Robert Fripp - Exposure (1979)

Label: EG

1. Preface (1:15)
  2. You Burn Me Up I'm a Cigarette (2:25)
  3. Breathless (4:43)
  4. Disengage (2:54)
  5. North Star (3:12)
  6. Chicago (2:18)
  7. Ny3 (2:19)
  8. Mary (2:09)
  9. Exposure (4:27)
  10. Haaden Two (1:57)
  11. Urban Landscape (2:35)
  12. I May Not Have Had Enough of Me But I've Had Enough of You (3:38)
  13. First Inaugural Address to Iace Sherborne House (0:07)
  14. Water Music I (1:19)
  15. Here Comes the Flood (3:55)

met Peter Gabriel

16. Water Music II (3:55)
  17. Postscript (0:40)
avatar van emmobelix
Op deze plaat staat de allerbeste versie van het allerbeste nummer ooit gemaakt, nl. 'Here comes the flood' van Peter Gabriel.
Maar da's mijn persoonlijke mening.
Verder wel te pruimen.

avatar van Maiky
Zeer verrassend album inderdaad. Fripp wordt door mijn familie op een voetstuk gezet als zijnde een briljant musicus. Nu wil ik 'm niet briljant noemen, zoals ik niemand briljant noem, maar dat hij opmerkelijke muziek maakt staat inmiddels verankerd in mijn muziekbeleving.

Exposure is min of meer de uitzondering op mijn regel die stelt dat bandleden die een solo-album uitbrengen (of een samenwerking aangaan met een andere artiest) nóóit de kracht van hun grote broer kunnen benaderen. Ik vroeg aan mijn vriendin, die zichzelf heeft voorgenomen zich wat meer op het solowerk van de man te concentreren, tijdens You Burn Me Up I'm a Cigarette met enige verbazing of dit Robert Fripp was. Want dit verbaasde me; dit is oerdegelijke (in mijn optiek althans) rock'n roll die niet zou misstaan op zo'n typische jaren '60'50 prom night. Breathless is herkenbaarder; meer King Crimson dan dit kan het niet worden. Disengage trouwens ook.

North Star is wat rustiger. De zang is fantastisch; hoe de man How far/How clear/Now touch/Touch here/Now warm/Now near/Now near zingt is heerlijk. Het titelnummer vergt zo ongeveer het uiterste van Terre Roche's stem. (Ik heb altijd gedacht dat dit Deborah Harry was overigens.) Hoe zij Exposure uitschreeuwt is in mijn ogen typisch zo'n "heel raar alternatief (brrr, dat woord - Maiky!) ding dat alleen voor rare mensen bestemd is" ding. Ik vind het fijn. Haaden Two vind ik wat minder fijn, lees: iets minder interessant.

Tegen het einde doen Fripp en Peter Gabriel iets moois. Je moet je voorstellen dat je het hele album geluisterd hebt naar toch wat ontoegankelijk, extraverte muzikale "rariteiten" die niet voor iedereen zijn weggelegd. Typisch King Crimson-gitaartjes hier, een enorme speech ingekort tot drie seconden daar, en ach, nog wat ambientgeluidjes en soundscapes erbij en een titelnummer dat volgeschreeuwd wordt, dat is allemaal leuk en aardig. Maar Here Comes the Flood maakt het album voor mij zeer memorabel. Hoewel het natuurlijk zeker meespeelt, is het niet de schoonheid van het nummer zelf. Het is het feit dat zo'n rustig en degelijke 'ballad' op een album als deze staat. Alsof de wolken openbreken en de zon eindelijk schijnt. En gek genoeg breekt dit nummer niet de algehele samenhang; het album blijft consistent, ook al wordt er regelmatig naar uitersten gezocht.

Het is een hit & miss, omdat het ene nummer wat meer boeit dan het ander, maar over het algemeen beschouwd, en zeker ook objectief gezien, is dit echt de moeite van het proberen waard. Overigens ga ik erin mee dat hier de mooiste versie van Here Comes the Flood op staat. Als je 'm op de verzamelplaat van Peter Gabriel hoort, wil je heel snel weer terug naar deze versie. (Dat had ik overigens ook met de Massive Attack-versie van Games without Frontiers, maar dat terzijde).