Eluveitie - Helvetios (2012)

Zwitserland
Metal / Folk
Label: Nuclear Blast

1. Prologue (1:24)
  2. Helvetios (4:00)
  3. Luxtos (3:55)
  4. Home (5:16)
  5. Santonian Shores (3:58)
  6. Scorched Earth (4:18)
  7. Meet the Enemy (3:46)
  8. Neverland (3:42)
  9. A Rose for Epona (4:26)
  10. Havoc (4:04)
  11. The Uprising (3:41)
  12. Hope (2:27)
  13. The Siege (2:44)
  14. Alesia (3:58)
  15. Tullianum (0:24)
  16. Uxellodunon (3:51)
  17. Epilogue (3:14)
  18. A Rose for Epona [Acoustic Version] * (3:49)
  19. A Rose for Epona * (4:29)
avatar van Thestrals
Dit is echt een geweldig album, ik heb hem- stiekem al helemaal beluisterd aangezien een vriend van mij het had kunnen vinden al op internet.
De overgangen zijn geweldig, het is een goed geheel en is heerlijk om allemaal achter elkaar te luisteren. Als goedmaker dat ik het album nu al heb beluisterd, durf ik te beweren dat ik deze zeker weten in huis ga halen. Dit is prachtig.

avatar van Frappant
Mooi hoe er eigenlijk een verhaal word verteld van begin tot eind.
Sterke gevarieerde songs met een paar echte juweeltjes.

avatar van AOVV
Folk en metal worden met elkaar vermengd, en dat klinkt prettig in de oren, maar na een tijdje gaat dit toch wel vervelen. De vrouwelijke vocalen liggen me niet al te best, en het veelvoud aan instrumenten met folkinvloeden komen een beetje clichématig over. Het verhaal is wel interessant, namelijk het verhaal van de Helvetiërs, die verslagen werden door de Romeinse troepen van Julius Caesar (hij heeft erover geschreven in zijn 'De bello Gallico'). Vooruit dan maar, een halfje extra voor het verhaal, anders zou ik het houden op 3*.

3,5 sterren

avatar van MetalWoman
Hoewel dit album een beetje een buitenstaander is in mijn muzieklijst (behalve dit album heb ik geen folk-metal in mijn telefoon staan) vind ik dit een erg sterk album. De productie is goed, de nummers blijven hangen, er is veel afwisseling en het heeft iets waardoor je het af wilt luisteren. Over de vrouwelijke vocalen: Ik heb er niet echt iets mee, de mannelijke vocalen vind ik soms beter passen bij deze muziek dan de vrouwelijke. De mannelijke vocalen maken het wat zwaarder en heftiger, daar hou ik van. Het album bij elkaar bevat nummers die een verhaal vormen over de Helvetiërs, die het verliezen van de Romeinse troepen, het is dus niet zo dat je naar nietszeggende teksten luistert. Ik geef dit album vijf sterren omdat ik het niet zat word, de muziek pakkend is, het tekstueel leerzaam en interessant is, en het een eigen stijl is (wat ik altijd leuk vind bij bands).