Epidemic - Illin Spree (2011)

Label: Mic Theory

1. Illin Spree (Intro) (2:32)
  2. Problem (3:37)
  3. Lawless (3:24)
  4. Commander in Chief (3:54)

met Kylla Bus

5. Work (3:57)
  6. Shit Is Real (3:30)
  7. Skemez (3:32)
  8. Bitch (3:02)
  9. Rugged and Raw (4:01)
  10. Masters of the Universe (3:35)
  11. Da Crown (4:26)
  12. Reality (Skit) (0:50)
  13. Set It Off (3:06)
  14. Livin Proof (2:23)
  15. Unforgettable (4:40)
  16. New World Order (4:28)
  17. Seven-Thirty (4:20)
  18. Wreck Shop * (4:57)

met Kylla Bus

Mb.
Ik wist dat deze tip je goed ging bevallen, Rene. Tof!

Rene1979
Ja echt te gek man.. Die beats zo soepel en die rappers zijn te gek..

Nieuwsgierig en na 2 tracks dit klinkt wel heel vet, die beats

avatar van Delars
Waauuw wat een album, precies de beats die ik keihard vind en de mc's zijn echt heel goed.
Het niveau blijft constant erg hoog en heb daarom ook niet echt een favoriet.
Deze gaat nog heel vaak opgezet worden!

avatar van thgryda
Ik ga ook voor 4.5 heel onverwacht maar dit is gewoon erg vet. Er wordt misschien niets baanbrekend gedaan maar de beats zijn geweldig, de raps idem dito, gewoon good old hip hop die toch nieuw en fris klinkt, nice

avatar van Dakduivel
Goed album. Helaas kent het te weinig afwisseling en wordt het daardoor na verloop van tijd vrij eentoning. De producties kennen bijna allemaal dezelfde donkere, onheilspellende sfeer en ook de emcees brengen maar weinig variatie met zich mee. Dat wil overigens niet zeggen dat ze er niks van kunnen, integendeel; ze flowen op veel nummers echt de pan uit. Heel erg dope. Gelukkig is het wel eentonigheid van hoge kwaliteit anders zou het cijfer een stuk lager uitvallen. De duur van het album had van mij om dezelfde reden dan ook makkelijk een kwartiertje minder lang mogen uitvallen. Ik geef het wel kans om te groeien, al is het maar een kleine kans.

avatar van Harderwiek
Hoog gemiddelde mensen? Maar even checken als ik tijd heb!

Zeker doen...

avatar van Delars
Vandaag weer 2x gechekt tijden het reizen

Mb.
De heren van Epidemic nemen geen blad voor de mond. Laat dat duidelijk zijn. Men is lang niet altijd politiek correct. Dat is op zich geen kritiek, want het delen van je ideeën is eigen aan de Hip-Hop. Dat betekent echter niet dat ik eens moet zijn met die ideeën. Sterker nog, ik erger me aan de inhoud. Er zijn twee dingen die opvallen: de complottheorieën en het verafschuwen van de commerciële Hip-Hop. De complottheorieën zijn me te vergezocht en getuigen van paranoïde. Verder hechten de rappers iets teveel waarde aan het bewijzen van hun echtheid. In het begin is die hongerige houding aanstekelijk, zoals op de single Shit Is Real, maar op een bepaald moment is de boodschap wel duidelijk. Ja, de commercie heeft het flink te verduren. Tot zover de inhoud. Hoe zit het met de rest van het album? Dat zit wel goed. 5th Element neemt de producties voor zijn rekening. De producties zijn duister en warm tegelijk. De rijmschema's van de rappers doen verder denken aan de veel geprezen Big Punisher en de flow is dan ook uitstekend. Dit alles heeft zeker zijn charme, maar op een bepaald moment vraagt de plaat om rust. Die komt er niet. Uiteindelijk mis ik de variatie. Illin' Spree is een prima plaatje, maar niet aan mij besteed. De conservatievere Hip-Hop liefhebber kan hier waarschijnlijk meer mee.

avatar van Rhythm & Poetry
Daar waar JMT en consorten tegenwoordig flinke steken laten vallen op het gebied van producties pakt 5th Element het weer op. Één uur aan echte drama. Één uur daadwerkelijke melancholische muziek. Niet van die kitsch. Geen gesamplede koortjes in het latijn, geen vioolensemble. Qua raps mist het wat charisma, de MC's rappen in een snel tempo en klinken zeker hongerig maar het ontbreekt ze aan emotie en eigenheid. Monotone rappers hebben we al genoeg, daar is opzich niks mis mee, maar echt bij blijven de heren van Epidemic niet.

avatar van MAS
MAS
Geniaal album. Een van de betere van dit jaar! Bedankt voor de tip Rene!

avatar van Ernie
ik kreeg set it off plots doorgestuurd op mijn you tube acount van hun eigen profiel en die beat blijkt toch een enorme oorwurm te zijn! ga hier ook nog achteraan gaan

MAS schreef:
Geniaal album. Een van de betere van dit jaar! Bedankt voor de tip Rene!

