Thus:Owls - Harbours (2011)

Zweden
Rock / Pop
Label: Hoob

1. Island (4:50)
  2. Museum (3:31)
  3. I Weed the Garden (4:51)
  4. White Night (5:04)
  5. When They Fight (6:55)
  6. It's Gone Now (5:34)
  7. Farmers in Japan (3:49)
  8. The Tree (4:47)
  9. Roots (4:06)
avatar van Chameleon Day
En weer een staaltje fraaie muziek uit Scandinavië! Zweden dit keer. Een intrigerend indierock/pop album, licht experimenteel met op momenten een jazzy en folky sfeertje en ook met klassieke elementen (piano, strijkers). Ik meen ergens gelezen te hebben dat dit de band is van een van de gitaristen uit Patrick Watson's begeleidingsband. Dat verbaast me niet. Watson had op dit album zo kunnen meezingen.

Hier is het album te beluisteren. Ik zou zeggen, geef het eens een kans.

avatar van muziekobsessie
Tja, inderdaad iets weg van patrick watson maar haalt het daar bijlange niet bij. Gevalletje allemaal net niet goed genoeg. Watsons prachtige zang/piano melodieeen ontbreken hier en daardoor blijft geen enkel nummer hangen. Jammer

avatar van JoostBo
Een plaat die al twee jaar uit is, maar tot voor kort moeilijk te verkrijgen was in Nederland. Ok, je hebt altijd internet nog, maar het zijn geen leuke financiële grapjes om een cd uit Zweden over te laten komen. Hulde voor het Nederlandse label Kytopia die dit album in Nederland uitbrengt!

Thus:Owls is de band rondom zangeres Erika Angell-Alexandersson en gitarist Simon Angell - inderdaad de gitarist van Patrick Watson die met een tandenborstel de snaren bespeelt. Dankzij Simon Angell krijgt Thus:Owls zijn grillige en spannende rand om de muziek en Erika Angell vult de nummers prachtig in met haar stem. Het vorige album Cardiac Malformations vond ik hierdoor geweldig en op Harbours wordt deze lijn verder doorgezet. De liedjes durven nog dieper te gaan dan op de voorganger: meerdere beluisteringen zorgen ervoor dat je de diverse lagen in de muziek leert ontdekken. Tevens durft Thus:Owls op deze plaat wat meer af te wisselen, want er staan zowaar ook wat rustigere nummers op zoals I Weed The Garden dat van heel intiem heel langzaam naar een hoogtepunt gaat zonder dit ooit te bereiken. Daar staan het driftige Museum en de spannende nummers Island en When They Fight tegenover.