Dire Straits - Live at the BBC (1995)

Label: Vertigo

1. Down to the Waterline (4:10)
  2. Six Blade Knife (3:47)
  3. Water of Love (5:29)
  4. Wild West End (5:12)
  5. Sultans of Swing (6:39)
  6. Lions (5:26)
  7. What's the Matter Baby? (3:21)
  8. Tunnel of Love (11:56)
avatar van frankvankesteren
De live versie van Sultans of Swing is bijna even goed als de echte versie.. wat een prestatie is, odnerstreept hun kracht nog maar eens..

verder ken ik dit album niet of nauwelijks en dus stem ik ook niet

avatar van rudiger
wat een klasse plaat van de straits , de nummers klinken live misschien nog beter dan de studio versies

avatar van Lamontagne
Heerlijke plaat, "Six blade knife" en "Water of love" gewoon luisteren niet teveel erover zeggen, woorden schieten toch tekort

avatar van Jazper
Mooi droog geluid heeft deze plaat wel. Vooral Lions is goed.

Pieter Paal
Met uitzondering van 'What's the matter baby' staan de overige nummers al in de gewone versies op reguliere albums.
Mis ik echt iets als ik deze cd niet in mijn collectie heb?

Pieter Paal schreef:
Mis ik echt iets als ik deze cd niet in mijn collectie heb?

je mist het LIVE gevoel en natuurlijk het nummer What`s The Matter Baby , dat op geen enkele regulier album staat , en alleen terug te vinden is op bootlegs.
ik zou zeggen als je de straits geen warm hart toe draagt, dan zou ik dit schijfje niet aanschaffen .

Pieter Paal
Van Dire Straits heb ik (behalve deze cd) alles in mijn verzameling.
Ieder album hoort eigenlijk in iedere serieuze muziekverzameling thuis, want er zitten geen slechte albums bij.
Van het solo-werk van Mark Knopfler heb ik niet alles, omdat ik sommige albums nogal wisselvallig vind.
Ik ga nu even op zoek naar 'Live at the BBC' en kijken waar die het goedkoopst is. Bij de release-datum zie ik 1981 staan, maar ik heb hem in die tijd niet in de winkels zien staan. Zijn dit de John Peel-sessies in een andere hoes?

avatar van rudiger
het album is uitgekomen in 1995 .
track 1 t/m 7 stamt uit 1978
track 8 komt uit 1981 ( old grey whistle test ) , zonder David die de groep al had verlaten , maar met Hal Lindes en Alan Clark .
kijk eens op Marktplaats , daar is dit schijfje regelmatig te vinden voor `n paar euri.

O.K.

EVANSHEWSON
rudiger schreef:
het album is uitgekomen in 1995 .
track 1 t/m 7 stamt uit 1978

Ik denk dat het komt omdat ik in een MK-mood ben, maar heb dit vanochtend maar meegenomen, inderdaad voor enkele n€uro's (9 om precies te zijn) is het van mij.

Enorme sfeervolle liveplaat is dit, van begin tot eind beklijvend, echt geslaagd, dit album!

****

EVANSHEWSON schreef:

****

ja , Patrick dit is een lekkere live plaat van de early Straits .
toen was het nog rocken , nu jij in de MK-mood bent , moet je de cd Wag The Dog de volgende keer meenemen , als hij nog te koop is tenminste , want ik heb hem nergens meer gezien in de platenwinkels .

von Beethoven
Hele begin periode van de straits vind ik hun beste, dus ook deze bbc disc

avatar van Rudi S
Mooi document bevat hoofdzakelijk materiaal van het Debut en is in die periode ook vastgelegd (here is anotherone from THE ALBUM )
In die tijd stond het publiek er meestal een beetje ontspannen bij en aplaudiseerde aan het einde van een nummer.

Dit album heeft goede live uitvoeringen van HET ALBUM + Tunnel of love (uiteraard later opgenomen zie boven) + What's the matter baby.
Lions en Wild West end (beide met die koortjes) zijn mijn favorieten.

