South San Gabriel - The Carlton Chronicles: Not Until the Operation's Through (2005)

Label: Misra

1. Charred Resentment the Same (4:20)
  2. Predatory King Today (6:24)
  3. Affection's the Pay (5:04)
  4. The Dark of Garage (4:47)
  5. I Am Six Pounds of Dynamite (5:36)
  6. This Rookie Runs (5:52)
  7. I Feel Too Young to Die (4:57)
  8. Stupid Is as Supid Does (7:06)
  9. Sicknessing (3:54)
avatar van Ludo
een conceptplaat over een kat. Het idee is al leuk. Uitvoering is ook redelijk. Als ik de plaat niet op heb staan herinner ik me toch echter weinig van.

avatar van Sander B.
Ludo schreef:

Idd, dat heb ik dus ook bij dit album. De nummers blijven niet erg hangen, maar als ik het eenmaal luister vind ik wel weer een goede plaat. Misschien kwestie van vaker luisteren.

Ik vind dit gewoon een ge-wel-dig album. Ik was al verkocht bij het eerste nummer. Er zit een soort van zorgeloos sfeertje in het album was me gewoon precies goed raakt. Als ik dit niet het beste album van het jaar vind, is het sufjan wel. In ieder geval een album dat niet zomaar zal verdwijnen in de kast...

5/5 uiteraard.

Valentijn heeft volledig gelijk ,ook deze staat in mijn top 5

avatar van Droombolus
Valentijn schreef:
Als ik dit niet het beste album van het jaar vind, is het sufjan wel.

Heerlijke plaat ! Ik kreeg 'm samen met Seven Swans van Suffe Jan voor mijn verjaardag....... een heerlijk combo'tje die 2 ........

dit is echt een prachtplaat. rustige muziek met teksten die over de avonturen van een kat (carlton) vertellen. de ene keer wil hij een vogel vangen en opeten en vervolgens wil hij rustig naast zijn baasje zitten.

ik ben niet akkoord met eerdere commentaren dat er niets van blijft hangen. het is natuurlijk wel zo'n typische enkele-luisterbeurten-nodig-hebbende plaat, maar i feel too young to die & sicknessing heb ik telkens als ik ze speel, toch een hele tijd in men hoofd zitten.

Wat een ontzettend fijne plaat! Het album blijft heel licht en zorgeloos, alhoewel er toch wel een donker/melancholisch kantje aan zit. De muziek past perfect bij de gedachten van de kat Carlton. Het verhaal gaat echter dieper en is eigenlijk een stuk triestiger dan bardt hierboven aangeeft:
Nadat hij de vogel gevangen heeft stuit hij op onbegrip bij zijn baasje. Wanneer hij vervolgens door zijn nieuwsgierigheid per ongeluk wordt opgesloten in de garage (the dark of garage) en buitengezet wordt door zijn baasje besluit hij weg te lopen. Initieel voelt hij zich uitstekend in zijn element (six pounds of dynamite) en kijkt hij neer op de andere dieren die ook in vrijheid leven. Na een tijdje ziet hij in dat hij niet beter is dan de andere dieren en dat het buitenleven niets voor hem is. Hij breekt een poot en krijgt heimwee naar zijn baasje. Hij besluit terug te keren maar wanneer hij uitindelijk thuis is na 7 nachten zwerven, is hij moe, ziek en verzwakt. Hij zweet, beeft en heeft zijn blaas niet meer onder controle. Hij vraagt vergiffenis aan zijn baasje en wil terug naast hem in de zetel liggen, maar moet eerst geopereerd worden (If I could only choose, I'd like to sit with you, but not until the operation's through). Hij twijfelt of hij de operatie wel zal of wil overleven...

... en zo eindigt het verhaal.

avatar van popstranger
Ooit optreden gezien van hen op Pukkelpop en om mijn vrienden te overtuigen vertelde ik over deze concept cd over een kat. Na enige moeite iedereen meegekregen en nog voor het concert voorbij was, was iedereen fan.

avatar van deek
Nooit geweten dat de plaat over een kat ging, moet er eerlijkheids halve bij 'zeggen'dat ik niet van de teksten ben, maar puur voor de muziek luister. "Stupid is As Stupid Does" is mijn favoriet.