Canyons - Keep Your Dreams (2011)

Australiƫ
Pop / Electronic
Label: Modular

1. Circadia (1:39)
  2. Under a Blue Sky (5:51)
  3. My Rescue (4:47)
  4. See Blind Through (4:24)
  5. Sun and Moon (4:18)
  6. The Bridge (5:02)
  7. Blue Snakes (6:28)
  8. Tonight (2:56)
  9. When I See You Again (4:23)
  10. And We Dance (7:40)
  11. Land in Between (4:29)
My Rescue vond ik echt een fantastische single en één van de beste nummers van 2010/2011, maar dit album is echt een fikse teleurstelling zeg.

De opening is nog wel goed. Ergens doet het wat aan Cut Copy denken, al klinkt Canyons wat exotischer door de vele percussie door het hele album heen. Gekgenoeg gaat het bij het beste nummer mis: My Rescue is dan wel fantastisch, het breekt wel tamelijk bot met de spanningsboog die in de eerste twee nummers wordt neergezet. Daarna komt het niet meer goed: See Blind Through en Tonight kunnen er nog mee door, maar verder blinken de nummers vooral uit in vervelende samples, misplaatste vocalisten (Sun and Moon: hoe verzin je het iemand daarop zo irritant te laten zingen) en rommeligheid.

Buiten Tonight, dat zomaar een disco-edit van een vergeten jaren '70 disco-nummer zou kunnen zijn, wordt vooral de retrohouse-kaart gespeeld, maar eigenlijk levert het geen enkel memorabel nummer op. Misschien kunnen ze eens en en ander afkijken van Azari & III, want die deden dat de laatste jaren toch een stuk beter. De laatste twee nummers zijn traag en saai, waardoor dit album als een nachtkaars uitgaat.

Zal hem nog wel een herkansing geven, maar ik heb weinig goede hoop...