Toen ik de Dire Straits op Pinkpop 1979 (met o.a. de in een hoosbui spelende Police en daarna een zonnigere in het Roze spelende Costello) ten tijde van de release van Communiqué kon je toch wel al vermoeden dat de band groot ging worden.
De rest is geschiedenis zeggen ze dan.

avatar van rudiger
Live album uit de begin periode van de band .
Hier is een band te horen die nog wachte op de grote doorbraak , zeg maar zoals U2 in hun Boy periode . Opgenomen 22 juli `78 . Toen werd er al wat geimproviseerd wat te horen is op Lions .
What`s The Matter Baby doet wat denken aan Lady Writer .
Beste nummer vind ik Lions .

avatar van Lexcoaster
Een dijk van een plaat van een dijk van een band. Ja, dit is erg lekker.

avatar van metalfist
Een live album uit de tijd dat Dire Straits enkel nog maar het gelijknamige album op de markt hadden gebracht. Ironisch genoeg werd dit pas uitgebracht in 1995, het jaar waarin de band ermee ophield, en enkel en alleen maar omdat Phonogram Records (nu Mercury Records) nog een album te goed had. Gelukkig neemt dat niet weg dat dit nog steeds een erg interessant tijdsdocument is. De eerste 7 nummers stammen uit de Live in Concert 1978 reeks van de BBC en Tunnel of Love werd 3 jaar later opgenomen tijdens de Old Grey Whistle Test. Je hoort een band die overduidelijk plezier heeft in het spelen en er hangt een wel erg lekker en relaxt sfeertje. Er zit dan ook geen enkel slecht nummer tussen, al is de toevoeging van Tunnel of Love wat misplaatst. Nog niet de ultieme versie van Sultans of Swing, ik vind die van Alchemy nog net iets beter, maar de live versies van nummers die ze later niet meer zo frequent zouden spelen maken erg veel goed.

avatar van Rogyros
rudiger schreef:

Oud bericht, maar de tip is nog steeds actueel. Ik heb deze cd bemachtigd via marktplaats. In perfecte staat, idd voor een paar euri.

avatar van rudiger
Ja op MP kan je vaak voor een paar euri slagen en aangezien de platenzaken steeds schaarser gaan worden kan je misschien in de toekomst alleen nog bij MM en MP terecht .
Laatst heb ik voor het nieuwe Knopfler album een 10 km kunnen fietsen naar MM omdat hier in Roermond geen platenzaak meer te bekennen valt , slechte zaak .
Een jaar of 7 geleden lagen er nog 4 in de stad , nu geen meer.

avatar van Rogyros
Ik bestel mijn cd's dan ook voornamelijk online. Werkt prima. In Deventer is er nog anderhalve cd zaak. En Mediamarkt.

Marktplaats is zeker ook een prima methode. En deze plaat is mooi in mijn bezit. Goed album overigens. Ik kende What's The Matter Baby niet een dat was ook een van de redenen om het album te kopen. Ik ben niet teleurgesteld. Ik vind het wel jammer dat ze Tunnel Of Love erbij hebben geplakt. Is duidelijk van een paar jaar later. Het past niet helemaal bij de sfeer van de eerste zeven nummers.
Maar goed, het is gewoon een goed optreden. Ik ga voor vier sterren, denk ik.

avatar van Kos
Kos
What's The Matter Baby is inderdaad wel aardig al lijkt het veel op Lady Writer.

avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
rudiger schreef:
Niet superbelangrijk, maar volgens Wikipedia dateert deze opname uit 1980 (Westfalenhalle, Dortmund).

avatar van Rudi S
CHIEP schreef:

Die van Dortmund (rockpallast) zal wel kloppen, er is echt een concertpubliek hoorbaar en Dortmund duurde circa 12 minuten , waar de o g w test opname maar 9 minuten duurde.