Angola Soundtrack - The Unique Sound of Luanda 1965-1976 (2010)

Angola
Wereld
Label: Analog Africa

1. Ferreira Do Nascimento - Macongo Me Chiquita (3:50)
  2. N'Goma Jazz - Mi Cantando Para Ti (3:35)
  3. Santos Júnior - N'Gui Banza Mama (4:25)
  4. Dimba Diangola - Tira Sapato (2:55)
  5. Os Bongos - Pachanga Maria (3:20)
  6. Zé da Lua - Ulungu Wami (2:50)
  7. Jovens Do Prenda - Ilha Virgem (3:45)
  8. Os Kiezos - Comboio (3:35)
  9. Mamukueno - Rei Do Palhetinho (3:10)
  10. David Zé - Uma Amiga (2:40)
  11. Jovens Do Prenda - Farra Na Madrugada (4:45)
  12. Os Korimbas - Sémba Braguez (4:20)
  13. Dimba Diangola - Fuma (4:08)
  14. Alliace Makiadi - Passeio Por Luanda (3:50)
  15. Os Bongos - Kazucuta (3:20)
  16. Quim Manuel O Espirito Santo - Eme Lelu (5:02)
  17. Africa Ritmos - Pica O Dedo (4:00)
  18. Africa Show - Massanga Mama (5:35)
avatar van Manfield
Angola staat niet zo goed op de muzikale kaart als bijvoorbeeld Benin of Nigeria. Dit is echter gewoon een strakke ritmische verzamelaar met heerlijke Afrikaanse muziek. Afrikaanse muziek uit Angola wordt Semba genoemd. Vrij vertaald betekend Semba ' a touch of the bellies' . Een kenmerkende move voor de daarbij horende dans. Een soort van Tango, maar dan veel dichter op elkaar en dus het constant raken van elkaars buik. Ik kan me voorstellen dat er op deze muziek op die manier gedanst wordt. Op deze verzamelaar hoor ik dan ook weinig afro-beat of afro-funk invloeden. 2 genres die ik erg graag mag horen. Maar dat geeft niks, heerlijke plaat. Af en toe rustig en uitgesponnen af en toe wat puntiger en pakkend.

avatar van Venceremos
In 2011 bij Conjunto Angola 70 geweest, een groep samengesteld uit musici die ook op deze compilatie actief zijn. Analog Africa-oprichter Samy Ben Redjeb trad op als manager van het ensemble en verkocht CD'tjes uit z'n rugzak. Zeer betrokken figuur met een mooie levenswandel.

Edit: wat een heerlijk onweerstaanbare gitaarriedels hierop