Talking Heads - Essential (2011)

Label: EMI

1. Road to Nowhere (4:20)
  2. And She Was (3:39)
  3. The Lady Don't Mind (3:58)
  4. Television Man (6:10)
  5. Love for Sale (4:31)
  6. Hey Now (3:43)
  7. Wild Wild Life (3:40)
  8. Radio Head (3:32)
  9. Blind (5:00)
  10. Totally Nude (4:11)
  11. (Nothing but) Flowers (5:33)
  12. Sax and Violins (5:17)
  13. Psycho Killer [Live] (4:25)
  14. Once in a Lifetime [Live] (5:27)
  15. Take Me to the River [Live] (5:34)
essential TALKING HEADS

Laten we wel wezen: de perfecte Talking Heads verzamelaar moet nog geboren worden.
Het werk van de groep zit daarvoor te zeer verspreid over twee verschillende labels.

Als EMI een compilatie samenstelt dan putten zij uit de drie laatste studio-albums.
Gelukkig is er ook nog Stop Making Sense, waardoor oude klassiekers in een live jasje
aan de collectie kunnen worden toegevoegd, zoals ook hier gebeurd is.

Van de drie reguliere EMI platen staan alle singles erop,
inclusief de betere albumtracks zoals bijvoorbeeld Television Man.
En van Stop Making Sense werden Psycho Killer (zoveel beter dan de studio versie),
Take Me to the River en Once in a Lifetime geselecteerd. Een goede deal, maar het had
nog net iets beter gekund. Slippery People had er mogen opstaan ipv Totally Nude bijvoobeeld.

Ach, de perfect Talking Heads verzamelaar moet nog geboren worden.
Al bij al een geslaagde introductie op het EMI werk van de band.

Er zullen heel wat mensen genoeg hebben aan het beste van the Talking Heads op één schijfje. En dan is dit toch een aardig geslaagde poging. De EMI hoogtepunten staan erop, plus die geweldige livetracks van Stop Making Sense. Er is één vreemde ommissie, maar zo hoort dat schijnbaar bij een verzamelalbum, Slippery People. Hoe kan je dat nou weglaten?
Maar goed, dit ook nog in een leuk blauw doosje verpakte Essential Talking Heads is verder een prima verzamelalbum.

avatar van wilbur
Gewoon "77", "More songs about buildings and food", "Fear of music" en "Remain in Light" aanschaffen en je hebt de essentiele Talking heads verzameling compleet.

kistenkuif
Toch een beetje mager voor een compilatie. The Name Of This Band Is Talking Heads (live) bevalt me stukken beter als verzamel. Maar ja, dan mis je wel weer de latere poppy songs. Onoplosbaar probleem door dat labelgedoe? Tenzij je gewoon alles van de band aanschaft. Voor de prijs en beperkte omvang van hun fijne oeuvre hoef je het niet te laten. Of wel?

Aquila
kistenkuif schreef:
The Name Of The Band Is Talking Heads bevalt me beter als verzamel. Maar ja, dan mis je wel de latere poppy songs.

Dat is geen verzamelaar maar een live album, maar inderdaad wél een perfecte weergave van hun eerste periode en hun sterkste songs in verschillende uitvoeringen (sober én swingend).

Ja, ik noem dit dan ook een aardig geslaagde poging voor the Talking Heads op één schijfje.

beaster1256
koop gewoon alles van talking heads of anders die box van hen daar staat werkelijk het allerbeste op , deze is zeer goed , maar bevat te weinig , ze hebben veel meer dan dit gemaakt , vooral de eerste 4 en de live cd's zijn een must !

Ja, ik heb ook alle albums. Alleen sommige mensen zijn op zoek naar één schijfje en meer niet en dan is dit heel aardig.

Het gekke is, dat ik de laatste tijd dit blauwe cd'tje nogal eens op zet. De verschillende hoogtepunten van the Talking Heads staan ook nog eens in een hele aardige muzikale volgorde geplaatst. Het klinkt gewoon erg lekker zo achter elkaar.

kistenkuif
Toch vreemd om op dit album Essential te plakken terwijl de eerste, en mijns inziens meest interessante, helft van hun loopbaan op deze verzamelaar buiten beschouwing wordt gelaten. Daarmee wil ik niet zeggen dat dit een slecht schijfje is maar als verzamelaar wel flut.

Maar kistenkuif: ik stem altijd op de muziek en die is erg goed, ook de volgorde klinkt prima. Als je niks hebt van deze band - en geloof me, er zijn er heel wat - dan is dit een prima instapper.

avatar van Rudi S
Nou, helemaal met kistenkuif eens, als je wil doen geloven dat je de essentiële tracks van de TH in huis haalt heb je het mis.
Ik weet dat smaken verschillen, maar wat er tegen is kun je lezen in de post van kistenkuif.
Dat doet niets af aan het feit dat de muziek goed is.
Ik vind de eerste 4 albums van TH wel duidelijk de beste.

Ja, de titel klopt niet, dat is waar. Maar de muziek is erg lekker en past goed bij elkaar.

avatar van dazzler
Dit is een EMI verzamelaar en men kon dus enkel kiezen
uit nummers van Stop Making Sense en de drie laatste albums.

Met de live versies van Burning Down the House en Slippery People
in de plaats van wat minder urgente tracks als 6 en 10 was hij voor mij zelfs 5 sterren waard.

Kijk dat is nou eens relevante (EMI) informatie.

avatar van Rudi S
Staat ook in de eerste post(20 sept.2011).

Maar waarom schrijf jij dan zelf vandaag dat de eerste 4 albums duidelijk de beste zijn? Die nummers kunnen dus helemaal niet op dit schijfje terecht komen...

avatar van Rudi S
Tja dat die nummers niet op EMI platen staan doet er niet toe, je hebt niet de essentiële TH nummers in huis, hoogstens de essentiële EMI tracks.
Of zoals jij zelf opmerkt de titel klopt niet.

avatar van rolandobabel
vaak zijn het dubbel-cds van de essential reeks, bijvoorbeeld bij Julio Iglesias, waarom dan niet van de Talking Heads?

rolandobabel schreef:

Omdat de "The Essential" een reeks van Sony is en "Essential" een reeks van EMI.
Sony kiest voor dubbelaars, enkele uitzonderingen daar gelaten. EMI kiest voor enkelaars.
Wil je een dubbelaar dan had EMI de voorbije jaren de Alle 40 Goed reeks, zonder Talking Heads.