Bram Vermeulen - Oorlog aan den Oorlog (2000)

Roots
Label: Virgin

1. Ik Was Erbij (6:42)
  2. Johnnie (6:23)
  3. Onschuldig Landschap (5:17)
  4. De Helden (3:43)
  5. Dans Met Mij (4:12)
  6. Met Z'n Allen (22:12)
  7. De Verhalen (9:08)
  8. Ja het Is Waar (1:24)
  9. Meneer van der Velde (4:39)
  10. Verschrikkelijk Inzicht (4:57)
  11. Ja het Is Waar (Instrumentaal) (1:27)
avatar van c-moon
In 2000 was Bram Vermeulen er rotsvast van overtuigd dat hij de re-incarnatie was van een Waals officier in het Belgisch leger. Hij roept het op de plaat zelfs luid uit: "Ik Was Erbij". Vermeulen dacht verder op dit concept, en bouwde er een heel liedjesprogramma rond, alsook werd een CD opgenomen.

Het project "Oorlog Aan Den Oorlog" werd mede gerealiseerd met het "In Flanders Fields Museum" (Ieper) en "Vredesconcerten Passendale".

De productie bevat echter niet uitsluitend nieuwe composities, integendeel: Dans Met Mij, Meneer Van Der Velde en Met Z'n Allen verschenen eerder op het album Dans Met Mij (1989), het liedje "Met Z'n Allen" heet daar dan "Polonaise".

De andere nummers zijn nieuwe liedjes, al verschenen van sommigen de teksten al in boekvorm..

En op de hele plaat wordt dus ondermeer het verhaal gedaan van de Waalse officier, en natuurlijk de Oorlog in het algemeen. Een boeiend project!

"ik was erbij" bij de live uitvoering van deze "concept" plaat, en dat was zeer indrukwekkend, en het concept werd toen ook doorgetrokken, met andere nummers van Bram die erin pasten. Bram zelf vertelde toen enthousiast over zijn vorige leven als Waalse officier...

Een bijzondere man was het. Héél geliefd trouwens, hier in Vlaanderen, ook al beweerde hij dan een Waals officier te zijn geweest ;-D