menu

Bernard Herrmann, Danny Elfman and Steve Bartek - Psycho (1998)

mijn stem
2,25 (2)
2 stemmen

Verenigde Staten
Score
Label: Virgin

  1. Intro / Logos (0:43)
  2. Prelude (1:54)
  3. The City (1:35)
  4. Marion and Sam (1:21)
  5. Temptation (1:50)
  6. The Rainstorm (2:55)
  7. The Peephole (3:08)
  8. The Murder (1:07)
  9. The Clean Up (1:41)
  10. The Car (0:37)
  11. The Swamp (1:44)
  12. The Curtain (1:03)
  13. The Search (0:32)
  14. The Stairs (2:17)
  15. The Knife (0:25)
  16. The 1st Floor (1:56)
  17. The Search B (1:31)
  18. The Hill (0:52)
  19. The Bedroom (1:07)
  20. The Cellar Pt. 1 (1:10)
  21. The Discovery (0:39)
  22. The Finale (1:23)
totale tijdsduur: 31:30
zoeken in:
2,0
neo
Danny Elfman had wat grote voorbeelden in zijn leven die hem hem de inspiratie gaven om dat te doen wat hij nu doet. Bernard Herrmann was daar een van. Met het adapteren van Herrmann's werk raakte hij al een tikkeltje bekend toen hij met componist Carter Burwell probeerde om een belachelijke popsong te schrijven voor ( Psycho III ). Voor de kopie remake van Gus van Sant werd Elfman wederom gevraagd door de regisseur om te helpen. Elfman ging samen met zijn vaste vriend, conductor, orchestrator Steve Bartek aan de slag met hier en daar wat dingen aan de originele score van Herrmann te veranderen. Normaliteit gebeurt dit al als iemand een re-recording zelf iets anders invult, neem die van Psycho van Joely Mcneely.

Nu wat werd er precies veranderd? Elfman's orkest speelt iets energieker, het tempo is soms anders. Voorbeelden zijn Intro/Logos en de befaamde moord. Herrmann's bedoeling bij de Hitchcock film was al in te komen met de track voordat Bateman erop los hakt op, echter de nieuwe interpetatie is vertragender en heeft niet meer de psychologische impact die het had toen de camera meeging met een tot moord overgaande psychopaat die gaat steken. Dat is een grove fout, maar hindert niet aangezien de score los nog zo briljant is als deze altijd al was, met voordeel het iets energiekere. Inwezen een nutteloze score.

avatar van brooklyn
neo schreef:

Inwezen een nutteloze score.

en toch 5 sterren? dit voegt helemaal niets toe... je maakt het geheel wat 'moderner' (verpesten is een beter woord wat mij betreft...) en klaar is Kees. Men moet toch wel wat meer doen om 5 sterren te verdienen?

2,0
neo
Het is en blijft moeilijk/vreemd om over te oordelen, ik weet het. Een ander voorbeeld waarbij ik het even goed vind is Sakamoto voor Femme Fatale, die Ravel's Bolero een andere instrumentatie mee geeft en wat kleine wijzingen en toch briljant is. Begrijp het of niet. (dat laatste denk )

Het heeft niets te maken met begrijpen maar manier van oordelen (als iemand het niet met je eens is, betekent dit niet dat diegene je niet begrijpt). Bij elke cover van een lied vind ik dat degene die de cover maakt een duidelijke reden moet laten zien waarom diegene dat doet; heeft hij iets er aan toe te voegen? Beoordeel dan ook op deze toegevoegde waarde, en niet de briljantie wat al in het werk zat. Zo ook met scores; je kunt deze adaptatie van Elfman moeilijk 5 sterren geven in mijn ogen, simpelweg omdat hij een briljante score heeft uitgekozen om te bewerken, geef de 5 sterren dan alleen bij het originele werk van Herrmann. Als iemand met het bronmateriaal duidelijk een andere weg in is geslagen, het iets van zichzelf meegeeft en hiermee verbeterd, alleen dan zou ik een hoge beoordeling geven voor een cover.

Voorbeeld: als een willekeurige componist de Matrix scores exact naspeelt, met een minimale verandering die dan net wel werkt voor de muziek (kun je je vast niet voorstellen), is die componist dan briljant? In mijn ogen niet, werkelijk iedereen kan dat, met de juiste middelen. Voor dit Psycho project heeft Elfman niet eens noten moeten lezen, materiaal hoeven schrijven of orkestraties te doen.

De toegevoegde waarde in dit geval is het versnelde tempo en de opening / logo's, het enige stukje muziek (niet eens een minuut, overigens, slechts een inleidinkje) wat Elfman zelf nog componeerde. Als je vind dat dit een vermindering is ten opzichte van de spanning van het origineel, dan is het toch al minder dan een 5? (5 is immers 'perfect', in mijn ogen...).

2,0
neo
De inleiding vond ik een perfecte aanvulling, enkel die douche scene die in de film zelf niet meer klopt. Maar op cd kan het mij met deze niks schelen of het nou echt wat heeft toegevoegd aan het origineel. Bij muziek kan ik mij daar weleens totaal van afwenden en gewoon weer voor de volle mep gaan. Je kan twijfelen aan mijn manier van oordelen maar ik blijf erbij

2,0
neo
Nou zal ik toch maar die 2 sterren hierbij neerzetten. Men verandert weleens van gedachten. Hetzelfde zal ik doen met de 91' Cape Fear score.

neo schreef:
Nou zal ik toch maar die 2 sterren hierbij neerzetten. Men verandert weleens van gedachten. Hetzelfde zal ik doen met de 91' Cape Fear score.


Wat een sprong! Van heel veel naar bijna niets.

2,0
neo
Maar nu dus puur van het onoriginele oogpunt enzo.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:57 uur

geplaatst: vandaag om 06:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.