Vangelis - Direct (1988)

Griekenland
Electronic
Label: Arista

1. The Motion of Stars (4:19)
  2. The Will of the Wind (4:44)
  3. Metallic Rain (6:11)
  4. Elsewhere (5:46)
  5. Dial Out * (5:22)
  6. Glorianna (Hymn a la Femme) (4:24)

met Markella Hatziano

7. Rotation's Logic (3:36)
  8. The Oracle of Apollo (3:58)
  9. Message (7:12)
  10. Ave (5:04)
  11. First Approach (5:02)
  12. Intergalactic Radio Station * (7:44)
avatar van king_arthur
Heel mooi album van Vangelis. Wat meer gevarieerd dan veel van zijn andere werken.. Luister bijvoorbeeld naar het prachtige Glorianna of het wat heftigere Metallica Rain. Dit is met Antartica mijn favoriete Vangelis album. 4*

tangmaster
Voor mij de beste die Vangelis ooit gemaakt heeft. Niet onder woorden te brengen deze pracht plaat.

CorvisChristi (crew)
Vangelis bewijst op dit album dat ie van alle markten thuis is.
Eén van zijn beste en meest afwisselende albums biedt o.a. electro-rock (Metallic Rain en Intergalactic Radio Station), opera (Glorianna), bombastisch genot zoals we dat van de meester gewend zijn (Message) en prachtige ingetogenheid (First Approach).
Terecht een super-album waar iedere fan van Vangelis en muziekliefhebbers enthousiast over zullen zijn, als je het mij vraagt.
Do we need to say more? Een terechte 5.

avatar van Gerards Dream
Door een paar hele kleine factoren net geen meesterwerk, maar wel een heerlijk album. Zo ben ik niet zo gelukkig met de klassieke zang op een track als Glorianna (Hymn a La Femme). Dit heeftt niet direct met Vangelis te maken, doch meer met mezelf, omdat ik bepaald geen fan ben van klassieke zang.

De productie daarentegen is lekker dynamisch te noemen. Stevig waar het stevig moet en subtiel waar dat hoort. Dit maakt het wel tot een album wat bij iedere luistersesie groeit, dus waarschijnlijk dat dit album ooit de toevoeging "meesterwerk" van mij opgeplakt krijgt.

Al bij de eerste track grijpt Vangelis mij bij de oren en sleept mij mee langs de diverse zaken die in de ruimte zijn te vinden. Zodra de cd stopt wordt ik wel heel erg hard terug gegooit de dampkring in, en is het lastig om aan de zwaarte kracht te wennen. Na een paar twijfelachtige producties laat Vangelis op dit album horen dat hij nog heer en meester kan zijn in de muziekwereld. Daarnaast is Vangelis verstandig bezig, want hij eet een appel tijdens zijn wel verdiende pauze, maar dit terzijde.

tangmaster
Blijft gewoon een grandioze plaat met Dial Out en Message als echte hoogtepunten. Dit is gewoon een gaaf Vangelis album.

avatar van Gerards Dream
Het blijft voor mij jammer dat er een track als Glorianna (Hymn a La Femme) opstaat, omdat ik niet van zang hou. Anders was dit voor mij zeker een meester album zijn geweest met een gewelidige drive. Eentje je dus die je bij oren beet pakt en pas weer neer zet als de laatste noot niet meer hoorbaar is.

Gerards Dream schreef:

"Glorianna" is wat dat betreft ook een nummer waar je 'zin' in moet hebben. Op zich heeft Vangelis natuurlijk in deze stijl veel meer gemaakt, zoals "12 O'Clock" van het Heaven and Hell-album en bepaalde nummers van El Greco en Mythodea. Wellicht dat het wat vreemd overkomt, omdat het het enige nummer is in zijn soort die op Direct staat.
Overigens kan ik me de live-versie hiervan nog wel herinneren met Markella Hatziano, uitgevoerd tijdens het Eureka-concert in Rotterdam in 1991.
Waarom krijg ik het toch altijd zo aangenaam koud als ik dit nummer hoor? Oh ja, kippenvel. Brrrrrr!!

avatar van Gerards Dream
Bij het optreden van Vangelis in de haven van Rotterdam ben ik destijds geweest. Tijdens het Eureka-concert waaide het behoorlijk en het geluid was erbarmelijk slecht. Terug in de auto moest de verwarming een tandje harder, want ik had het koud. Later heb ik de beelden nog op tv gezien en dat wat een stuk aangenamer.

avatar van ChrisX
CorvisChristi schreef:

Welk deel van dat concert was live? Dat was 1 grote schertsvertoning namelijk.

