Danny Elfman had wat grote voorbeelden in zijn leven die hem hem de inspiratie gaven om dat te doen wat hij nu doet. Bernard Herrmann was daar een van. Met het adapteren van Herrmann's werk raakte hij al een tikkeltje bekend toen hij met componist Carter Burwell probeerde om een belachelijke popsong te schrijven voor (
Psycho III ). Voor de kopie remake van Gus van Sant werd Elfman wederom gevraagd door de regisseur om te helpen. Elfman ging samen met zijn vaste vriend, conductor, orchestrator Steve Bartek aan de slag met hier en daar wat dingen aan de originele score van Herrmann te veranderen. Normaliteit gebeurt dit al als iemand een re-recording zelf iets anders invult, neem die van Psycho van Joely Mcneely.
Nu wat werd er precies veranderd? Elfman's orkest speelt iets energieker, het tempo is soms anders. Voorbeelden zijn Intro/Logos en de befaamde moord. Herrmann's bedoeling bij de Hitchcock film was al in te komen met de track voordat Bateman erop los hakt op, echter de nieuwe interpetatie is vertragender en heeft niet meer de psychologische impact die het had toen de camera meeging met een tot moord overgaande psychopaat die gaat steken. Dat is een grove fout, maar hindert niet aangezien de score los nog zo briljant is als deze altijd al was, met voordeel het iets energiekere. Inwezen een nutteloze score.