ik in eerste instantie enkel steeds de dvd gekeken welke nogal tegenviel.

Een paar weken terug de cd geprobeerd en dat beviel een stuk beter! Prachtig album, vergeleken met Stars of the Lid is het haast popmuziek, maar hier luister ik toch liever naar, het is ontzettend verfijnd en verslavend.

Bij nader inzien inderdaad één van de fijnere dingen die ik gehoord heb van Kranky. Stem inmiddels verhoogd tot 5 sterren.

Sietse
hmm, ik blijf toch zweren bij SOTL hoor.
Dit is mooi, maar geef mijn dan toch echt maar die drones.

avatar van eviljoke
weet je dat ik vergeten ben dat er een dvd bijzat. Maar de dvd van quiet city vond ik ook al niets (pan american), en deze zal me ook niet bijgebleven zijn. De muziek daarentegen....

avatar van KampF
Geweldig, geweldig
Dit cadeautje heb ik vanavond pas open gemaakt, en de verassing (ik verwachtte SOTL alike) was erg groot.

avatar van Onderhond
1,5
Ongelooflijk saaie nietszeggende ambient.

Lijkt wel of dit soort ambient nog het enige is wat de electronic toplijst binnenkomt. 't Is dan ook denk ik vooral muziek voor mensen die niet zoveel met electronic hebben.

Muzikaal enorm braaf, uitgehold en jankerig. De term emo-bient dringt zich op. Wanneer er ergens nog een hijgerige stem overheengegooid wordt is elke vorm van subtiliteit weg.

Als filmmuziek waarschijnlijk wel passender, op bepaalde momenten leek het mij de ideale soundtrack voor een film als Closer, of andere semi-arthouse Amerikaanse halfmislukte probeersels. Zonder film stort het hele gegeven alleen als een pudding in elkaar.

In al zijn geforceerde tristesse een enorm flauw en zakelijk album. Van de band gerolde, formulegevormde sipheid.

1.5*

Onderhond schreef:

Wat is dat nu weer voor een gelul, ik ken zoveel mensen die vrijwel alleen maar electronica luisteren en die liever dit soort muziek horen dan de welke techno, idm of breakcore plaat dan ook. En ik denk dat ik zelfs meer mensen ken die iets hebben met gitaar muziek die liever techno, (met name) idm of breakcore horen dan dit.

Nou ja en de rest, ik ben het er niet mee eens, maar ieder zijn mening en ieder zijn ding

avatar van eviljoke
Ik ben het er ook niet mee eens, maar eens te meer blijkt dat een cd pas echt goed is als Onderhond em afkraakt

avatar van Onderhond
1,5
Wist niet dat jij zo'n Danger Hardcore Team fan was

Verder ken ik ook een heleboel mensen, maar in discussies weten die jammer genoeg weinig gewicht te brengen.

avatar van we tigers
Aegina Airlines blijft elke keer weer als ik het hoor erg goed binnen komen. Zo simpel, maar ook zo goed.
Zeer sfeervolle mooie herfstplaat (of voor een zomeravond, of elk ander lekker moment....;) )

avatar van levenvergeten
De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Een half jaar geleden kreeg ik een mixtape van Sietse toegestuurd met allemaal ambient erop, daar kon ik eigenlijk niks mee. Maar de aanhouder blijkt te winnen, dit is nu al de tweede ambient-plaat die goed bevalt (Endless Summer was de eerste).

Ga je CD'tje weer eens opduikelen Sietse, denk dat ik er nu meer mee kan!

Dus JIJ hebt al die cirkel-cd's thuis liggen!

avatar van levenvergeten
Nee, ik heb een geripte versie van Sietses CD. Ik heb al die CDs alláng verstuurd.

Sietse

fijn dat het toch iets aan nut heeft gehad...

ps. ik heb er nog steeds 2 thuis liggen, nu ongeveer 4 weken.

tuktak
gewoon een heel goed album, sfeervol, melodieus, maar toch erg ambient. muziek waarbij steeds de klank van het akkoord belangrijker is dan de melodie opzich, wat ik een zeer goede invalshoek vind.

avatar van TJN
TJN
Wat er dan echt mooi aan is blijft helaas een beetje achter. Daarom heb ik zo het idee dat 5 hele sterren wat overdreven is. Het is een heerlijk sereen album met een magnifieke timing. De nummers hebben een mooie opbouw maar voor ambient vind ik ze wat kort. Sommige nummers lijken hierdoor bijna poppy. Verder is de productie niet naar mijn zin, ik heb mooiere klanken uit mijn geliefde speakers mogen beluisteren voor minder sterren, uit het zelfde genre. Zeker gezien het jaartal 2004. Ik zal er nog eens een paar keer naar luisteren voor ik mijn oordeel vel, ben er nog niet uit.

avatar van we tigers
Het is oktober ambientmaand in huize we tigers.