Je weet toch

avatar van Harderwiek
Zie net dat deze bij ughh te koop is voor 7 dollar. Kan je natuurlijk niet laten liggen.

Rhythm & Poetry schreef:
Qua raps mist het wat charisma, de MC's rappen in een snel tempo en klinken zeker hongerig maar het ontbreekt ze aan emotie en eigenheid. Monotone rappers hebben we al genoeg, daar is op zich niks mis mee, maar echt bij blijven de heren van Epidemic niet.

Hier ga ik helemaal in mee. Hierdoor doet de plaat mij nog niet zo heel veel. De MC's zijn getalenteerd, maar er had meer in gezeten denk ik. Soms vind ik de rappers ook net wat te agressief rappen t.o.v. de producties, dus soms erg relaxed zijn. De producties trekken ook gelijk de aandacht hier. Een talentje die 5th Element. New World Order en Master of the Universe zijn voor mij wel de echte uitschieters, heerlijke nummers die ik vaak even opzet!

avatar van Harderwiek
Master of the Universe blijft echt een van de beste tracks van het jaar

avatar van thgryda
Ik ga een halfje omlaag, de beats blijven abnormaal, de mc's zijn degelijk maar halen de houdbaarheid wat omlaag. Van alle klassieke hip hop albums vind ik deze wel nog steeds het beste van het jaar voor lone sharks, daily bread en the element of surprise. Alle vier uitstekende albums maar er kan er maar 1 of max 2 in de top 10. Vorig jaar enkel the left, maar 2011 is dan ook het beste jaar sinds lang.

avatar van Silky & Smooth
Illin Spree is een album zonder pieken en dalen, wat aan de ene kant een voordeel is en aan de andere kant ook een nadeel. Voordelig is dat het wel een constant hoog niveau is. De rappers zijn erg sterk en wat mij vooral opvalt zijn de producties van 5th Element. En Rob zei het al: ze klinken nergens kitsch. Het is geen naäperij. Ik weet bijna wel zeker dat, als Stoupe weer niet meedoet, als JMT hoge ogen zou gooien als ze 5th Element laten produceren. Ik hoor Vinnie Paz er al op rappen!

avatar van IrishBastard
Ik vind Illin Spree toch zeker tot een van de beste albums van 2011 horen. Was erg verrast toen ik dit onbekende duo voor het eerst hoorde. Ik vind de teksten wel vaak over hetzelfde gaan. Maar daar heb ik geen last van want het is gewoon echt van goede kwaliteit allemaal. Top Album!!

avatar van He$$el_01
Set it Off

Chille beat, maar vooral die flow van die gasten, heerlijk.

avatar van He$$el_01
Bazige rappers zijn dit hoor. Beiden hebben een geweldige flow en goede teksten. Op de meeste nummers komen ze met lekkere freestyle teksten, waar helemaal niks mis mee is. De beats van 9th passen ook erg goed bij de rappers vind ik.

You're in the wrong piece, so know the long heats in arms reach
We farm seeds of bomb weed with chron' leaves like palm trees
We taunt peace, yo I haunt streets, and flaunt steeze
The calm beast, who harms beats, you want beef I stomp teeth

avatar van HH_Fantastic
Toen ik dit album voor het eerst hoorde, was ik echt omver geblazen. Deze twee gasten, en vooral Hex One imo, kunnen echt waanzinnige teksten schrijven. Ik heb zelden zo'n goeie multisyllabic rhymes gehoord sinds wijlen Big Pun. De beats van 5th Element complementeren deze teksten op dit album uitstekend. Ook bij een recente luisterbeurt was ik nog steeds enorm onder de indruk. Het recentere werk van Epidemic is ook steengoed en diverser qua onderwerpen, waardoor ze imo relevant blijven, maar dit vind ik voorlopig toch hun hoogtepunt!

avatar van Niek
Ontdekt dankzij de MuMe-GOAT: Underrated Albums Editie en wordt beter bij elke herluistering. Erg toffe plaat met heerlijke producties en MC's die daar uiterst soepel overheen flowen. Klein pareltje.

avatar van Kos
Kos