Weisses Rauschen - Sounds for the End of the World (2011)

Duitsland
Dance
Label: Dark. Descent.

1. World Turns Black (10:58)
  2. Good Morning Dying World (10:03)
avatar van Hellblazer
Weisses Rauschen is een collaboratie tussen de Duitsers Embryonic en Raum 107 die beiden Darkcore produceren. Hun samenwerking is -zo als het hier blijkt- fantastisch. Erg goede sfeerplaten die ècht donker zijn. Zo kom je ze niet vaak tegen. De titel vind ik dan ook erg toepasselijk.

World Turns Black opent met een geluid dat uit de diepte lijkt te komen en even later komen er tikjes bij. De kicks zijn erg laag, bijna alleen maar lage frequenties te bekennen en niet zo plat als de meeste kicks (vooral bij mainstream). Als het nummer dik 3 minuten aan het beuken is is er een grote ommekeer in de track. Er flitst een opvallend deuntje voorbij en het nummer gaat weer langzaam aan de gang hiermee. De voicesample die erin geplaatst is klinkt erg apart en is ook behoorlijk bewerkt. Na enkele minuten gaat het nummer weer verder met het echte donkere geluid, die bij de 7e minuut terugkomt. Zo blijft het nummer ook en wordt met de 'World Turns Black' sample afgesloten.

Good Morning Dying World begint met geluiden van schreeuwende kinderen en kerkklokken in de verte. Alles blijft vrij vaag en dat brengt ook wel wat sfeer mee. Ook in deze track is weer een mysterieuze melodie aanwezig, deze wel wat zweveriger, maar daarom niet minder. De kicks zijn iets steviger, maar passen alsnog perfect in een track als deze. Het nummer gaat weer vrij constant door, met hier en daar een korte break met alleen maar melodie en gekraak of stukjes waar de melodie juist even wegvalt en de kicks meer op de voorgrond komen, gepaard met hoge snares. De afsluiting bevat de geluiden van dekerkklokken en huilende en schreeuwende mensen. Het laat je haast met een naar gevoel zitten. Wat dat betreft juist daarom geslaagd.

Mijn favoriet is toch wel World Turns Black. Melodie bevalt me net iets beter en die heeft toch wel zo'n beetje de hoofdrol in de nummers. Deze twee producers zijn denk ik wel de beste Darkcore producers van het moment. Bevalt met erg goed, lekker traag, rustig en niet teveel tempowisselingen.
4.5*, neig haast naar een 5*.

avatar van vork666
World Turns Black bevalt me wel, de overgangen tussen verschillende segmenten zijn meestal weinig subtiel uitgevoerd, maar de melodieën - hoewel simpel - zijn sfeervol en een goed gemikte clap helpt ook mee.
Good Morning Dying World is melodisch nogal zwak. De kicks zijn erg lekker en ergens rond de 5e minuut hoor ik een fijne screech-achtige synthesizer opduiken, maar de melodie heeft soms iets Harry Potter-achtigs en dat is geen goed teken. Al met al is het nummer uiteindelijk wel aardig, maar een hoogvlieger vind ik het zeker niet.

avatar van Hellblazer
Geschikte muziek voor vandaag op zich...