Hexvessel - Dawnbearer (2011)

Finland
Folk
Label: Svart

1. Invocation Summoning (2:53)
  2. Heart of the Mind World (2:25)
  3. Scarlet Cassocks (2:32)
  4. The Death Knell Tolls (4:01)
  5. A Cabalist Under the Gallows (3:00)
  6. I Am the Ritual (4:57)
  7. Radiant Transcendent (5:28)
  8. Wayward Confessor (3:14)
  9. Diamonds (2:35)
  10. A Stranger's Grave (3:48)
  11. Conversations with Rosa (3:04)
  12. The Tunnel at the End of the Light (4:40)
  13. Solomon's Song (3:26)
  14. Wychwood Shrine (4:01)
  15. Oracle of the Starlit Dawn (4:42)
avatar van cornucopia
Ik begrijp het niet.

avatar van Don Cappuccino
Misschien moet je de opvolger eens beluisteren, cornucopia. Die is erg goed.

avatar van cornucopia
Dan ga ik nog 's een poging wagen. Thanks!

avatar van RuudC
Nu snap ik dat dit onmogelijk ieders ding kan zijn, maar slechts vier stemmen en een gemiddelde onder de 3* doet wel pijn hoor. De laatste jaren volg ik Hexvessel niet meer zo, maar in de beginjaren vond ik het een fascinerende band die heel sterk een bepaald oer/natuurgevoel opriep. Dat gevoel zijn ze helaas kwijtgeraakt al hoop ik dat dit gezelschap me met deze marathon het tegendeel gaat bewijzen.

Sowieso is dit een heel curieuze band. Een Britse frontman in Fins gezelschap. Er wordt een ratjetoe aan instrumenten gebruikt. De accordeon en violen vallen het meest op. Vaak is de muziek net niet zuiver, waardoor het wat zigeunermuziekachtig overkomt. Hexvessel maakt een heel eigenaardig en vooral mysterieuze vorm van folk met een dikke saus psychedelica. Van leuke, pakkende liedjes, zoals het aanstekelijke Invocation Summoning tot het wat minimale en druilerige A Cabalist Under The Gallows. Het is muziek die goed bij dit seizoen past. Ik geniet heel erg van deze curieuze plaat. Er wordt veel buiten de lijntjes gekleurd. Dat maakt het 'echt' voor mij. Zeker als je toch al zoveel platen hebt gehoord waar ieder foutje digitaal gladgestreken is.

avatar van lennert
Als je mensen als Ruud kent, dan komt deze naam vaker voorbij dan het geval is bij de meeste andere luisteraars. Niet dat ik de band tot dit moment actief heb beluisterd, maar wie weet hoe dat verder zal gaan. Ik weet in ieder geval wel dat de band me een unheimisch gevoel geeft. Acid folk/country, psychedelica, occult rock in de mix en door de Engelse frontman ook iets klaaglijks The Cure-achtigs voor de nodige goth/new-wave vibes. Naargeestige en toch geruststellende melodielijnen. Doet me een beetje denken aan een meer folky variant van Blood Ceremony.

Het is echter absoluut geen makkelijk album om in te komen. De blijven niet makkelijk steken, de instrumentatie klinkt bewust valst om een ongemakkelijk gevoel te geven en het geheel kabbelt bij vlagen echt flink zonder echt een punt te maken. Het maakt Dawnbearer vooral een interessante plaat waar ik toch moeilijk aan kan wennen. Ik hoop voor het verdere verloop iets intensere muziek en/of wat herkenbaarheid. Nu is het vooral voor de achtergrond.

avatar van Don Cappuccino
Hexvessel nam in het kader van het online Roadburn Redux-festival Dawnbearer volledig op als liveset.

Deze is hier te bekijken en nog tot en met dinsdag 20 april beschikbaar.