Zojuist weer even opgezet en wederom geraakt. Ik ga maar eens volledig op emotionele en dus niet rationele gronden de volle mep er tegen aan slingeren. Niet elk nummer is vijf sterren materiaal, maar die paar worden gecompenseerd door een aantal stand out tracks die wat mij betreft vijf plus zijn.
Fijne herinneringen aan dit album helpen natuurlijk ook erg mee.

avatar van TJN
TJN
Ik ben eruit, ik vind het heel mooi. Mijn gevoel zegt 5*, wat een heerlijk plaatje.

avatar van MJ_DA_MAN
Mooie plaat natuurlijk, maar niet de ultieme en prachtige droomplaat die ik verwachtte. Maar nog wel een 3,5* waard; openingsnummer is ook meteen het mooiste. Zie overigens nu pas (houd deze plaat al sinds, ik dacht, 2006 in de gaten) dat dit de ene helft van SotL is .

glimlicht
Deze plaat is op dit moment mijn meest gedraaide. Lekkere minimale ambient met vaak maar 1 of 2 instrumenten op de voorgrond.

The 6 Million Dollar Sandwich opent,, niet de beste manier om te openen maar eerlijk gezegd is openen ook wel moeilijk op een ambient album. Een minimaal stukje dat niet teveel weggeeft.

Al snel volgt Glen's Goo die al wat meer weggeeft. Als het nummer wat op gang is komt er echt een prachtige gitaar doorheen. De hijgende zang die volgt is iets wat je net moet liggen. Ik vind het mooi maar de gitaar is wat mij betreft de hoofdrolspeler van dit stuk.

Een akoestische gitaar neemt de hoofdrol op A Chronicle Of Early Failures Pt. One. Ook dit klinkt subliem, warm en veroorzaakt vaak bij mij kippevel. Dit moet je heel hard draaien, dan krijg je echt het gevoel dat je zweeft. Subtiel gaat het geheel over naar Pt. Two dat heerlijk begint te dronen. Zo heerlijk zelfs dat ik mijn ogen sluit en mezelf over berggebieden zie trekken. Vanaf de 2de minuut word het al helemaal adembenemend. Dit had makkelijk 20 minuten kunnen duren. Wauw.

Op Taco Me Manque begint het te onweren en er is een sample te horen. Een sample die mij bekend voorkomt, maar kan er niet opkomen. De piano word geïntroduceerd, waar we de komende tijd niet van afkomen. Het nummer word steeds zachter, met ruis en gerommel op de achtergrond.

Dan is het alweer tijd voor Aegina Airlines. Ooit het eerste wat ik hoorde van dit album. Ik was meteen verkocht, en nog steeds. Ook vind ik hier het zachte gezang ook perfect werken. Een persoonlijke favoriet.

When I See Scissors, I Cannot Help But Think Of You is wat spannender, wat dynamischer. Maar weet toch mooi in het geheel te blijven. Weer een hoofdrol voor de piano, en weer die stemmen. In de laatste minuut is alles bij elkaar gekomen en is er te spreken van een kleine bescheiden climax. Tja.... heerlijk

Girth Rides A (Horse) + doet wat The Million Dollar Sandwichdeed voor Glen's Goo. Even kort wegdromen en je voorbereiden op het volgende stuk. Niet echt heel memorabel.

Vloeiend gaat het vorige stuk over naar La Ballade D'Alain Georgee. Zou Alain George de dode Texaan zijn? Hij krijgt in ieder geval een hele fijne ballade mee in het hiernamaals. Vooral het einde is prachtig minimaal.

Beatrice Pt. Two heeft ook weer zo'n mooie gitaar erin zitten. Ook zijn hier dissonante strijkers te horen. Fijne sfeer. Op het einde horen we een sample die achteruit gespeeld is. Daarna bereiken we alweer het laatste nummer..

The Struggle. Toch wel het hoogtepunt voor mij. Troostende geluiden met een heerlijk simpele gitaarlijn, die ik vaak meespeel. Misschien maar een keer coveren?

Word nog wekelijks gedraaid

*4,5

avatar van VerasFawaz
@Glimlacht een sample van de film "The Thin Red Line" wat overigens echt helemaal thuis hoort op dit nummer. I Feel Sorry For You Kid, Yeah? - Yeah a little

thedude1975
Prachtig, subtiel en meeslepend. Luister dit momenteel veel, samen met Aix Em Klemm, Labradford en Pan American. Heerlijke muziek, met name als je veel reist.

avatar van BB King
mooi plaatje, lijkt een sountrack, de film moet je er dan zelf bij verzinnen.

avatar van Manuel
Gek eigenlijk dat een album als dit op MusicMeter onder ''electronic/avant-garde'' geschaard moet worden. Begrijp het wel, je kan genres eeuwig blijven versnipperen, maar vind beide termen hier eigenlijk niet zo logisch meer.