Kuedo - Severant (2011)

Electronic
Label: Planet Mu

1. Visioning Shared Tomorrows (2:02)
  2. Ant City (3:23)
  3. Whisper Fate (2:45)
  4. Onset (Escapism) (3:02)
  5. Scissors (3:33)
  6. Truth Flood (3:41)
  7. Reality Drift (2:17)
  8. Ascension Phase (2:50)
  9. Salt Lake Cuts (5:12)
  10. Seeing the Edges (3:37)
  11. Flight Path (4:45)
  12. Shutter Light Girl (1:07)
  13. Vectoral (3:04)
  14. As We Lie Promising (0:56)
  15. Memory Rain (3:42)
avatar van Dorstlesser
Toffe plaat. Een beetje een verrassing. En mix van UK Bass en motieven uit klassieke synthesizer muziek. Melodisch, open, lichtvoetig en wat meer ingetogen dan veel andere producers die op het moment in de aandacht staan, en daardoor verrassend luisterbaar.

Naast de Vangelis-achtige synthklanken veel toffe, springerige ritmes uit de dub, footwork en dirty south, opgewaardeerd door Kuedo's hang naar IDM. Het klinkt alsof er veel in te ontdekken valt maar ik wacht nog even met een definitief oordeel tot ik 'm wat meer gehoord heb. Degenerate van Vex'd blijft me ook nog steeds verbazen dus deze zal misschien wel hoog eindigen

[edit] Iemand wees erop dat hij wel wat overeenkomst had met Zomby's 'Dedication', terecht, hoewel die plaat veel donkerder en minimalistischer klinkt. Ik vind deze ook wel wat weg hebben van Jega's Variance. Allemaal prachtige, moderne electronica.

Zoals hierboven ook al staat, het heeft wat weg van Zomby's Dedication. En die plaat vind ik eigenlijk wat leuker dan deze. Ik vind die plaat namelijk net wat experimenteler dan deze. Ik vind deze plaat ook heel mooi maar net wat teveel van hetzelfde. Maar goed er staan alsnog hele mooie plaatjes op zoals Truth Flood, Scissors en Salt Lake Cuts.

Holy fuck wat een vette plaat is dit.

Waar herken ik die melodie uit Scissors nou van!?

tuktak
wauw, zowaar weer een goed album op planet mu!

avatar van Dakduivel
Hmm.. ik voel deze plaat nog niet helemaal. Vind het wel leuke muziek maar heel goed (Seeing the Edges) vind ik het te weinig worden. Voorlopig zet ik 'm op drie sterren, maar dat kan zeker nog groeien want de potentie is er zeker wel.

avatar van trebremmit
Bah, een veel te hoog Vangelis gehalte met die jaren tachtig synths. Wat een saaie en simpele nummers, sfeerloos wat mij betreft.

Een van de beste albums van het afgelopen jaar !

avatar van bas
bas
Mooi! Het klinkt inderdaad wel als Jega op Variance (eerste cd), voelt erg nostalgisch.
(En dat Planet Mu dit oa op een cassettebandje uitgeeft)

Yo, ik verhoog hem met een hele punt. Dit is toch wel een verslavende plaat.

Door die synths zou het snel kitscherig kunnen worden, maar dat gebeurt in dit geval niet vind ik. Het geeft het hele album een heel bijzonder sfeertje.

Op Planet Mu staat "Kuedo has made an album of dreamlike music, loaded with his own preoccupations with futurism and escapism..." en dat hoor ik er gek genoeg ook wel in: Een soort muziek die men in de jaren 80 'futuristisch' zou noemen ofzo, maar dan toch in een 'eigentijds jasje' (god, wat een term is dat).

Hoe dan ook, gave ontdekking dit (en mooie artwork ook trouwens). 4,5*

avatar van Emile93
Heel lekker geproduceerd!!!!

Calmdown!
Kwam eigenlijk per toeval bij deze plaat terecht, Kuedo is blijkbaar een alias van Jamie Vex'd. Fijn geproduceerde plaat met vrij dromerige muziek en hier en daar toch wel stampende beats.