Raymond van het Groenewoud - De Laatste Rit (2011)

3,88

Belgiƫ
Label: EMI

1. Aan de Meet (4:03)
  2. Jouw Liefde (3:53)
  3. Goeiemorgen Ouwe Rotkop (3:41)
  4. Kind van het Weekend (4:27)
  5. Moment (3:20)
  6. Het Meisje van Je Droom (3:24)
  7. 'K Onthou het Niet (3:05)
  8. Moedertaal (2:40)
  9. Jouw Liefde (2) (3:50)
  10. Maanlicht (5:10)
8 BERICHTEN
avatar van Editoor

Zijn laatste album als ik de titel mag geloven.

avatar van Yann Samsa
Ah, nee hoor. Raymond heeft al in diverse interviews aangegeven dat hij waarschijnlijk nog de drang zal voelen een 'allerlaatste rit' te maken...

LoveStoned
Editoor schreef:
Zijn laatste album als ik de titel mag geloven.

De Laatste Rit had niets te maken met een vorm van afscheid. Hij probeert in het album uit te leggen hoe hij zich voelt als hij zich beseft dat hij iets waarschijnlijk voor de laatste keer echt gaat meemaken.

LoveStoned
Ik ken betere albums van Van het Groenewoud, maar ook vele slechteren. De Laatste Rit kan beter gezien worden als een leuk tussenalbum. De covers op eigen nummers zijn leuk gevonden, maar dit doet hij net bij de verkeerde nummers. Weinig op het nieuwste album van hem is simpelweg pakken. Uitzonderingen zijn 'K Onthoud Het Niet en Maanlicht, die gerust een plaatsje kunnen bemachtigen bij een toekomstige Best Of. Gelukkig gaat Raymond nergens irriteren, behalve misschien bij Moedertaal. Het thema is goed gevonden, maar het heeft die irritante non-structuur die vaker in Raymonds oeuvre is te vinden. Toch heeft Van het Groenewoud voor mij opnieuw bewezen dat hij nog niet klaar is. Bitterste teleurstelling van De Laatste Rit? Dat de balkanband van zijn vorige album, Mr. Johnny, nergens te horen is.

avatar van Supersid
Hélemaal niet mee eens, voor mij is dit 1 van zijn absolute meesterwerken. Tekstueel maar ook muzikaal staat dit album vol pareltjes. Enkel "Kind van het weekend" en "Het meisje van je droom" doen mij iets minder, maar de rest is stuk voor stuk geweldig materiaal. Raymond weet op z'n best te ontroeren ("Aan de meet"! "Maanlicht") als met spitsvondigheden rond te strooien ("Moment", "'k onthou het niet", "Moedertaal"). Topwerk!

avatar van pdonidvie

Producer was meneer Tom Van Laere. Beter bekend als Admiral Freebee. Heb het album nog niet geluisterd, maar dat maakt me wel nieuwsgierig.

Geen kwaad album, maar het mist een zekere urgentie. Van het Groenewoud schrijft liedjes zoals alleen hij die kan schrijven, maar voegt eigenlijk niets toe aan zijn (imposante) oeuvre. Hij doet dunnetjes over wat hij eerder (nog) beter deed. Dit album geeft me de indruk alsof hij zulke liedjes iedere dag wel uit zijn mouw kan schudden. Hij lijkt zichzelf niet meer uit te dagen. Vakmanschap, zeker, maar een tikkeltje te braaf voor mij.

avatar van Supersid
Moest hij dit elke dag kunnen, dat hij dat dan alstublieft doet!