Tomas Bodin - I Am (2005)

Zweden
Label: Inside Out

1. I (23:12)
  2. A (21:18)
  3. M (18:43)
avatar van Flipper
Dit produkt van Tomas Bodin (toetsenist van The Flower Kings) zou je het beste kunnen omschrijven als 'The Flower Kings meets Chain/Ayreon/Pink Floyd'. Het album bestaat uit 3 stukken, I, A en M en is een ware rockopera. Zanger Anders Jansson neemt de zang voor zijn rekening en wat kan die kerel zingen. Hij wordt nog begeleid door 2 zangeressen.

I Am gaat over reincarnatie en het album is zeker geen hapklare brok. Zoals bij heel veel The Flower Kings materiaal, moet de muziek groeien. Allerlei soorten muziek hoor je langskomen; symfonisch bombast (Ayreon), blues, jazz-rock en metal (Chain). Het is prog op zijn best.

Bodin bespeelt alle toesten en verder horen we Jonas Reingold en Marcus Lilliequist (beiden TFK) en Jocke JJ Marsh op gitaar.

Een meesterwerk van deze eigenzinnige toetsenist.

Ozric Spacefolk
Bodin is een supertoetsenist en de band die bij elkaar heeft gezocht doet uitstekend werk...

Lekker ouderwets-aandoende symfo met aandacht voor sfeer en dynamiek...

Ik houd van dit soort symfo...

Gevarieerd, mooi en meeslepend prog album van een erg hoog niveau. Cinematograaf is wat rustiger qua sfeer en een degelijk album, maar ik moet zeggen na een aantal luistersessies dat ik I Am toch wel een stuk beter vind.