Meindert Talma & The Negroes - Meindert Talma & the Negroes (2005)

Label: Excelsior

1. Suikerspin (5:31)
  2. Datst Dû Net Mear Bestiest (3:27)
  3. Buslijn 1, 17:35 Uur (1:58)
  4. Dûnsje Wyldekat Dûnsje (4:23)
  5. Voor Altijd Niet Meer de Mijn (3:14)
  6. Ik Houd op aan Jou (2:22)
  7. Een Smerig Karwei (4:48)
  8. Myn Mokkeltsje Is aan het Tandenpoetsen (3:23)
  9. De Blauwe Fedde (11:29)
  10. Dû Tinkst Dat It Komt (3:07)
avatar van titan
titan (crew)
Wat een heerlijk album dit. Meindert blaast het begrip eclectisch nieuw leven in met een prachtige plaat die continu van (klank)kleur verschiet. Het ene moment hoor je een campy disconummer dat van Scissor sisters had kunnen zijn terwijl een paar nummers later ineens een sinistere moordballade voorbij komt.

Dit soort tegenstellingen vormen de rode draad in het universum van Talma, die zijn nummers verder meerwaarde geeft door zijn orgelspel en door de grappige en gortdroge in sappig Noord-Nederlands (en soms ook Fries) gezongen teksten. Ik ga zijn oudere albums eens gauw uitzoeken. 4* voor deze eigenzinnige, speelse, spannende, kneuterige en gevarieerde Nederpopplaat.

Fascinerend.
Ik ben niet echt zo bekend met zijn vorige werk, maar deze cd heeft wel iets: het is vervreemdend, en zijn kijk op de wereld toch wel bijzonder.
Het lijkt allemaal wel speels en kneuterig, maar dat is dit zeker niet.
Spannend plaatje van eigen bodem. Nu een paar keer gehoord en lijkt alleen maar leuker te worden. Tekstueel gezien trek ik toch net iets teveel mijn wenkbrauwen omhoog, dus (voorlopig) 3,5 *

avatar van Yak
Yak
Meindert Talma is een absolute held, één van de meest eigenzinnige artiesten die Nederland rijk is. Ik ben zeer benieuwd naar zijn nieuwe plaat.

Hij schrijft (schreef?) ook hele leuke columns. Deze plaat ken ik niet, maar zijn vorige zijn erg leuk.

avatar van lebowski
Deze plaat nu een paar keer gehoord, MT heeft toch niet zijn gelijke in het Nederlandse poplandschap. Veel variatie, veel sfeer. Er schieten per luisterbeurt tientallen vergelijkingen te binnen (ik lees dat hij zelf veel luistert naar Beck en Pavement), maar het blijft onmiskenbaar Meindert Talma. Alleen kosten de teksten hem een halve ster, die zijn niet echt aan mij besteed.

avatar van bonothecat
De teksten vind ik juist erg leuk. Komt hoogstwaarschijnlijk ook omdat ik Fries ben. Juist dat heerlijke gestuntel met zijn Nederlands en rechtstreekse vertalingen uit het Fries, maakt het voor mij erg herkenbaar. Ik dacht in eerste instantie dat deze cd niet zo mooi was, maar hij groeit als een gek. Er zouden veel meer mensen moeten zijn (ook hier) die de moeite nemen om meindert te ontdekken!

Leuk album, de teksten en de muziek zitten leuk in elkaar. Toch vind ik het album Leave Stumper nog steeds de beste!