ChrisX schreef:

Welk deel van dat concert was live? Dat was 1 grote schertsvertoning namelijk.

Tja, ik was er zelf niet bij, moet ik bekennen, maar Veronica zond toen de registratie hiervan uit op TV, waardoor ik als jong jochie destijds overdonderd werd. En het klopt wel wat je beweert, want ik heb ook ergens op de Elsewhere-site gelezen, dat Vangelis niet echt live gespeeld heeft. Op zich jammer om als fan dit toe te moeten geven, want de show zelf was wel erg goed.

Ik vind dit het beste album van Vangelis. De enige wanklank, wat mij betreft, is Glorianna. Ik hou wel van zang en met name van die in veel opera's, maar dit vind ik net nergens op slaan...

Maar genoeg getreurd, de rest van het album is zeer goed. Veel pakkende melodieen, die je direct in de ruimte wanen. Intergalactic Radio Station is voor mij de topper. Wat een climax! En dan te bedenken dat dit nummer geeneens op de LP staat! (in ieder geval niet op mijn versie)

Destijds 4,0 gestemd, ik ga nu toch iets hoger: een halfje erbij.

Message: Die intro met (is dat Vangelis zelf die daar als een klein kind staat te brabbelen?)
misschien wel de mooiste melodie die ik ooit heb gehoord *pinkt een traantje weg*

Ongeinspireerd schreef:

"Message" is één van de beste nummers van Direct. Lekker bombastisch en daarom ook typisch Vangelis. Ik neem aan dat het baby-gebrabbel gewoon een sample is en niet Vangelis zelf, of hij moet zijn stem door een vocoder hebben gegooid...

CorvisChristi schreef:

Dat is dus exact wat ik vermoed, luister anders eens Closer van Anathema, ik vind het meer een vocoder geluid hebben dan een actuele baby.
Hoe krijg je die ooit zover om exact in de goede toonsoort te brabbelen? Ik denk dat dat zelfs voor een genie als Vangelis iets te hoog gegrepen is.

Btw, de rocky piano-solo aan het einde van Dial Out is ook echt fantastisch.

CorvisChristi (crew)
Bij één van de commentaren bij een videoclip op Youtube van "Message" wordt wel gesuggereerd dat het baby-gebrabbel toch de stem van Vangelis zelf is, opgenomen via een voice-synthesizer.

[email protected]: Closer van Anathema is ook opgenomen met een voice-synthesizer, alleen levert het in dit geval een meer robot-achtig geluid op. Geweldig nummer trouwens...Anathema is sowiezo een wereldband.

"Dial Out" bevat, naast inderdaad een geweldige piano-solo, ook nog een verwijzing naar het thema van Mask's "Movement 1". Overigens ontbreekt dit nummer, samen met "Intergalactic Radio Station", op de LP-versie van dit zeer gevarieerde en zéér goede Vangelis-album.

avatar van ChrisX
Had dit album in geen jaren meer gehoord en nu toch maar op cd aangeschaft. Dit behoort toch wel het beste wat de man gemaakt heeft.

avatar van Madjack71
Dit album op vinyl voor weinig meegenomen, omdat ik toch wel nieuwsgierig was hoe de muziek van Vangelis in de 2de helft van de jaren tachtig zou klinken. Zou het ook zo klinisch en kaal overkomen als de synths in de popmuziek destijds....gelukkig niet helemaal. Maar getuige ook de foto's die erbij gevoegd zijn in dit album....Vangelis ingekapseld in een muur van synths en achter een ontiegelijk hoog aantal knoppen als een God of Thunder, is het i.i.g. niet kaal. De muziek andemt m.i. wat minder tijdsgebonden sfeer uit, die naar mijn gevoel in de jaren zeventig meer tapte uit een groter kleurenpalet. Ikzelf vind de toevoeging van gitaar wat afbreuk doen aan de diepte van een nummer en verkies liever een zo groot mogelijke inkleuring door de synths zelf, omdat het zo meer aan sfeerbehoud doet naar mijn gevoel. Zo heeft een toevoeging van een sopraan (als het tenminste een sopraan is, aangezien op de hoes staat vermeld, dat Vangelis verantwoordelijk is voor heel de meute) wel een meerwaarde omdat het wat klank en beeld goed aansluiting vind bij de muziek.
Idd. een redelijk gevarieerd album, dat aangenaam klinkt en ondanks de i.m.o. lelijke hoes, de moeite waard is.

