Flower Travellin' Band - Satori (1971)

Japan

4. Satori, Pt. 4 (10:57)
  5. Satori, Pt. 5 (7:54)
  6. Map * (4:26)
avatar van BoordAppel
In '71 opgenomen maar pas in 2003 uitgebracht. De muziek wordt veelvuldig gebruikt in Jitsuroku Andô Noboru Kyôdô-den: Rekka van Takashi Miike.

Erg goed album!
meer heb ik er eigenlijk niet over te zeggen, het klinkt gewoon goed.

Baltasound
Wil Satori pt.1 downloaden maar tis nergens

avatar van Toon1
Hideki Ishama, ook wel de Japanse Jimi Hendrix genoemd

avatar van andnino
Best leuk album. Heeft nog wel wat groeitijd nodig geloof ik.

avatar van trebremmit
Ik luister nog wel eens naar Grails en die heeft een nummer gecoverd van deze band, wat is dit voor soort muziek?

trebremmit schreef:

Licht psychedelische rock, soms met wat stoner doom (Black Sabbath, Black Widow) invloeden, met veel gitaargepriegel á la Jimi Hendrix Experience maar dan met een (flink) mindere productie en een soms hysterisch krijsende zanger.

avatar van trebremmit
Bedankt! Dit ga ik eens even opzoeken, klinkt interessant.

trebremmit schreef:
Bedankt! Dit ga ik eens even opzoeken, klinkt interessant.

Ben het nu weer eens aan het luisteren. Die hoge uithalen (krijsen) van de zanger (vooral in het eerste nummer) zijn niet eens zuiver maar ze geven wel op een mooie manier karakter aan de muziek.

Stijn_Slayer
Van de week toevallig tegengekomen op cd voor €8,90. Zo te zien is deze normaal een tientje duurder, en dus had ik 'm maar meegenomen.

Andnino somt hierboven eigenlijk al goed op hoe de muziek klinkt. Qua gitaarstijl wel afwijkend van Hendrix' stijl, maar soit, we kunnen ons er een beeld bij schetsen. De zang is soms even wennen inderdaad, maar geeft het geheel wel net een meer eigen gezicht.

Toch vrij eenvoudig 4* waard.

avatar van Maarten0402
Een heel gaaf album dit. De muziek is ook gebruikt in de film Deadly Outlaw: Rekka van Takashi Miike (BoordAppel zei het al). Waar ik het ook van heb leren kennen. Twee van de bandleden hebben ook nog in die film gespeeld waarvan de zanger (die helaas al een tijdje is overleden).
Qua sound heeft het soms wat weg van de begin periode van Black Sabbath, maar het is toch op een eigen manier gebracht. Satori Part IV vind ik echt tof met die lange mondharmonica stukken erin. Heerlijk gedaan.
Het artwork vind is ook supergaaf. Je kan er van alles in zien en je blijft ernaar kijken.

avatar van jorro
Op Part III na is het niet mijn ding dit. Hierboven wordt gemeld dat het soms wat van Black Sabbath heeft. Dat geldt dan vooral voor part III in mijn beleving. Het enige part dus waar ik nog warm voor kan lopen.
Maar wel knap dat ze de 100 Greatest Albums of 1971 hebben bereikt. Op een bescheiden 93e plaats.
En momenteel zelfs 82e in de Best Ever Albums chart over 1971.

avatar van Maarten0402
Heb zelf een tijdje al een mondhamonica (andere noten dat wel) en vind het wel lache om het refein van PT4 na te bootsen. Wat een geweldig nummer blijft PT. 4 Toch.

Overigens vind ik nu het complete album van PT 1 tm 5 echt een meesterwerk! Kan niet anders zeggen!

Ik zet dit regelmatig nog op en soms moet ik zelfs even denken of dit wel in de film Deadly Outlaw Rekka gebruikt werd. Want ik ben meer met de soundtrack dan de film bezig!

Meesterwerk!

Sartori part 5 doet me denken aan de rif van Bowie's Jean genie. Dat was van 1972 en Satori was een jaar eerder.... Wie weet kende hij deze band.

Satori dus.