Tangerine Dream - Legend (1986)

West-Duitsland
Score
Label: MCA

1. Bryan Ferry - Is Your Love Strong Enough (5:13)
  2. Opening (2:54)
  3. Cottage (3:22)
  4. Unicorn Theme (3:23)
  5. Goblins (3:02)
  6. Fairies (2:57)
  7. Loved by the Sun (5:57)

met Jon Anderson

8. Blue Room (3:24)
  9. The Dance (2:24)
  10. Darkness (3:05)
  11. The Kitchen / Unicorn Theme Reprise (4:52)
neo
Jerry Goldsmith's score werd vervangen na wat getest met de films door een Tangerine Dream score. Zo zou de film meer publiek moeten trekken, vooral jeugdige wel te verstaan. Die van Goldsmith is echter alleen in de Europese versie te horen. Het gebeurt wel vaker dat een Europese versie afgewezen werk behoudt, zoals ook K-2 van Hans Zimmer. Tangerine Dream komt hier echter met een wat zwakkere score dan die van Goldsmith, en tevens ook een mindere score van hun cv. 3 sterren

tangmaster
Tja ik ken beide versies van de film als het om de score gaat, ik moet bekennen dat ik die van TD er beter bij vind passen en dat is voor mij zo klaar als een klontje. vond die van Goldsmith niet sterk de man heeft veel beter soundtracks geschreven. En moet gelijk zeggen dat ik dit een van de beter soundtracks van TD vind.

Sterke soundtrack van TD die goed bij een vrij zwakke film past. Stukken beter dan die van Goldsmith, een aanrader.

avatar van Gerards Dream
Zoals sommige weten hier ben ik niet bepaald een fan van film en zal dit waarschijnlijk nooit worden. Daarentegen maak ik het liefst de film in mijn eigen gedachte, die er hoogst waarschijnlijk anders uitziet dan welke op het witte doek wordt vertoont.

Met de spannende klanken op dit album gaat dit prima. De mooiste duistere beelden komen bij mij op, zolang de muziek instrumentaal is. De film die zich in mijn hoofd afspeelt is emotioneel, strijdbaar maar vooral betoverend. Dit alles slechts mede geholpen door de plaatjes in het cd-boekje. Door het voorafgaande wil ik de bijbehorende film nooit zien, omdat ik enige angst heb om van een koude kermis thuis te komen.

De track met Bryan Ferry had voor mij niet gehoeven, omdat deze niets toevoegd aan het geheel. Dit wordt goed gecompenseerd door de track Loved by the Sun met zang van Jon Anderson, want deze laat me in sprookjes geloven. Door alle eerder genoemde factoren best wel een behoorlijk album met genoeg spanning en sfeer.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
I.m.o. is Legend altijd een zeer onderschatte fantasy-film geweest.
Beide film-versies zijn de moeite waard te noemen, echter weet de versie met de muziek van TD me beter te overtuigen, ondanks dat deze film-versie korter is, dan de director's cut met de muziek van Jerry Goldsmith. De director's cut is, samen met de versie met de muziek van TD overigens alleen te verkrijgen via de prachtige Amerikaanse import-versie die op DVD is verschenen.

De muziek van TD is wellicht niet hun beste score, echter past de muziek prima bij de overigens fantastische beelden die de film rijk is (Ridley Scott is visueel gezien misschien wel de beste regisseur).
TD weet sprookjesachtige, donkere, mystieke en mooie klanken te combineren tot een unieke sound. Niet altijd even overtuigend, maar wel smaakvol gedaan.
Van de twee vocale tracks, is die met Jon Anderson wel de moeite waard. In de beste Jon & Vangelis-traditie is "Loved by the Sun" een zeer aardig nummer. In dit geval Jon & TD. Die met Bryan Ferry boeit me niet zo...
Van de nummers van TD, valt vooral "Unicorn Theme" op, die prachtig begint, maar op een aangrijpende manier eindigd.
Tevens moest ik tijdens "Fairies" en bepaalde passages uit "The Dance" af en toe denken aan "Band in the Rain" (het begin van "Equinoxe VIII") van Jean Michel Jarre.

Legend is een zeer aardige soundtrack van TD te noemen bij een film die gezien mag worden als een prachtig, visueel ijzersterk fantasy-sprookje.

tangmaster
Nog steeds een van de betere maar niet de beste soundtrack van TD vooral als je kijkt naar de geschiedenis achter dit werk.

avatar van Gerards Dream
Dat valt in het kort te typeren als een zooitje, want ook Jerry Goldsmith had een soundtrack geschreven voor deze film en volgens mij is daar een behoorlijke strijd geweest welke uiteindelijk in de film werd gebruikt. Hollywood op zijn smalst zeg maar.

tangmaster
Zie het bericht van Neo. Ben het niet helemaal met hem eens maar goed, het klopt ongeveer wel. De achtergrond lag toch iets anders dan beschreven. Het was om op de Amerikaanse markt een jonger publiek te trekken. Met de soundtrack van Goldsmith werd dat niet verwacht, dus maakte TD in een record tijd een nieuwe.