Zara McFarlane - Until Tomorrow (2011)

Jazz / Soul
Label: Brownswood

1. More Than Mine (4:46)
  2. Captured (Part 3) (4:12)
  3. Mama Done (3:40)
  4. Until Tomorrow (5:09)
  5. Blossom Tree (3:58)
  6. Feed the Spirit (The Children & the Warlock) (5:09)
  7. Waking Sleep (Thoughts) (2:31)
  8. Chiaroscuro (4:45)
  9. Desire (4:03)
  10. More Than Mine [Alternate Take] (4:37)
avatar van kemm
Het was Brownswood, het label van (radio-)DJ Gilles Peterson, dat ons liet kennismaken met José James, een man die jazz weer zijn flair wist te geven. Nu heeft het label een vrouwelijke tegenhanger binnengehaald, de Londense Zara McFarlane! Eveneens beladen met een mooie dosis soul herinnert deze muziek aan de vocalisten van de jaren vijftig, maar zijn het de kleine dingen die het ook vandaag relevant houden.

Vocaal concurreert ze niet met de grote namen van weleer, maar behoudt ze haar eigen persoonlijkheid. Ingetogen, maar stevig in de schoenen, vertelt ze haar verhalen. Ze blaast je vocaal niet van je sokken, maar vindt in een zeer beheerste manier van zingen de juiste methode voor haar liedjes. Liedjes die leunen op de betekenisvolle teksten en hun intieme aflevering. In More Than Mine toetst ze zichzelf aan the other woman, zigzaggend tussen eigen onzekerheden en eigen kwaliteiten. De geest van Nina Simone’s Four Women zweeft ergens in deze melodie. Ook de propere piano, die haast een loop wordt, draagt het in zich. Muzikaal blijft het echter zelden zo beheerst als de zang, met trompetten en andere blazers die à l’improviste door de nummers zweven. Het is het nodige speelse karakter van het album, daar sommige nummers in eerste instantie weinig opvallen of nogal zwaar wegen. Dat het niet altijd van de blazers, piano of drums moet komen bewijst Zara met Feed the Spirit, waar ze voluit haar demonen van zich af zingt. Het is haar renditie van jazzpianist Harry Whitakers compositie The Children and the Warlock, waar ze een spirituele tekst over schreef en het als een ware gospel verkondigt. Het resulteert in het meest bevrijde nummer van de plaat en een perfecte aanvulling tot het overige materiaal!

Alles op McFarlanes debuut wordt goed uitgebalanceerd. Muzikale vrijheid wordt gekoppeld aan doordachte composities en diepe teksten krijgen een serene vertolking mee. Het maakt van Until Tomorrow een boeiend geheel én uitermate geschikt gezelschap tijdens de sombere winteravonden!