Lefties Soul Connection - One Punch Pete (2011)

Funk
Label: Top Notch

1. Shake It Up, Burn It Loose (3:10)

met Michelle David

2. She's Not Answering (4:13)

3. Code 99 (4:15)
  4. The Hump (3:40)
  5. U Got Me (3:55)

met Michelle David

6. Have Love Will Travel (3:12)

met Flo Mega

7. Cover My Eyes (3:27)

met Corinna Greyson

8. You Don't Know (4:11)

met Corinna Greyson

9. Rimfire (2:55)
  10. Buckaloose (5:56)
  11. Ridin' on Candy (3:23)
  12. One Punch Pete (2:17)
  13. Baby Come Back (6:12)

avatar van thelion
Nieuw werk van Lefties Soul Connection

NederFunk van de bovensteplank..... ik zeg maar zo The Meters uit de Polder.......

Stijn_Slayer
Vond 'Shake It Up, Burn It Loose' bij DWDD erg overtuigend. Vooral dankzij de zangeres. Mijn interesse in deze band is gewekt.

avatar van Reijersen
Het kan, de Lefties Soul Connection vergelijken met de wereldberoemde The Meters of welke andere beroemde funkband dan ook. Een eerlijk is eerlijk, ze haalden daar vast en zeker ook vaak hun inspiratie vandaan. Maar nu, met het uitkomen van hun derde album is het tijd om ze als een band op zich te beoordelen. Het is 2011, Lefties Soul Connection brengt ons One Punch Pete.

Ze stonden bij Lefties Soul Connection nooit zo bekend om de vocalen, maar al snel kwam het feit naar buiten dat de Amsterdamse band op dit album wel aardig wat gastbijdragen heeft geplaatst. Meer vocale inbreng dus en daarmee automatisch een andere vibe. Of dit een toevoeging is gebleken of juist niet dat zal moeten blijken.

Opener Shake it Up, Burn It Loose is zo’n nummer waarbij een zangeres is toegevoegd. Haar naam is Michelle David en eerlijk is eerlijk, ze doet het goed. Energiek nummer, lekker vibe, knalt er meteen goed in. Door de toevoeging van de zangeres krijg ik een beetje een Sharon Jones & the Dap Kings gevoel, wat natuurlijk alleen maar als compliment te beschouwen is.
Michelle David is ook weer te horen op She’s Not Answering. Ze gebruikt haar stem wel totaal anders op dit nummer. Nummer heeft ook een wat relaxtere vibe als het vorige. Prima nummer, vooral de ritmiek is bijzonder fijn.
Op Code 99 geen gastartiesten. Dit nummer is een stukje onversneden orgelfunk. Wat blijft dat toch een fantastisch instrument! Dit is de muziek waar we de Lefties Soul Connection van kennen. De muziek waarom we ze zo waarderen.
Nu hebben we het orgel in het vorige nummer al gelauwerd. Dit kunnen wij bij The Hump wederom doen. Ook in dit nummer heeft een hoofdrol, samen met de retestrakke drums. Vrij rustige funk, even uitrusten voordat we weer verder gaan.
U Got Me is al eens voorbij gekomen op onze website. Op dit nummer horen we wederom Michelle David de vocalen voor haar rekening nemen. Dit nummer is wederom het bewijs dat door de vocalen de muziek van Lefties Soul Connection degelijk anders wordt. Een goede zangeres als Michelle David maakt het rijker en afwisselender. Ruimte voor een orgelsolo zal er immers altijd wel zijn.
Een andere gastartiest is te horen op Have Love Will Travel. Flo Mega heet de zanger met de authentieke stem. Door zijn stem krijgt dit nummer een beetje een soulvibe uit vervlogen tijden met zich mee. Eerlijk gezegd bevalt de combinatie Lefties Soul Connection en Flo Mega zo dat dit een uitschieter op dit album benoemd kan worden. Het is dan ook meteen erg jammer dat hij niet op een ander nummer voorbij komt.
Wie we wel vaker horen is Corrina Greyson. Dat is voor het eerst op Cover My Eyes, één van de traagste nummers op dit album. Dit is zo’n nummer waar de zangeres lekker met haar stem als het ware “in gaat hangen”. Het nummer schrijdt als het ware voorbij. Alsof je een mes door dikke appelstroop haalt. Heerlijk!
Om dan dezelfde zangeres te horen op You Don’t Know is wel even wennen. Het tempo gaat omhoog, het Sharon Jones gehalte komt weer om de hoek kijken en het feestje kan beginnen. You Don’t Know is een fijn en swingend nummer geworden.
Na dit vocale geweld valt de band weer even terug naar de instrumentals. Eerst is daar Rimfire, wat mijn part zo in een geslaagde film past a la Ocean’s (noem een getal) of iets met blaxpoitation. Buckaloose gaat, zoals de titel als aangeeft, aardig loose. De ritmiek swingt als een stuiterbal en ik blijf me verbazen over de essentie van strakke drums. Lefties Soul Connection weet deze essentie goed uit te pakken en vast te houden. Fantastisch ook, die tempowisselingen en hoorbaare rijkheid aan muzikaliteit. Ridin’ On Candy biedt weer ruimte aan de prachtige orgel. Typical Lefties Soul Connection funknummer. En als laatste instrumental is daar de titeltrack. En het drumstel wordt inderdaad aardig gepunched. Knallend en energie funknummer.
Het album sluit af met Michelle David, die we horen op Baby Come Back. Nummer had zo in de jaren 60/70 gepast. Dit komt mede door de backing vocals. Fijne afsluiter.
Concluderend valt dus te zeggen dat Lefties Soul Connection op de valreep van 2011 nog een album hebben uitgebracht dat weleens in meerdere eindejaar lijstjes terecht zou kunnen komen. Over de gehele linie gewoon erg constant en met goede afwisselende vocale toevoegingen. Heb simpelweg nog geen slecht album van deze band gehoord.

avatar van Shelter
Ik miste bij LSC toch altijd wel een zanger/zangeres om het echt heel vet te vinden.
Ik houd wel van die funky style, maar zonder zang is het me iets te eentonig.
Dit wekt zeker mijn interesse

Rene1979
Heb hem besteld via Bol.com op vinyl en moet zeggen klinkt erg lekker.. Goede plaat dit.

Stijn_Slayer
Michelle David maakt duidelijk het verschil. Zonder haar vind ik het net als Shelter niet onwijs bijzonder.