awkward i - Everything on Wheels (2011)

Pop / Folk
Label: Excelsior

1. Everything on Wheels (2:51)
  2. Your Arrival (3:58)
  3. Let's Get Ready to Die (3:14)
  4. My Filthy Entourage (3:13)
  5. Sat Pretty, Lips Pursed (3:33)
  6. Hannah Hung Heavy (4:25)
  7. Your Oxygen Mask I (2:10)
  8. Your Oxygen Mask II (1:39)
  9. Am I Not My Brother's Keeper? (3:22)
  10. The Unknown Character (2:43)
  11. Your Autograph (2:41)

Dat is inderdaad wel erg snel.
Hierbij in ieder geval wel een kort stukje over het album:
Albumtip: Awkward I - Everything on Wheels | Moet je horen - moetjehoren.com

avatar van WJW
WJW
En nu op de 3VOOR12 Luisterpaal!

3VOOR12 Speler - 3voor12.vpro.nl

avatar van midnight boom
Het leek altijd dat er alleen in Amerika magnifieke indie folk a-la Fleet Foxes, Bon Iver & Local Natives gemaakt kon worden. Eerder dit jaar bewees Alamo Race Track al dat dit volkomen onzin was. Unicorn Loves Dear was namelijk on-Nederlands goed. In ons kleine kikker Nederlandje wordt er anno 2011 ook geweldige indie folk gemaakt. Awkward i bevestigd dat met zijn tweede album: Everything On Wheels. De tweede geweldige Folk plaat van eigen bodem dit jaar.

Achter Awkward I schuilt Djurre de Haan. De hoogblonde Groningse singer-songwriter is ook bekend als bassist van Alamo Race Track. Inmiddels heeft de Haan solo ook een hele band om zich heen verzameld. Zijn muziekanten hebben eerder gespeeld in o.a. Johan, Daryll-Ann & Hospital Bombers. Ervaren muziekanten dus, dat hoor je! Er worden veel instrumenten bespeeld, naast bas, gitaar & drums worden ook de cello, viool en contrabas opgepakt. Je verwacht hierdoor een bombastisch geluid (denk Arcade Fire) maar je krijgt juist het omgekeerde: elf spaarzame intieme liedjes. De liedjes zijn stuk voor stuk goed en blijven ook na meerdere luisterbeurten verassen. Sommige nummers hebben zelfs een hoog kippenvel gehalte, Your Arrival en het tweeluik Your Oxygen Mask zijn bijvoorbeeld bloedmooi.
Minpunten, nee zelfs geen minpuntjes staan er op Everything On Wheels. Het album lijkt zich, zoals de titel al doet vermoeden, gedragen door wieltjes. Jammer alleen dat het album aan de korte kant is. Het album is met zijn 33 minuten namelijk zo voorbij.

Everything On Wheels is intieme plaat geworden, met elf mooie liedjes en een brede instrumentatie. Uiterst genietbaar plaatje.

van: Daan's Muziek Blog: Awkward I - Everything On Wheels - daanmuziek.blogspot.com

avatar van tsjong
Bij het eerste nummer dacht ik Lucky Fonz te horen, dat schrikt me wel af. Ik ben hem nu in ieder geval aan het beluisteren. Klinkt wel leuk.

avatar van KKOPPI
Die illusie op de cover kom je ook overal tegen...heb net toevallig mijn studie boek wiskunde voor me liggen

avatar van tsjong
Herkenbaar

avatar van RoyDeSmet
Doet me denken aan Sondre Lerche, Anne Soldaat en Brett Dennen...
Een fijne vrolijke luisterplaat. Intiem en groots in instrumentatie.

Lekker rustig en fantastisch om lekker bij te relaxen.
In het door het raam schijnende zonlicht liggend een boek lezen of iets dergelijks.

Echt grijpen doet het me niet
maar het is wel héle fijne muziek!
Het fijnste uit Nederland dat ik sinds een tijdje heb geluisterd

avatar van RoyDeSmet
Ik zou graag door de tekstueele simpelheid (die me na een aantal luisterbeurten aardig begint tegen te staan) graag een half punt eraf halen
maar ik merk ook dat het halve album inmiddels vast heeft gezeten in mijn hoofd.
Daarom hou ik het op 4 sterren.

avatar van RoyDeSmet
Deze theorie moet ik nog wat verder uitwerken
maar toen ik vanmiddag in de bus enkele liedjes beluisterde schoot het me binnen:
dit album levert kritiek op de samenleving.

'Put it on wheels so I can move it around', wat ook (in verkorte vorm) de titel is.
Dat slaat volgens mij op dat je niet krampachtig moet proberen te blijven vasthouden aan het verleden,
maar moet durven dingen te veranderen.
Mogelijk: persoonlijke vrijheid toestaan (put it on wheels). Dat mensen zelf mogen bepalen hoe ze dingen doen (so I can move it around)

Am I Not My Brother's Keeper?
Zijn we niet allemaal broeders van elkaar? Moeten we onze broeders niet liefhebben?
Vanwaar al die haat in onze maatschappij.
Zijn wij niet de nieuwe generatie en waarom laten we ons door de 'oude generatie' vertellen wat te doen, en niet andersom?
(Am I not your father's teacher?)

"The Unknown Character" en "Your Autograph" hebben geloof ik iets te maken met individualisering. Maar daar moet ik me even in verdiepen.
Ik ben ook benieuwd naar wat ik achter het Your Oxygen Mask-tweeluik kan vinden!

avatar van HezzardNL
@Roy

"The Unknown Character" is geschreven naar aanleiding van een persoonlijke gebeurtenis. Zoals hij tijdens z'n optreden in de Effenaar vertelde, ging het over een meisje waar hij verliefd op was. Maar ze kreeg een vriend die hij niet kende, hence "The Unknown Character".

avatar van jorro
Iets minder scherp dan het debuut, maar nog altijd een aantrekkelijk album. Fijne opener gevolgd door het favoriete Your Arrival. Het daaropvolgende Let's Get Ready to Die spreekt me wat minder aan.
My Filthy Entourage klinkt weer prettig. Hannah Hung Heavy is zo'n nummer wat in je hoofd gaat zitten en je in de avond nog nueriet.
Your Oxygen Mask I en II luisteren fijn weg, maar Am I Not My Brother's Keeper? en in wat mindere mate The Unknown Character maken mede dat dit album geen 4* verdient zoals het debuut.
Your Autograph klinkt zo melancholisch als een afsluiter hoort te klinken.