EPMD - Strictly Business (1988)

Label: Priority

1. Strictly Business (4:47)
  2. I'm Housin' (4:01)
  3. Let the Funk Flow (4:16)
  4. You Gots to Chill (4:26)
  5. It's My Thing (5:45)
  6. You're a Customer (5:28)
  7. The Steve Martin (4:44)
  8. Get Off the Bandwagon (4:25)
  9. D.J. K La Boss (4:31)
  10. Jane (2:59)
avatar van hiphopmaster
Eric & Parrish Making Dollars (later veranderd in Eric & Parrish Millenium Ducats). Ik weet niet of het veel dollars zijn geworden, ze verdienen in ieder geval wel een hoop respect met deze old-school klassieker.
It's my Thing (met een i volgens het originele boekje!) is toch wel mijn favoriet op de plaat. Lekkere funky basslines, strakke raps, lekkere samples. Er staan bijna geen zwakke momenten op, Jane vind ik niet zo'n sterk nummer.
Maar check zeker nummers zoals Strictly Business en Get Off the Bandwagon . 4,5*!

avatar van P Jay
Ik erken de klassieke status hiervan en als old school-fan vind ik het heerlijke beats. Toch heb ik hier al enige tijd geleden "slechts" 4* voor gegeven. De songs duren iets te lang zonder dat er echt iets 'gebeurt'. Erick Sermon heeft hier nog een redelijk saaie flow en samen met PMD gaat het enkel over sucker MC's en bij hen blijkt me dat -i.t.t. bij vele andere MC's- wél nogal snel te vervelen.

Absolute klassieker met enkele klassieke songs, maar toch kan ik er niet echt lang van genieten. Elke keer als ik een liedje opzet vind ik het echt goed, maar ik wil dan veel te snel skippen naar het volgende nummer om weer iets nieuws te horen.

avatar van MurryMusic
Precies wat P jay zegt!

avatar van MJ_DA_MAN
Simpele (het komt dan ook uit '88) maar toch bij vlagen leuke hiphop. Jammer is dat het soms wat te saai en langdradig is, en de mannen niet echt super boeiende MC's zijn (een beetje wat P Jay dus zegt). Eerste luisterbeurt dacht ik dat dit makkelijk 4* ging worden, maar hij gaat toch een halfje lager uitvallen. Maar met aantekening dat het toch een ruime 3,5* is, want ik kan old skool nog steeds erg waarderen!

kArIzMa_TuRk
'n Zeer chill album. Vind persoonlijk 'Let the Funk Flow' het beste nummer. Een mooie 4*.

RedLightCityBoy
Aanrader? ik moet wel wat kennen van ze voor 'Rock The Bells'

RedLightCityBoy schreef:
Aanrader? ik moet wel wat kennen van ze voor 'Rock The Bells'

Daarom wilde ik het ook al gaan checken

avatar van hiphopisntdead
Ik moet dit ook nog checken voor Rock The Bells...

hiphopisntdead schreef:
Ik moet dit ook nog checken voor Rock The Bells...

Ze gaven zeker een goede show op Roch The Bells. Stukken beter als Mos Def. Maar even on-topic. Chill album Get of the Bandwagon is mijn favoriet. Maar ik kan me wel vinden in wat P Jay zegt.

avatar van J.C.
Mijn favoriete old school rapalbum. Ik kan goed begrijpen dat hier vroeger op feestjes helemaal los op werd gegaan. Aanstekelijke beats en strakke (monotone) raps zijn hier het motto.

avatar van principal2000
Een van de klassiekers uit die periode. Voor mij (en velen) dé klassieker van EPMD, hoewel ze zeker nog meer goede tracks hebben uitgebracht. Klinkt niet eens zo old school als vergelijkbare klassiekers (drumcomputer is niet nadrukkelijk aanwezig).

MAS
Fijn album uit het legendarische jaar 88. Mijn favoriet is Get Of The Bandwagon.

avatar van Kill_illuminati
Snoop Dogg heeft dit album onlangs re-released. Hopelijk zal hij ook nog Soul On Ice opnieuw uitbrengen met wat extra bonus nummers uit die tijd als Jack Frost etc.

avatar van RebelINS
Kill_illuminati schreef:
Snoop Dogg heeft dit album onlangs re-released.

Precies en als je dit album wilt kopen kun je alleen nog de lelijke snoopdogg cover krijgen

avatar van Kill_illuminati
Ik heb wel het origineel. Twee geleden in Duitsland gekocht.

avatar van RebelINS
Dan moet ik ook maar eens bij onze oosterburen gaan neuzen

avatar van Nr.4
Een van de klassiekers uit die periode die ik zelf ook een classic vind en kan blijven draaien. Lekker funky vibe en stuk voor stuk toptracks. Gek eigenlijk dat ik nooit meer van deze mannen heb gecheckt.

avatar van j.b.b.l
Dit album pakt me wel.Het is vooral de producties die mijn aandacht vasthoudt.De wat luie flows van Parish Smith en Erick Sermon passen perfect bij de funky producties.It's My Thang(wat een nummer),The Steve Martin en Get Off the Bandwagon(geweldige productie) zijn mijn favorieten.

avatar van Marty73
Een van de beste hiphop albums die ik ken en sterk door de monotone beats, en laid back rapstijl. Dit album blijft me nog evenveel boeien als bij de release...

Favoriete tracks zijn: 'Strictly Business', 'Let the funk flow'.. Maar de andere nummers zijn allemaal sterke tracks...

Mn andere alltime oldschool favourites waartussen dit album thuishoort:
- Ultramagnetic MC's - Critical beatdown
- BDP - Criminal Minded
- LL Cool J - BAD
- PE - Yo! Bumrush the show

avatar van Der Untergang
In drie uur opgenomen..

avatar van Ernie
Pure classic! Voor in 1988 opgenomen te zijn klinkt dit nog zo fris en goed. Ik ben pas een kleine maand in de discografie gedoken van deze fijne heerschappen. De eerste 4 albums staan hier allemaal klaar om beluisterd te worden.
Van deze Strictley Bussines zijn voor mij You Gots to Chill ,Get off the bandwagon,
It's My Thang en de titeltrack grote favo's. verdiende 4* voor deze fijne oldskoolschijf!

avatar van Ernie
En eindelijk orgineel in huis gehaald! Heerlijke schijf en het geluid van de 25th anniversery edition is echt goed geproducet en klinkt lekker vol. Die beat van Strictley business, you're a customer en the steve martin klinken zo goed

En met orginele cover dus geen snoopdogg release

avatar van Willemsb
Jeetje, dit is wel een hele dope plaat zeg. Geweldig.

bennerd
Parish en Erick vallen me hier nét niet genoeg op om hier een absolute banger van te maken. Jammer, want de beats zijn echt heerlijk. Ik krijg de gedachte niet uit mijn hoofd wat een Big Daddy Kane op deze producties zou doen.

Maar neen, Ben, dit soort platen hebben meer tijd nodig. Binnen x aantal maanden tikt dit tegen de maximale score aan. En neen, Ben, je mag zo negatief niet klinken. Want dit is echt een verdomd fijn stukje 80’s hiphop.

avatar van Nr.4
Hier blijf ik altijd weer op terug grijpen. Weinig jaren 80 hiphopplaten die ik nog altijd zo funky fresh vind klinken als deze.