Kamelot - The Fourth Legacy (1999)

Label: FAD

1. New Allegiance (0:55)
  2. The Fourth Legacy (4:56)
  3. Silent Goddess (4:15)
  4. Desert Reign (1:39)

met Farouk Asjadi

5. Nights of Arabia (5:26)

met Thomas Rettke, Cinzia Rizzo en Andre Neygenfind

6. The Shadow of Uther (4:45)
  7. A Sailorman's Hymn (4:06)
  8. Alexandria (3:54)

met Thomas Rettke

9. The Inquisitor (4:35)
  10. Glory (3:42)
  11. Until Kingdom Come (4:12)

met Thomas Rettke

12. Lunar Sanctum (5:57)
  13. Can You Remember [Live] * (4:27)
prachtig album. het beste van de band en misschien wel van alle albums die ik ken

Sinds hun eerste CD in 1996, 'Eternity', is dit hun nieuwste release, met een nieuwe zanger. Deze zanger, Roy Khan, zingt naar mijn mening niet zo vrij als de vorige zanger, Mark Vanderbilt.

Toch zingt Khan geweldig goed op nummers als 'The Inquisitor', 'The Shadow of Uther' en het prachtige 'Nights of Arabia'. Dit nummer wordt eerst begeleidt door het rustig opbouwende intro 'Desert reign', waarin vele Arabische klanken en sferen in zitten. Deze intro gaat heel soepel over op het belangrijkste nummer op de CD, 'Nights of Arabia'. Lekkere riffs, geweldige zang en een pakkend couplet is alles wat ik hierover kan zeggen.

De andere nummers zelf, overigens, zijn snel, maar toch niet hard, en hebben allen een lekkere melodie. En zoals we gewend zijn bij dit soort bands, zit er ook een lekkere ballad bij. Ook op deze release, namelijk het nummer 'A Sailorman's Hymn'.

Al bij al vind ik persoonlijk dat oprichter/gitarist/tekstschrijver Thom Youngblood met het nummer 'The Inquisitor' net íets te ver gaat, geschiedrijk gezien. Met zinnen als "Come all you witches, my procedures are approved" en "The Inquisition has drained the demons, like I said it would" vind ik dat de Spaanse Inquistie in Thom's ogen als iets -onschuldigs- wordt gezien. En onterecht.

Ondanks al deze kritiek, komen de progressieve metal-fans niets te kort met deze CD. En de aanschaf is meer dan de moeite waard. Als is het vanwege het nummer 'Nights of Arabia'.

4.5*

avatar van nevyn
xplorer schreef:

Grappig dat je dat zegt, ik vind Khan toch een heel stuk beter klinken. Hij heeft een veel ..tsja... epischer stem, dit maakt de muziek echt af.

avatar van Rinus
Met Roy Kahn in de gelederen als zanger, brengt Kamelot alleen nog maar zeer hoogstaande kwaliteits albums uit. Deze is geen uitzondering. Perfecte produktie weer, en sterke songs, zoals het meesterlijke " Nights of Arabia". En de, zoals altijd, mooie coverart maakt het album helemaal af.

avatar van Phoebe318
Mijn kennismaking met Kamelot. Ik kan zonder twijfel zeggen dat dit album zeer goed in mijn oren klinkt! Het begon met "Night Of Arabia" die mij omver blies, en het nummer "The Fourth Legacy" vond ik vanaf het begin al fantastisch! Het nummer "A Sailorman's Hymn" is ook prachtig!

*4.0

avatar van vielip
Samen met Karma het beste wat Kamelot te bieden heeft naar mijn mening. Geweldige powermetal, gegoten in catchy nummers. Topproduktie ook trouwens! Dat is niet altijd vanzelfsprekend in dit genre
Zanger Roy Khan is een klasbak trouwens!