AWOLNATION - Megalithic Symphony (2011)

Electronic / Pop
Label: Red Bull

1. Megalithic Symphony (0:57)
  2. Some Sort of Creature (0:26)
  3. Soul Wars (3:37)
  4. People (3:58)
  5. Jump on My Shoulders (4:08)
  6. Burn It Down (2:45)
  7. Guilty Filthy Soul (3:33)
  8. Kill Your Heroes (2:58)
  9. My Nightmare's Dream (0:27)
  10. Sail (4:19)
  11. Wake Up (3:02)
  12. Not Your Fault (4:02)
  13. All I Need (3:37)
  14. Knights of Shame (14:57)
avatar van drik
Heb de cd 'blind' gekocht vanwege (Sail), de rest van de cd is duidelijk lichter dan Sail. Ik denk steeds dat het een soort van Amerikaanse Mika is, ben er nog niet aan uit of ik het nu iets vind.

avatar van Perre Verhoeven
Ik moet toegeven, na het horen van het nummer 'Sail' was het jammer op te merken dat 'Soul wars' en 'Guilty Filthy Soul' zowat de enige nummers op het album zijn die de energie en kracht ervan lijken te delen.
'People', 'Jump on My Shoulders', 'Kill Your Heros'... wat nu? Die nummers gaan een volledig andere kant uit. Zoals drik al zei: ze doen aan Mika denken. Niet dat popmuziek niet mooi kan zijn maar deze stijlmix maakt het moeilijk om het album als geheel te appreciëren.

De stinkers:
-'Kill Your Heros' , even dacht ik de Backstreet Boys op de achtergrond te horen.
-'Knights of Shame': het laatste nummer op het album, is toch wel een dieptepunt: een incoherente mix van pop, rock en rap. Ik vermoed dat ze zich schaamden voor dit nummer, vandaar de titel

Besluit: Mooi album ( als je de stinkers negeert). Awolnation is een goede band en ze kunnen mooie muziek maken, alleen jammer dat ze niet goed lijken te weten waar ze naartoe willen.

avatar van Justinx
Perre Verhoeven schreef:

De stinkers:

Grotendeels mee eens, teveel vullers. Erg jammer, want Sail blijft een topper. Toch vergeet je in bovenstaand stukje Wake Up. Dit nummer vind ik persoonlijk ook erg mooi, maar ik zie voor de toekomst zeker potentie in AWOLNATION. Al zal ik altijd blijven hopen op een nieuwe plaat van Under the Influence of Giants, de band waarmee het allemaal begon voor frontman Aaron Bruno.

avatar van legian
na het horen van Sail waren de verwachtingen toch redelijk hoog, maar de intro vernietigd dat meteen.

Soul Wars is het eerste nummer maar weet nergens echt te boeien.
People en Jump on My Shoulders klinken al wat beter, hoewel ze nergens echt interessant worden klinken ze goed.
Burn It Down weet dan toch weer wat betervoor de dag te komen, dit was dan ook weer het moment dat ik het weer redelijk goed vond.
maar toen kwam Guilty Filthy Soul een nummer wat meteen weer vergeten is, en ook niet meer geluisterd zal worden.
hetzelfde geld ook voor Kill Your Heros.

dan krijgen we de overgang naar het 2de gedeelte van het album waarna meteen het beste nummer van het album volgd namelijk:
Sail, het is een nummer wat toch een beetje een zware ondertoon heeft.
Wake Up en Not Your Fault weten dan heel goed het niveau opnieuw naar beneden te halen.
All I Need begint met een (soort van) koortje, wat meteen al verschikkelijk klinkt, maargoed naarmate het nummer vorderd komen ze weer terug maar dan wat duidelijker aanwezig, en dat doet het nummer wel goed. het is een vrij rustig nummer en zou een mooie afsluiter geweest zijn van dit album.
maar de aflsuiter is de 15min. durende Knights of Shame.
Knights of Shame is een nummer waarin ze zichzelf verliezen in verschillende stylen, het gaat van de hak op de tak, en het weet dan ook niet te boeien.

het is me niet duidelijk wat ze nou eigenlijk wilden met dit album.
het is dan ook zonde want Sail is een erg lekker nummer en er staan nog genoeg fijne nummers op, het is dan ook erg jammer dat ze zoveel proberen te combineren.

Sail, Burn It Down, Jump on My Shoulders en People zal ik zo af en toe nog eens luisteren.
de rest zal bij mij niet meer afgespeeld worden.

het is een leuke poging maar ze moeten toch met wat beters komen om niet te verdwijnen in de massa.

Ik ben volledig misleid door Sail. Dat was vrij duister. Ondanks dat is de conclusie duidelijk; dit album doet het goed tussendoor maar het is geen hoogstandje.

avatar van tymuu
Tegenvallend.. Sail was het eerste nummer wat ik hoorde maar na het beluisteren van het hele album ben ik tot de conclusie gekomen dat het niet beter wordt dan dat ene nummer. Het is een mix van van allerlei stijlen, maar het werkt gewoonweg niet.