avatar van Gerards Dream
De hoes is zeker niet mooi. En nu ik hem weer zie is hij wel toepasselijk bij de titel van het album. Niets geen muziek via de oren, maar direct van brein tot brein.

Madjack71 schreef:

Markella Hatziano heeft "Glorianna" ingezongen. Ze staat alleen niet op de credits vermeld.

avatar van B.Robertson
B.Robertson (crew)
Een mooi album van de meester. Het klinkt hier digitaler dan voorgaand werk; de donkere periode halverwege de jaren 80, ook is het songmateriaal beduidend sterker dan op een album als See You Later. Direct is een van zijn betere albums. Hij wist het , wat mij betreft,10 jaar later met El Greco te overtreffen.

Misterfool
Tegenvaller: het digitale geluid vind ik een stuk gedateerder dan het sympathieke analoge geluid van vangelis. Het klinkt nu ook een stuk clichématiger en sentimenteler. Nee, hier kan ik weinig mee.

avatar van Gerards Dream
Leuk dat dit album naar boven komt drijven. Wel roept het de volgende opmerking op: Volgens mijn informatie zou Direct het begin zijn van een drietal albums met ieder een eigen muzikale smoel. Het album hier was de eerste uit die serie, maar die andere twee zijn nooit uit de studio gekomen. Het roept daarom de vraag op: Waar zijn die andere twee albums gebleven? Liggen die op een plank onder een dikke laag stof...

Gerards Dream schreef:

Volgens de Elsewhere-site (dé site met alle info over Vangelis), is het tot op heden niet duidelijk welke navolgende albums daartoe behoren.

avatar van Gerards Dream
Als ik zo naar de huidige discografie kijk zie ik die opvolgende albums niet één twee drie staan en wordt het tijd dat meester Vangelis hier duidelijkheid in gaat scheppen. Zelfs de bijbel over Vangelis, de Elsewhere-site, is hier niet duidelijk in. Ben naar al die jaren wel reuze benieuwd hoe de vork in dit verhaal aan de steel zit.

avatar van FunkStarr
Mooi Album met Vangelis op de experimentele tour. Inderdaad zoals men zegt 1 van zijn betere.

FunkStarr schreef:

Zéker een goed album. Maar experimenteel kan ik dit niet noemen. Ik denk zelf dan eerder aan albums als Beaubourg, Invisible Connections en zelfs See You Later. In welk opzicht vind je dit experimenteel?

avatar van FunkStarr
Vind dat hij met dit album wat meer de "electronische" kant opging, niet dat hij dat daarvoor nooit deed, maar hier ligt de nadruk er wel op af en toe. Zoals jij het mooi noemt, electro-rock.

avatar van dreamworks
Fenomenaal

jakkepoes
Bijzonder mooi. Metallic Rain is voor mij het allermooiste nummer van de cd.

Ondergewaardeerd en op LP tekortgedaan. Het bonusnummer had er best op gepast.

Verder nog steeds niets dan lof over dit superalbum van de master. Gevoelsmatig valt 'Glorianna' nog steeds uit de toon. Daarom (helaas) nog steeds geen 5 sterren.

jakkepoes
Deze en Antarctica zijn voor mij echte mijlpalen in de elektronische muziek.

avatar van DeWP
Een prima album van Vangelis. Die, naarmate het album vordert, naar een zinderende finale gaat, Vangelis waardig...
Ik herken af en toe wat stukjes uit zijn vroegere werken, maar in die zin is het "geen gejat" werk....
Erg mooi!

DeWP schreef:
Erg mooi!

Welke finale bedoel je? Het einde van "Message", volgens mij de afsluiter van de LP-versie of "Intergalactic Radio Station", die als laatste track op de CD-versie is terug te vinden...

Op "Dial Out" is een thema terug te horen van het Mask-album inderdaad.